eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 10/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 10/2015

2015-03-07 21:11

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 9/2015

  • W MSP trwają analizy związane z integracją polskiej energetyki. W założeniach celem takich działań jest podniesienie potencjału całego sektora i zwiększenie możliwości inwestycyjnych polskich firm energetycznych, a także wzmocnienie ich pozycji na europejskim rynku. Proces konsolidacji ma dotyczyć czterech spółek energetycznych w nadzorze ministra skarbu: Enea, Tauron, PGE i Energa. Projekt miał już być przedstawiony do końca stycznia. Jak dotąd nie został on przedstawiony. Nie należy zapominać, że ma to związek z kryzysem w polskim górnictwie.
  • Średnia cena gazu rosyjskiego Gazpromu dla krajów europejskich w 2104 roku zmniejszyła się o 11 proc. r/r, a w wypadku Polski spadła ona z 429 do 379 USD za 1000 metrów sześciennych. Obecne ceny to: Niemcy 323 USD za 1000 metrów sześc., Włoch - 341 USD; Grecja - 400 USD, Austria - 329 USD, Węgry - 338 USD, Francji - 338 USD, Słowacja - 308 USD.
  • Opublikowany został raport EY "Atrakcyjność Inwestycyjna Europy" wynika z niego, że Polska staje się jednym z najatrakcyjniejszych i najbardziej przyjaznych krajów dla zagranicznych inwestorów. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w ciągu ostatnich 25 lat firmy zagraniczne zainwestowały w Polsce w sumie ok. 270 mld euro, co stanowi rekord wśród wszystkich krajów regionu. Według prognoz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej do końca 2014 roku w systemie KRS zostało zarejestrowanych ponad 3 tys. nowych podmiotów. W gronie firm, które mają swoje oddziały w Polsce, są czołowe marki m.in. z branży motoryzacyjnej, logistycznej i sektora finansowego. Nie tylko są tu centra badawczo – rozwojowe (R&D), ale również centra usług wspólnych (SSC), firmy świadczące usługi outsourcingu procesów biznesowych (BPO) oraz outsourcingu IT (ITO). Według prognoz ABSL do końca 2015 roku w 470 centrach usługowych i badawczych będzie zatrudnionych od 150 do 170 tysięcy osób. Warszawa uznawana jest za biznesową stolicę Polski, gdzie zarejestrowanych jest ok. 20 tys. spółek z kapitałem zagranicznym i miasto uplasowało się na 14. miejscu rankingu PwC "Emerging Trends Europe". Polskie miasta specjalizują się w określonych branżach i tak: m.in. Łódź kolekcjonuje inwestycje w dziedzinie technologii dla gospodarstw, a Kraków rozwija zagraniczne centra usług dla biznesu.
  • RPP obniżyła w środę stopy procentowe aż o 50 pkt. bazowych. Są one obecnie na rekordowo niskim poziomie, a w szczegółach: RPP obniżyła główną stopę procentową z 2 proc. do 1,5 proc. Teraz stopa referencyjna jest na poziomie 1,5 proc., stopa depozytowa - 0,5 proc., stopa lombardowa – 2,5 proc., a stopa redyskontowa 1,75 proc. Oznacza to, że spadną comiesięczne raty kredytów. Jednak nie jest to takie oczywiste, bo o oprocentowaniu kredytu decyduje nie tylko stawka WIBOR (uzależniona od wysokości stóp procentowych), ale również marża banku, a te niestety rosną. Analiza ostatnich lat potwierdza tezę, że marże niemal nieprzerwanie rosły. Ta decyzja RPP spowoduje, że będą też niższe maksymalne dopuszczalne oprocentowanie kredytów konsumpcyjnych i kart kredytowych, będzie ono niższe, a maksymalny poziom spadnie z 12 do 10 proc, bo jest to czterokrotność stopy lombardowej. Jednak i w tym przypadku należy liczyć się z tym, że w tym koszcie poważną część stanowi bankowa prowizja i to właśnie tu banki będą starały się zrekompensować spadek oprocentowania, będą podnosić prowizję. Nie należy też zapominać, że bankowe lokaty będą jeszcze mniej atrakcyjne.
  • W PAP odbyła się dyskusja nt. unijnego pakietu klimatycznego. Wynika z niej, że teraz decydującym kryterium przy wyborze projektów, które będą mogły skorzystać z funduszu modernizacji energetyki będzie najwyższa stopa zwrotu z inwestycji. Podstawą dyskusji był wynegocjowany w październiku ub.r. unijny pakiet klimatyczny do 2030 r. Opinia dyskutantów tego dokumentu jest pozytywna jednak pod warunkiem, że przyjęte rozwiązania będą przestrzegane. Warto przypomnieć, że polski rząd uczestnicząc w wypracowaniu unijnego stanowiska przyjął takie kryteria dla polskich działań, by minimalizować wpływ kosztów redukcji emisji na naszą gospodarkę. W środowisku branży energetycznej jest jednak sporo wątpliwości i obaw, że realizacja planów modernizacji i rozwoju energetyki będzie poważnym wyzwaniem i nie jest wykluczone, że wbrew zapewnieniom rządu może to spowodować znaczący wzrost cen energii dla odbiorców.
  • Według ocen ekspertów wykształcenie i umiejętności absolwentów polskich szkół wyższych nie odpowiadają potrzebom konkurencyjnej gospodarki i generalnie współczesnego rynku pracy mimo, że w ostatnich latach nastąpił duży rozwój szkolnictwa wyższego. Wchodząc na rynek pracy absolwenci nie wnoszą tych specjalizacji, które aktualnie są potrzebne. Prócz tego mają braki w umiejętnościach miękkich, jak współpraca w grupie, elastyczność, umiejętność szybkiego dostosowania się do nowej sytuacji. Problemem są także twarde kompetencje wynikające z programów nauczania. W ocenie ekspertów absolwenci uczelni nie mają zakorzenionej potrzeby i umiejętności uczenia się przez całe życie.
  • Ostatnia poważna obniżka stóp procentowych nie ma ona znaczenia dla spóźniających się ze spłatą zobowiązań podatkowych, bo odsetki karne za zwłokę są na tym samym co dotąd poziomie, czyli 8%. Stało się tak mimo że są one liczone jako dwukrotności stopy lombardowej powiększonej o 2%, a ta zasadniczo nie zmieniła się. Chociaż stopa lombardowa spadła z 3% do 2,5 proc., to jednak ma tu zastosowanie odpowiedni zapis w ordynacji podatkowej (art. 56), że odsetki karne nie mogą być niższe niż 8%. Warto jednak wyjaśnić, że wysokość odsetek za zwłokę może obniżyć sam podatnik jeśli złoży prawnie skuteczną korektę deklaracji, uzasadni przyczyny jej złożenia i w ciągu 7 dni od chwili złożenia wpłaci całą kwotę zaległości podatkowej. Wówczas odsetki karne mogą wynieść 75% stawki podstawowej.
  • Polski producent telefonów myPhone (należy do Grupy TelForceOne) zapowiedział zwiększenie swojego udziału na rynku w segmencie smartfonów. Firma zapowiedziała, że za kilka dni oficjalną premierę będą miały dwa nowe modele. Chce też aktywnie walczyć o rynki zagraniczne.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

