eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online w wykonaniu Kowalskiego

Zakupy online w wykonaniu Kowalskiego

2015-03-26 13:00

Zakupy online w wykonaniu Kowalskiego

Zakupy online © Syda Productions - Fotolia.com

O tym, że polski e-commerce gna do przodu niczym TGV, a Polacy wydają w sieci coraz więcej pieniędzy, nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Zwyczajom zakupowym internautów postanowił przyjrzeć się dom mediowy Mindshare Polska. W tym właśnie celu zrealizował badanie „Zakupy w internecie”, z którego wynika m.in., że Internet to miejsce, w którym kupujemy raczej rzeczy droższe niż drobiazgi, najczęściej pomaga nam w tym laptop, chociaż kanał mobilny cieszy się coraz większą popularnością. Co jeszcze?

Przeczytaj także: Zakupy online: rzadziej, ale więcej

Okazuje się, że internauci dokonujący zakupów online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu. Aż 92% z nich preferuje aukcje internetowe, drugie od względem popularności są e-sklepy (74%), a na końcu plasują się zakupy grupowe, na które decyduje się jedynie 35% badanych. W internecie kupujemy najczęściej produkty o wyższej wartości np. odzież i obuwie, zabawki i artykuły dla dzieci, kosmetyki i perfumy, a także sprzęt RTV/AGD i komputerowy. Produkty te dostępne są online w atrakcyjniejszej cenie niż w sklepach tradycyjnych, nie musimy ich też mieć od razu, dlatego chętniej poczekamy na dostawę. Postawieni jednak przed wyborem online versus offline, większość produktów internauci chcieliby kupować właśnie online np. filmy, muzykę, gry (74%), zabawki i akcesoria dla dzieci (70%), bilety na samolot lub pociąg (68%), bilety na koncert lub do teatru (67%) czy książki, e-booki i audiobooki (66%).
Sektor e-commerce dynamicznie rośnie. Nawet firmy, które zwyczajowo kojarzone są z działalnością offline, stają się coraz bardziej aktywne w internecie. Dlatego analiza zwyczajów zakupowych online będzie wartościowa dla coraz większej liczby marketerów. Uzyskane wyniki podpowiadają m.in. które obszary rynku są już zagospodarowane, w których jest jeszcze miejsce na rozwój, a także jak planować działania marketingowe, aby w pełni wykorzystać potencjał poszczególnych narzędzi i kanałów, z których korzystają polscy internauci ‒ mówi Karolina Chołuj, Director, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska.

fot. Syda Productions - Fotolia.com

Zakupy online

Internauci dokonujący zakupów online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu. Aż 92% z nich preferuje aukcje internetowe, drugie od względem popularności są e-sklepy (74%), a na końcu plasują się zakupy grupowe.


Zakupy w internecie robimy głównie za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa (93%). Wykorzystanie w online shoppingu urządzeń mobilnych nadal nie jest zbyt powszechne (19%), ale biorąc pod uwagę rosnącą popularność smartfonów czy tabletów, można oczekiwać, że m-commerce również będzie zyskiwał na znaczeniu w codziennym życiu konsumentów. Szczególny potencjał tego kanału sprzedaży możemy zaobserwować wśród mężczyzn, uczniów i studentów (w wieku 15-24) oraz mieszkańców dużych miast, czyli grup celowych charakteryzujących się większą otwartością na nowe technologie.

Zgodnie z oczekiwaniami, jednym z najważniejszych motywów zakupów online jest cena ‒ zdecydowana większość respondentów twierdzi, że kupuje przez internet, ponieważ cena produktów w tym kanale jest niższa w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, a ponadto istnieje możliwość porównania kosztów zakupu na wielu stronach. Zdaniem badanych, różnice są szczególnie zachęcające w przypadku sprzętu RTV/AGD oraz komputerowego, zwłaszcza w połączeniu z dokładnym opisem produktów, możliwością poznania opinii innych kupujących oraz korzystnymi warunkami gwarancji. Wśród ważnych motywów zakupów online większość internautów wymienia także: duży wybór produktów, oszczędność czasu, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie oraz możliwość zakupu towarów trudno dostępnych. Smart shopping, dostępność produktów i elastyczność wobec indywidualnego planu dnia kupującego ‒ to zatem główne motywy korzystania z internetu, jako kanału zakupowego.

Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. Przykładem może być zakup sprzętu RTV/AGD ‒ aż 44% badanych powołało się na porównywarki cen, jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39% wskazywało na strony producentów, a 24% ‒ na fora internetowe. Efekt ROPO (research online, purchase offline) najbardziej widoczny jest w kategoriach RTV/AGD oraz meble i dekoracje. Pomimo, że duża część badanych preferuje płatności przelewem, to nadal silną pozycję nawet w tym kanale sprzedaży zajmuje gotówka – 39% respondentów korzysta z zapłaty za pobraniem u kuriera.

O badaniu Mindshare Polska
Badanie Zakupy w internecie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) tj. internetowych ankiet komputerowych. Próba badawcza to ponad 500 użytkowników internetu w wieku 16-54, którzy zrobili zakupy online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2014 r.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: