eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dobra konsumpcyjne: największe firmy 2015

Dobra konsumpcyjne: największe firmy 2015

2015-05-13 11:59

Dobra konsumpcyjne: największe firmy 2015

Tablet i smartfon © devenorr - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Spowolnienie gospodarcze nie zaszkodziło sektorowi dóbr konsumpcyjnych - osiągnięte w minionym roku sprzedażowym wyniki 250 największych firm z tej branży sięgnęły niemal 3,1 bln dolarów, co jest rezultatem o 5,6 proc. lepszym od osiągniętego przed rokiem. Niezmienna popularność tabletów i smartfonów pozwoliła Samsungowi i Apple obronić pozycje, które zajmowały w zeszłorocznym rankingu Deloitte. Z najnowszego raportu „Global Powers of Consumer Products 2015. Connecting with the connected consumer” wynika również, że największym wyzwaniem, które rysuje się obecnie przed liderami sektora jest zbudowanie zaufania wśród coraz bardziej wymagających klientów.
Miniony rok finansowy nie był najłatwiejszy. Przedsiębiorstwa z branży dóbr konsumpcyjnych ciągle jeszcze odczuwały skutki światowego spowolnienia gospodarczego. Jednocześnie jednak pojawiły się czynniki, które pozytywnie wpłynęły na kondycję sektora. Trzeba tu wymienić chociażby spadek cen ropy naftowej oraz silniejszą presję deflacyjną na rozwiniętych rynkach, takich jak USA, Europa czy Japonia, które spowodowały, że w krajach o wysokim zużyciu ropy naftowej (Japonia, Indie, USA i większość krajów europejskich) nastąpił wzrost siły nabywczej.

W efekcie dynamika wzrostu przychodów okazała się lepsza niż w roku poprzednim - średnio było to 5,6 proc., podczas gdy rok wcześniej odnotowano wynik na poziomie 5,1 proc.
„Połowa firm, które znalazły się w zestawieniu, odnotowała szybsze tempo wzrostu przychodów niż rok wcześniej. Marża zysku netto wzrosła średnio o 9,6 proc. Jest to najlepszy wynik od 2010 roku, kiedy branża zaczęła poprawiać swoje wyniki po globalnym kryzysie gospodarczym” – wyjaśnia Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Na tle poprawiających się wyników nadal nie najlepiej wypada Europa, gdzie wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł jedynie 1,2 proc. W przypadku Europy już trzeci rok z rzędu jest to wynik poniżej średniej całego zestawienia. W Ameryce Północnej było to z kolei 3,6 proc. Nadzieję na rozwój i wzrost przychodów dają producentom niektóre rynki wschodzące: Ameryka Łacińska (7,3 proc.) oraz region Azji i Pacyfiku (10,9 proc.). W Afryce i na Bliskim Wschodzie było to 4,1 proc.

fot. devenorr - Fotolia.com

Tablet i smartfon

Popularność tabletów i smartfonów pozwoliła Samsungowi i Apple obronić pozycje liderów.


Więcej fuzji i przejęć w branży dóbr konsumpcyjnych


Od czasu stagnacji w 2009 roku aktywność w zakresie M&A na rynku dóbr konsumpcyjnych stale rosła do 1421 transakcji w roku 2013 w skali światowej. W przeciwieństwie do rosnącej liczby transakcji fuzji i przejęć, ich wartość spadała od 2009 roku aż do roku 2013 (223 mld dolarów). Przykładowo spadek wartości transakcji odnotowany w 2012 wynikał w dużym stopniu z okazyjnych sprzedaży związanych ze spowolnieniem gospodarczym, dzięki którym spółki przejmujące kupowały aktywa po atrakcyjnych cenach.

Na podstawie wstępnych danych za rok 2014 można spodziewać się, że liczba transakcji M&A sięgnie 1295. To co prawda mniej niż rok wcześniej, ale ich wartość była wyższa niż w 2013 roku i sięgnęła 296 mld dolarów.

W omawianym okresie ostatniego zamkniętego roku finansowego największą transakcją był zakup firmy Beam przez japoński koncern Suntory Holdings za 15,4 mld dolarów.
„Wzrost organiczny pozostaje wyzwaniem dla wielu firm w branży dóbr konsumpcyjnych. W związku z tym nadal wybierają one przejęcia strategiczne jako metodę szybszego zwiększania udziału w rynku. W nadchodzących latach nadal należy spodziewać się rosnącej liczby przejęć i fuzji, co pozytywnie wpłynie na kształt portfela produktów i pozwoli zwiększyć elastyczność firm, które muszą szybko dostosowywać się do zmieniających się preferencji konsumentów” – wyjaśnia mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza, Dyrektor w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Jak dotrzeć do konsumenta w sieci?


Badania Deloitte wykazały, że pomimo dostępu do ogromnej liczby informacji i fachowych opinii na temat produktów w Internecie, konsumenci znacznie częściej konsultują swoje wybory z najbliższymi (przyjaciele, rodzina) niż z ekspertami. Aż 60 proc. ankietowanych twierdzi, że największe zaufanie budzą w nich opinie na temat produktów i usług wyrażone przez rodzinę, przyjaciół lub innych konsumentów. Nieco mniej badanych (43 proc.) opiera się na opiniach niezależnych ekspertów oraz pracowników sklepu stacjonarnego lub internetowego (16 proc.). Tylko 12 proc. respondentów ufa informacjom producenta. Eksperci Deloitte mówią nawet o „luce zaufania”, która wytworzyła się między klientami, a sprzedawcami.
„Okazuje się, że z zaufaniem ściśle wiąże się poczucie bezpieczeństwa, które także wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Aż 80 proc. osób jest bardziej skłonnych do zakupów, jeśli wierzą, że ich dane powierzone producentom i sprzedawcom są należycie chronione. To jedno z największych wyzwań, jakiemu muszą stawić czoła firmy z branży dóbr konsumpcyjnych” – wyjaśnia Magdalena Jończak.

TOP 250 - RANKING 250. NAJWIĘKSZYCH ŚWIATOWYCH PRODUCENTÓW DÓBR KONSUMPCYJNYCH


Ostatni zamknięty rok podatkowy ponownie należał do producentów sprzętu elektronicznego. Przychody w tym sektorze wzrosły o niemal 11,2 proc., czyli dwa razy więcej niż wynosi średnia dla całego zestawienia. Jednak „zadyszkę” złapali dwaj liderzy w tym sektorze i w całym TOP 250. Przychody zwycięzcy rankingu, koreańskiego giganta Samsung wzrosły o 13,7 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 21,9 proc. Z kolei Apple nie był w stanie utrzymać tempa wzrostu z ostatnich pięciu lat, które sięgało średnio ponad 40 proc. rocznie. W omawianym roku finansowym przychody ze sprzedaży amerykańskiej firmy wzrosły o 9,2 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 44,6 proc. Kolejny nie najlepszy rok zanotowała branża modowa, w której wzrost przychodów wyniósł 6,8 proc. Rok wcześniej sektor osiągnął tempo wzrostu na poziomie 7,3 proc.

Łączne przychody ze sprzedaży dziesięciu największych producentów dóbr konsumpcyjnych na świecie wyniosły ponad 906 mld dolarów, a to oznacza, że ich udział w przychodach TOP 250 wyniósł prawie 30 proc. Ich średnie dochody wzrosły o 7,7 proc., a marża zysku netto o 12 proc.
Z pierwszej dziesiątki i z całego zestawienia wycofano firmę Panasonic, której większość przychodów nie pochodzi już ze sprzedaży dóbr konsumpcyjnych. Podobna sytuacja zaistniała z Nokią i Blackberry. Dzięki usunięciu z zestawienia Panasonica na 10. miejscu zadebiutował największy na świecie przetwórca mięsa – brazylijska firma JBS.

W pierwszej dziesiątce największych producentów dóbr konsumpcyjnych 4. miejsce, które rok temu należało do Panasonica, zajął koncern Procter & Gamble, który awansował z 5. pozycji. Z kolei z 6. na 5. miejsce przesunęło się Sony, a z 8. na 6. PepsiCo. LG Electronics awansował z 10. na 8. pozycję.

Firmy, które znalazły się w zestawieniu musiały osiągać roczne przychody na poziomie co najmniej trzech miliardów dolarów. Średnia wartość przedsiębiorstwa wyniosła w omawianym roku 12,3 mld dolarów.

fot. mat. prasowe

TOP 10

W porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem trójka liderów pozostaje bez zmian.


Informacje o raporcie:
Raport „Global Powers of Consumer Products 2015. Connecting with the connected consumer” przedstawia ranking 250. największych światowych producentów dóbr konsumpcyjnych w oparciu o powszechnie dostępne dane finansowe firm za ostatni zamknięty rok finansowy (obejmujący rok podatkowy firm kończący się najpóźniej w czerwcu 2014 roku). Raport prezentuje również prognozę dla gospodarki światowej, analizę kapitalizacji rynkowej w branży oraz omówienie podstawowych trendów oddziałujących na firmy w sektorze.

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.