A. FURGALSKI (TOR): TYLKO WARSZAWĘ STAĆ NA UTRZYMANIE METRA. KRAKÓW TAKA INWESTYCJA KOSZTOWAŁABY 25 MLD ZŁ

Możliwe, że już w ten weekend warszawiacy pojadą drugą linią metra. Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR sugeruje, że realizacja zapowiedzi budowy metra w innych miastach niż Warszawa jest nierealna. Koszt budowy sięga bowiem dziesiątek miliardów złotych, a następnie trzeba łożyć na bieżące utrzymanie takiego środka transportu. W stolicy, której budżet wynosi blisko 14 mld zł rocznie, to kwoty rzędu 300 mln zł, a budowa drugiej linii metra odbija się na jakości funkcjonowania innych elementów komunikacji publicznej...

– Najlepszą odpowiedzią na pytanie, czy plany budowy metra w innych miastach są realne, jest podanie kosztu takiej inwestycji – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – W Krakowie budowa wszystkich linii, o których mówią planiści, może kosztować nawet 25 mld zł. Poza tym miasto to dzisiaj na funkcjonowanie komunikacji wydaje ponad 400 mln zł rocznie. Warto się zatem zastanowić, czy będzie je stać na utrzymanie metra. Stolica, w której każdego dnia jedynie z pierwszej linii tego środku transportu korzysta średnio 550 tys. osób, musi dopłacać tylko do niego ponad 300 mln zł rocznie. Odpowiedź jest więc raczej jednoznaczna.

Swego czasu w Krakowie powstał pomysł, żeby w godzinach szczytu linie tramwajowe kursowały częściej. Nie znaleziono na to jednak pieniędzy, bo rozwiązanie wyceniono na około 20 mln zł.

– Czy stolica Małopolski znajdzie kilkaset milionów złotych rocznie na utrzymanie metra? Uważam, że raczej nie – przekonuje Furgalski. – Wystarczyło mi to, co powiedział prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz przed ostatnimi wyborami samorządowymi, na szczęście nikomu żadnego metra nie obiecując. Jego zdaniem stosunkowo łatwo przeprowadzić taką inwestycję, bo nawet 80 proc. pieniędzy można uzyskać z UE. Powstaje jednak pytanie, z czego taki środek transportu będzie potem utrzymywany.

Budowa drugiej linii metra w Warszawie w dużej części finansowana jest właśnie z budżetu Unii Europejskiej. Dotychczas miasto zagospodarowało na wszystkie inwestycje łącznie 8,5 mld zł z budżetu UE. W ramach kontraktu terytorialnego nowej perspektywy unijnej do 2019 roku blisko 4 mld zł przewidziano na budowę kolejnych trzech stacji drugiej linii metra w kierunku Targówka i Woli oraz nowe pociągi i rozbudowę bazy na Kabatach. Kolejne 3,84 mld zł do 2022 r. przeznaczono na tabor i wydłużenie tuneli o dwie stacje, czyli do ul. Powstańców Śląskich na Bemowie oraz o trzy na Bródno. W ramach nowej perspektywy unijnej planowana jest w sumie budowa 11 przystanków drugiej linii podziemnej kolejki.

– Stolica ma przy tym gigantyczny, wynoszący prawie 14 mld zł budżet, porównywalny do środków, jakimi dysponuje kilka dużych miast w Polsce, a i tak ma bardzo duże wsparcie z Unii – zauważa Furgalski. – Mimo to w Warszawie wciąż utrzymuje się niedorozwój systemów tramwajowych. Mam nadzieję, że w końcu ruszą prace nad połączeniem Gocławia i Wilanowa. Ale obecne braki w tym zakresie, jak podejrzewam, wynikają z tego, że energia oraz koszty budowy i funkcjonowania metra wysysają pieniądze z innych inwestycji.

W przypadku Krakowa, jak wskazuje Adrian Furgalski, zasadne byłoby natomiast rozważenie, czy system tramwajowy rzeczywiście jest tam ukończony i działa optymalnie.

– Przede wszystkim warto zastanowić się nad tym, czy rozwój linii osiągnął już maksimum i nic się nie da już zrobić – mówi Furgalski. – Moim zdaniem tak nie jest. A nawet jeśli to byłaby prawda, to na pewno można poprawić komunikację tramwajową, zwiększając jej częstotliwość kursowania, szczególnie w godzinach szczytu. Wiadomo, że w stolicy Małopolski będzie rozwijana w przyszłości kolej aglomeracyjna. Trzeba pomyśleć więc, w jaki sposób zebrać to wszystko w jeden system transportowy.

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespół Doradców Gospodarczych TOR

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: