Co i gdzie jedzą Polacy?
2015-04-21 13:17
Pizza © B. and E. Dudzinscy - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012
Liczba lokali gastronomiczny w Polsce stale rośnie. Szczególnie widoczne jest to w dużych miastach, gdzie klienci mogą wybierać lokale ze względu na rodzaj kuchni, ekskluzywność, wystrój czy lokalizację. Jakie są więc obecnie trendy w jadaniu poza domem?Wyniki raportu „Polska na Talerzu 2015” pokazują, że 15 proc. badanych regularnie jada „na mieście”. Warto zaznaczyć, że kultura jadania poza domem dopiero się u nas kształtuje, a istotnym czynnikiem wpływającym na jej rozwój jest zasobność portfeli. Dlatego na posiłek w lokalu przeznaczamy zazwyczaj ok. 10 – 25 zł lub 26 – 35 zł (odpowiednio 52 i 21 proc. respondentów).
Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne i coraz bardziej przyglądają się temu, co jedzą i za ile. Musimy jednak pamiętać, że dobrym restauracjom trudno jest przygotować smaczny, zdrowy i atrakcyjny posiłek za 10 zł. Obniżanie cen zawsze wiąże się z rezygnacją z jakości – podkreśla Marcin Piotrowski, szef kuchni restauracji Totomato.
Najbardziej lubimy kuchnię polską (56 proc.), włoską (52 proc.) i amerykańską, czyli hamburgery i hot-dogi (33 proc.). Najczęściej jadamy w pizzeriach (54 proc.), restauracjach z obsługą kelnerską (48 proc.) i sieciowych fast foodach (39 proc.).
fot. mat. prasowe
Preferencje Polaków - rodzaj kuchni
fot. mat. prasowe
Preferencje Polaków - rodzaj lokalu
Natomiast jeśli chodzi o rodzaj zamawianego dania w lokalu i na wynos – sytuacja jest bardziej zróżnicowana. W restauracji lub innym punkcie gastronomicznym wybieramy zazwyczaj pizzę (39 proc.), tradycyjne dania kuchni polskiej (31 proc.), kebab (24 proc.) i makarony (23 proc.). W przypadku opcji „na wynos lub z dowozem” zamawiamy pizzę (65 proc.), kebab (27 proc.), dania kuchni chińskiej / wietnamskiej (13 proc.), hamburgery (12 proc.).
W tym wypadku dania kuchni polskiej i makarony znajdują się na dalszym miejscu (wskazuje je po 8 proc. badanych).
fot. mat. prasowe
Preferowane dania
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Lokale gastronomiczne zwiększają obroty
-
Rynek HoReCa w Polsce 2009
-
Nieuczciwe obiekty gastronomiczne
-
Polska gastronomia jest w złej kondycji
-
Gastronomia mierzy się z inflacją. Jest trudniej niż w czasie pandemii
-
HoReCa 2021: niższa sprzedaż, wyższe koszty i brak pracowników
-
Restauratorzy wrócili do pracy
-
Bon gastronomiczny, obniżka VAT. Jakie pomysły na pomoc restauratorom?
-
Restauracje stawiają na jakość obsługi i rozwój
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)