eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych

E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych

2015-03-24 11:12

E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych

Które strony www zasługują na wyróżnienie? © Tom - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Finansów mogą święcić triumfy. Tegoroczna edycja „Raportu Dostępności” pokazała, że to właśnie strony tych resortów są najbardziej przyjazne użytkownikom, w tym również tym, którzy muszą zmagać się z niepełnosprawnością. Badania Fundacji Widzialni ujawniły, że obecnie minimalne wymagania dostępności dla osób o specjalnych potrzebach spełnia obecnie 12,8 procent stron administracji publicznej. Trochę mało, zważywszy że na przebudowę stron zgodnie ze standardem WCAG 2.0 zostały niecałe 3 miesiące.

Przeczytaj także: Partie polityczne a wykluczenie cyfrowe

Zaprezentowany przed dwoma laty Raport Otwarcia bezlitośnie obnażył fatalny stan dostępności serwisów administracji publicznej. Tegoroczne wyniki napawają nieco większym optymizmem - okazuje się, że dziś minimum spełnia niemal 13% analizowanych stron internetowych.
Nie jest to oszałamiający wynik, ale przykłady najlepszych pokazują, że wdrażanie dostępności nie odbyło się przypadkowo. Dostępność uwzględniono na etapie budowy serwisu, ale także podczas przygotowania i publikacji treści; zauważa Przemysław Marcinkowski, specjalista ds. dostępności i audytor techniczny z Fundacji Widzialni.

Na szczególne wyróżnienie zasługują serwisy internetowe: Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz serwis www Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Instytucje te posiadają www najbardziej przystosowane do potrzeb osób narażonych na wykluczenie cyfrowe.

Między wrześniem 2014 a marcem 2015 eksperci Fundacji Widzialni przebadali 109 serwisów, w tym strony www Sejmu, Senatu, Prezydenta, Kancelarii Premiera, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, ministerstw oraz stron instytucji im podległych.

Audytorzy sprawdzali zgodność serwisów ze standardem WCAG 2.0, a osoby niepełnosprawne m.in. dostępność formularzy, wyszukiwarek, menu i multimediów. Użytkownicy wykonali zadania, które pozwoliły ocenić łatwość poruszania się po serwisie, szybkość odnajdywania informacji oraz ogólne wrażenie. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych do czerwca 2015 wszystkie strony www m.in. administracji publicznej powinny zostać dostosowane do wymagań standardu WCAG 2.0.

fot. Tom - Fotolia.com

Które strony www zasługują na wyróżnienie?

Strony Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Finansów są najbardziej przyjazne użytkownikom.


PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADANIA


Poprawa jest znaczna – ponad siedmiokrotny wzrost liczby serwisów, które spełniają podstawowe wymagania z zakresu dostępności oraz tych, które są dostępne, w stosunku do Raportu Otwarcia z 2013 roku to dobry prognostyk. Niestety w skali całego badania stan dostępności serwisów administracji centralnej w dalszym ciągu lokuje nas w ogonie Unii Europejskiej. Tempo poprawy bardzo cieszy, niewątpliwie znaczny nań wpływ ma rozporządzenie w sprawie Krajowych Ramach Interoperacyjności, jednakże wciąż ponad 80 procent serwisów nie spełnia wymogów dostępności. Największy skok w stosunku do roku 2013 odnotował serwis Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, który z niedostępnego i nieprzyjaznego przekształcony został w spełniający wymogi i zgodny ze standardami na poziomie dobrym.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze osoby i instytucje

Strony www najważniejszych osób w państwie: Prezydenta i  Premiera spełniają minimalne wymogi dostępności, otrzymały ocenę dostateczną.


Wśród serwisów ministerialnych zdecydowanie, jak już wspomniano powyżej, wyróżniają się trzy: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Finansów. Strony opracowane są z dbałością i wiedzą na temat standardów dostępności, są przyjazne dla użytkowników i zapewniają równoprawny dostęp do informacji i treści w nich zawartych. Otrzymały one ocenę dobrą i w opinii konsultantów z niepełnosprawnością są serwisami, w obrębie których nawigacja nie stwarza problemów, ich struktura jest logiczna i są w pełni obsługiwane przez oprogramowanie asystujące.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: