eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Negatywne opinie klientów można przekuć w sukces

Negatywne opinie klientów można przekuć w sukces

2015-05-22 10:06

Przeczytaj także: Po co e-sklepom opinie konsumentów?


Do 10% sztuka


Korzyści płynące ze złych opinii w dużej mierze zależą od tego, jakie są proporcje pomiędzy nimi a pozytywnymi komentarzami. Niepochlebne opinie sprawiają, że te pochlebne w oczach internautów wyglądają na bardziej wiarygodne. Istnieje jednak punkt, w którym ilość negatywnych opinii może zapalić czerwoną lampkę w głowie konsumenta. Zakłada się, że liczba negatywów nie powinna przekraczać 10% łącznej liczby komentarzy.

Należy pamiętać, że tolerancja na złe opinie zależy w dużej mierze od ocenianej usługi lub produktu. Konsumenci zupełnie inaczej podejdą do niepochlebnej recenzji gry niż do komentarza wyliczającego wady konstrukcyjne roweru. Dobrze, jeśli również producent dostrzega różnicę i - zamiast żądać usuwania niepochlebnych wpisów - skupi się na poprawie jakościowej sprzętu według wskazówek płynących od klientów.

Zarządzanie kryzysowe w pigułce


Opinie to jeden z ważniejszych sposobów trafienia e-sklepu do świadomości konsumenta. Brak fizycznego miejsca, w którym użytkownik może na własnej skórze przetestować poziom obsługi i jakość oferowanego towaru sprawia, że bazuje on na doświadczeniach zakupowych dotychczasowych klientów.
Miliony opinii potransakcyjnych w Opineo.pl czy w Skąpiec.pl to swoiste wizytówki e-sklepów i produktów. Nie zawsze są to pozytywne komentarze. Ważne jednak, by wiedzieć, jak postępować z recenzją niepochlebną, a zwłaszcza w komunikacji z niezadowolonym konsumentem.
Poniżej kilka wskazówek:
  • Komentarz sklepu jest ważniejszy niż sama opinia. Negatywne komentarze są wyrazem frustracji. Konsument nie jest zadowolony z usługi lub produktu i postanowił dać temu wyraz w Internecie. Często robi to, by sprowokować sklep do działania (uzyskać odpowiedź, odzyskać pieniądze). Sklepy, które słuchają swoich klientów, odpisują na negatywne komentarze. Jeśli robią to w umiejętny sposób, odzyskują honor i zdobywają sympatię potencjalnych klientów.
  • Personalizuj odpowiedzi. Nikt nie lubi być traktowany jak przypadek z szablonu numer 54. Po drugiej stronie ekranu siedzi człowiek. Każdą odpowiedź należy więc dopasować do użytkownika.
  • Przyznaj się do błędu. Zdarzają się one nawet największym. Jeśli więc negatywna opinia konsumenta jest uzasadniona, nie warto obarczać winą kuriera lub pracowników poczty. Lepiej przeprosić za zaistniałą sytuację i zaproponować rozwiązanie z korzyścią dla klienta.
  • Nie bój się wyprowadzić klienta z błędu. Jeśli okazuje się, że klient jest niezadowolony z czegoś, na co nie ma się bezpośredniego wpływu, najlepiej mu o tym powiedzieć. Jednocześnie warto skierować go w miejsce, w którym będzie mógł dojść swoich praw.
  • Zachowaj takt. Negatywne komentarze potrafią być pełne emocji. Sklep jednak powinien zachować profesjonalizm. Bez wdawania się w kłótnie i wycieczki osobiste, warto rzeczowo odpowiedzieć na zarzuty. Taki obrót sprawy skutecznie ostudzi temperament klienta i złagodzi jego komentarz w oczach potencjalnych zakupowiczów.
  • Działaj transparentnie. W komentarzu do trudnej opinii warto przedstawić sposób, w jaki będzie rozwiązany problem. Wskazać, który dział firmy będzie się nim zajmował oraz jaki jest przewidywany czas zakończenia sprawy. Dobrym pomysłem jest też zaoferowanie zniżki lub bonu na następne zakupy.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: