eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online w Polsce 2014

Rynek reklamy online w Polsce 2014

2015-04-08 11:29

Rynek reklamy online w Polsce 2014

2,6 mld zł na reklamę online w roku 2014 © tashatuvango - Fotolia.com

Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W ubiegłym roku wydatki przeznaczone na ten cel wzrosły o ponad 7 procent. To całkiem sporo, a jednocześnie niewiele - wydatki na reklamę mobilną notują bowiem aż trzycyfrowe wzrosty. Największą dynamiką charakteryzuje się właśnie reklama w urządzeniach mobilnych, social mediach oraz wideo online - czytamy w najnowszym raporcie z badania IAB AdEx zrealizowanego przez PwC.
Drugie półrocze minionego roku przyniosło wzrost dynamiki wartości reklamy cyfrowej, która w porównaniu z dwoma pierwszymi kwartałami przyspieszyła do około 9% (odpowiednio: Q3=9,1%, Q4= 8,9%). Tym sposobem pod koniec roku indeks wyniósł 7,2%, po słabszym pierwszym półroczu, w którym zanotowano wynik na poziomie 5,4% rok do roku. Trendy, które obecnie obserwujemy, są zdecydowanie dobrym prognostykiem dla kolejnych kwartałów.
– Po słabszych pierwszych sześciu miesiącach roku 2014 drugie półrocze zanotowało wyraźne odbicie, podążające za wzrostem PKB, nie powinniśmy więc być zaskoczeni, że w roku 2015 zrealizuje się optymistyczny scenariusz prognozowany przez IAB Polska i ponownie zaobserwujemy dwucyfrowy wzrost, który charakteryzuje dojrzałe rynki z dużym potencjałem wzrostu. – Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Udział poszczególnych formatów w torcie reklamowym online nie zmienił się znacznie w stosunku do 2013 roku. Reklama graficzna, marketing w wyszukiwarkach oraz ogłoszenia odnotowały wzrosty, podczas gdy e-mail marketing niewielki spadek.

fot. tashatuvango - Fotolia.com

2,6 mld zł na reklamę online w roku 2014

Największą dynamiką charakteryzuje się właśnie reklama w urządzeniach mobilnych, social mediach oraz wideo online.


Niekwestionowanym liderem pod względem wartości jest wciąż display. Reklama graficzna wypracowała 44,5% udziału w torcie reklamowym online odnotowując dynamikę na poziomie 7%. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim wideo online z udziałem 7,5% i dynamiką na poziomie 16%, social mediom (6,1% udziału i wzrost o 33% r/r) oraz reklamie w urządzeniach mobilnych (5,4% udziału przy wzroście o 122% r/r).
– Wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx potwierdzają coraz większe znaczenie segmentu reklamy mobile. Podobnie jak rok temu, segment ten wykazał największą dynamikę wzrostu, podwajając swój udział w rynku reklamy on-line. Podkreślić jednak należy, że według badania udział reklamy mobile w rynku on-line wynosi 5,4%, podczas gdy w Europie Zachodniej udział reklam mobilnych kształtuje się na poziomie dwucyfrowym. – Ewa Giel, Wicedyrektor w zespole Telekomunikacji, Mediów i Rozrywki – PwC.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak przed rokiem, najbardziej aktywne były: motoryzacja (18% udziału), finanse (12%) i handel (11%).

O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częśc. szac.), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częśc. szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 13 marca 2015 r.

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.