eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Franczyza w Polsce 2014

Franczyza w Polsce 2014

2015-04-08 13:16

Franczyza w Polsce 2014

Franczyza w Polsce 2014 © pichetw - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Pomimo zawirowań natury gospodarczej, z którymi mieliśmy do czynienia w ostatnich latach, polski rynek franczyzy ma się całkiem dobrze - ubiegły rok, kolejny już z rzędu, zakończył się wzrostem. I choć nie był on spektakularny, to z całą pewnością może świadczyć o tym, że franczyza w Polsce dojrzała, a rynek jest znacznie bezpieczniejszy niż jeszcze przed kilkoma laty - czytamy we wspólnym raporcie firmy doradczej PROFIT system oraz portalu Franchising.pl.
Pierwsza sieć franczyzowa zadebiutowała na polskim rynku ponad dwie dekady temu. Po tym czasie można już stanowczo stwierdzić, że rodzimy rynek franczyzy charakteryzuje się dojrzałością. W minionym roku dołączyły do niego kolejne 143 firmy, a 63 poniosły porażkę. Przybyło zatem 80 franczyzodawców, tj. o 28 więcej niż w roku poprzednim.
- Franczyza jest efektywnym narzędziem służącym ekspansji biznesu. Dobrze skonstruowana umożliwia szybki rozwój, czego najlepszym przykładem jest Grupa Eurocash skupiająca około 12,5 tys. sklepów pod kilkoma markami – wyjaśnia Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchising.pl.

fot. mat. prasowe

Liczba systemów franczyzowych w Polsce

Od 14 lat liczba obecnych na polskim rynku systemów franczyzowych nieustająco wzrasta.


Zdaniem ekspertów polski rynek franczyzy okrzepł, oczyścił się z nieudolnych franczyzodawców i oferuje coraz większą gamę sprawdzonych konceptów biznesowych. Wśród 1058 systemów franczyzowych rośnie liczba graczy, którzy mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem w udzielaniu licencji na biznes – twierdzą eksperci.
– To dobra wiadomość dla osób poszukujących pomysłów na własny biznes i rozważających otwarcie firmy pod franczyzowym szyldem – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Firmy są coraz lepiej przygotowane do franczyzy i oferują franczyzobiorcom dobrej jakości narzędzia pomocne w prowadzeniu biznesu, m.in. programy do obsługi klienta (CRM), szkolenia z produktów, merchandising i inne. Zarazem coraz mniej jest na rynku franczyz źle opracowanych, które niosą ryzyko dla potencjalnych franczyzobiorców. Polacy coraz lepiej orientują się na rynku franczyzy i nauczyli się weryfikować pomysły na biznes.

fot. mat. prasowe

Liczba placówek franczyzowych w Polsce

Najnowsze dane pokazują, że obecnie działa w Polsce 67 tysięcy systemów franczyzowych.


Handel rozdaje karty


W 2014 roku przybyło 3 tys. sklepów i punktów usługowych, podczas gdy rok wcześniej prawie 5,5 tys. Łącznie na koniec 2014 roku na polskim rynku działało 63,5 tys. placówek franczyzowych. Według ekspertów PROFIT system i portalu Franchising.pl w 2015 roku ich liczba może wzrosnąć nawet nawet 67 tys. Najliczniejsza – po raz kolejny – okazała się sieć abc, do której należy już 7000 sklepów spożywczych. Firmy handlowe należą do najliczniejszych, ponieważ wielu niezależnych właścicieli sklepów wybiera franczyzę, by móc skutecznie konkurować z dyskontami. Wielu nowych franczyzobiorców pozyskała także Grupa Muszkieterów, stowarzyszenie przedsiębiorców zarządzających supermarketami Intermarché (218 sklepów) i Bricomarché (108 sklepów).

Do liderów w swoich branżach należą apteki Dbam o Zdrowie (350 aptek), Dobre Dla Domu (ok. 51 salonów). Gastronomia okazała się najliczniej reprezentowaną spośród branż usługowych. Na tym rynku wyróżniły się McDonald’s (ponad 225), Telepizza (85) oraz Biesiadowo (90). Wśród nowych firm franczyzowych pojawiły się m.in. Dotacje Export Group, pozyskująca unijne dotacje dla sektora MSP, Duka, Sokółka Okna i drzwi. Poszukiwanie franczyzobiorców rozpoczęły też odzieżowe marki Pawo i Mon Amie.

Półśrodki to za mało


W 2014 roku 63 franczyzodawców poniosło porażkę – o dziewięć więcej niż rok wcześniej. To potwierdza, że coraz trudniej o względy potencjalnych franczyzobiorców i że szanse na zbudowanie sieci partnerskiej mają tylko przedsiębiorcy, którzy zaproponują rozpoznawalną markę, szeroki zakres wsparcia, a przede wszystkim atrakcyjny produkt bądź usługę.
– Na rynku nie ma miejsca na franczyzy przygotowane na pół gwizdka. Jest tylko kwestią czasu, kiedy rynek wypunktuje słabe strony takiego konceptu. Dlatego zanim rozpoczniemy rozwój, warto dobrze przemyśleć i opracować swoją ofertę franczyzy, tak by obie strony odnosiły korzyści – podsumowuje Michał Wiśniewski.

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.