eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 9/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 9/2015

2015-03-01 11:03

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 8/2015

  • Według GUS w Polsce pracuje już 43,8 proc. osób w wieku 55-64 lata. Od 2004 r. wskaźnik pracujących w tym przedziale wiekowym wzrósł o niemal 70 proc. Tylko w ub. roku przybyło aż 112 tys. pracujących starszych osób. Jest ich już 2,4 mln. Korzystnym jest to, że równocześnie ze wzrastającym zatrudnieniem starszych pracowników nie rośnie bezrobocie młodych. Wskaźnik zatrudnienia w przedziale 20-24 lata przez ostatnie dwa lata wzrósł z 42 do 43,8 proc., a bezrobocie wśród nich zmalało z 25,7 proc. do 21,2 proc.
  • Liczba polskich zgłoszeń patentowych z Polski do Europejskiego Urzędu Patentowego (EUP) w 2014 r., wyniosła 701 i jest to wzrósł o 22% r/r co oznacza, że liczba zgłoszeń na milion mieszkańców wzrosła do 12 z 10 w 2013 r. Największą grupę w zgłoszeniach z Polski stanowią rozwiązania należące do kategorii technologii medycznych (7 proc.) i technologii informatycznych (6%). W polskich zgłoszeniach jest obecnie 5 wiodących obszarów technologii to: inżynieria lądowa, technologie medyczne, technologie informatyczne, procesy termiczne i maszyny specjalne. Jeśli chodzi o czołówkę zgłaszających patenty, to najwięcej wniosków patentowych z Polski zostało w ubiegłym roku zgłoszone przez firmę Patents Factory Ltd. (22), International Tobacco Machinery Poland (17) i przez Akademię Górniczo-Hutniczą (15).
  • Opublikowano raport "Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q4 2014" , który został opracowany przez ekspertów ADP Polska. Wynika z niego, że ponad 100 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce zwiększyło zatrudnienie o 4,27% w 2014 r. W IV kw. ub. roku utworzono aż o 4,91% więcej miejsc pracy niż rok wcześniej. Dynamika w sektorze firm innowacyjnych jest wynikiem aktywności firm zatrudniających do 500 pracowników.
  • Według GUS w IV kwartale 2014 roku wzrósł o 3,1 proc. r/r w porównaniu ze wzrostem o 3,3 proc. r/r w III kwartale. Z danych GUS wynika także, że inwestycje w IV kwartale wzrosły o 9,0 proc. r/r, zaś popyt krajowy wzrósł o 4,6 proc. r/r.
  • Według wicepremiera Janusza Piechocińskiego polski eksport mógł wzrosnąć w 2014 r. o ponad 5,2 proc. Mówiąc o 2015 roku Piechociński zapowiedział, że rząd uruchomi pakiet pomocowy na kształcenie i dokształcanie pracowników, bezpośrednio w miejscach pracy. Dodał, że w tym zakresie będą współpracować cztery resorty: gospodarki, pracy i polityki społecznej, nauki i szkolnictwa wyższego oraz MEN. A na ten cel będzie przeznaczone prawie 300 mln zł.
  • MSP rozpoczęło szacowanie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz kosztów, jakie budżet państwa musiałby ponieść w związku z ich zaspokojeniem na drodze ew. rozwiązań ustawowych. Jeśli zakończą się prace nad szacunkami to w Ministerstwie Skarbu Państwa zaczną się prace legislacyjne nad ustawą reprywatyzacyjną. Nad realizacją tych zadań nadzór będzie sprawował wiceminister w MSP Cezary Gabryjączyk.
  • Utrzymuje się zagrożenie w branży górnictwa węglowego. W 2014 r. produkcja węgla kamiennego spadła o 5,2 proc. r/r i wyniosła 72,5 mln ton, a jego sprzedaż spadła o 9,3 proc. r/r i wyniosła 70,3 mln ton, z czego 60,2 mln ton stanowił węgiel energetyczny (spadek o 6,4 proc. r/r), a 12,3 mln ton (wzrost o 1,4 proc.) to był węgiel koksowy. W całym 2014 r. zaobserwowano jednak znacznie większą skalę spadku sprzedaży, niż spadku produkcji. Spadek sprzedaży węgla sięgnął w 2014 r. 9,3 proc. przy czym sprzedaż węgla energetycznego była o 10,7 proc. r/r niższa , a koksowego - o 2 proc. r/r. Spadek sprzedaży miał miejsce na rynku krajowym (61,9 mln ton w 2014 r. wobec 66,9 mln ton w 2013 r.) i na rynkach zagranicznych (8,3 mln ton wobec 10,5 mln ton). Na kopalnianych zwałach było 8,2 mln ton węgla (95 proc. z tej wartości to węgiel energetyczny) i było to więcej o 23,4 proc. licząc r/r. Zatrudnienie na koniec ub. roku u wszystkich krajowych producentów węgla kamiennego wynosiło 102,9 tys. osób. Rok wcześniej było to 106,7 tys. osób, a dwa lata wcześniej – 113,3 tys. osób.
  • Jest szansa na eksport polskiej wieprzowiny na japoński rynek. Takie możliwości pojawiły się w trakcie wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w dwudniowej wizycie w Japonii. Jak wiadomo Tokio nałożyło embargo na eksport polskiej wieprzowiny po wystąpieniu w naszym kraju przypadków afrykańskiego pomoru świń (ASF).
  • MTU Aero Engines otwarło na Podkarpaciu fabrykę zespołów napędowych do silników lotniczych dla Airbusa. Do tej pory firma zainwestowała w naszym kraju prawie 370 mln zł. Niemiecki koncern jest jednym z największych na świecie producentów zespołów napędowych dla samolotów., zatrudnia 9 tys. pracowników, a w 2014r. firma osiągnęła obrót ponad 3,9 mld euro.
  • Stowarzyszenie Autorów ZAiKS uważa za niezbędne jak najszybsze objęcie smartfonów i tabletów tzw. opłatą reprograficzną. W Polsce minister kultury zobowiązany jest do ustalenia listy i stawki wynagrodzeń, jaką poszczególne nośniki są obciążane. Resort kultury w kwietniu 2013 r. wystąpił do tych organizacji z prośbą o propozycje aktualizacji rozporządzenia. OZZ, w tym ZAiKS, zaproponowały objęcie opłatą reprograficzną w wysokości 1,5 proc. wartości dla smartfonów i 2 proc. dla tabletów; własną propozycję musi jeszcze przedstawić także organizacja producentów.
  • Według MF zadłużenie Skarbu Państwa na koniec grudnia ub.r. wyniosło 779 mld 927 mln zł i było o 1 proc. wyższe niż na koniec listopada ub.r. Zadłużenie krajowe w grudniu ub.r. spadło do 503 mld 67,7 mln zł z 503 mld 705,9 mln zł w listopadzie ub.r., a dług zagraniczny wzrósł do 276 mld 859,4 mln zł z 268 mld 838 mln zł. Udział długu zagranicznego w długu ogółem wzrósł w grudniu 2014 r. o 0,7 pkt. proc. do 35,5 proc. MF podało, że w grudniu 2014 r. udział inwestorów zagranicznych w długu SP zwiększył się z 58,3 proc. z 58,6 proc.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

HANDEL: POLACY CHĘTNIE ODWIEDZAJĄ OUTLETY. PRZYCIĄGAJĄ ONE TEŻ CORAZ WIĘCEJ MAREK...

Jeszcze kilka lat temu Polacy odwiedzali tego typu centra handlowe 3-4 razy w roku, dziś robią to znacznie częściej. Sieć outletów Factory, należąca do hiszpańskiej firmy Neinver, zanotowała w ubiegłym roku 20-proc. wzrost sprzedaży i 10-proc. wzrost odwiedzalności. W tym roku też liczy na wzrosty. Tym bardziej że na sprzedaż w outletach decyduje się coraz więcej marek...

– Spodziewamy się, że w 2015 odnotujemy kolejny wzrost zarówno sprzedaży, jak i liczby odwiedzających nas klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Olejnik-Okuniewska, senior marketing & PR manager w Neinver Polska.

Model sprzedaży outletowej, jaki stosuje w swych centrach Neinver, opiera się na znaczących obniżkach cen produktów, głównie ubrań znanych marek. Jak tłumaczy przedstawicielka Neinver Polska, klienci robią dużo większe zakupy, kiedy mogą kupować w cenach obniżonych o 30, a nawet 70 proc. Takie zaś oferowane są w outletach przez cały rok.

– Średnio nasi klienci wydają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, to wszystko zależy od sezonu. Oczywiście najwięcej wydają w momencie, kiedy wprowadzone są nowe kolekcje i wtedy, kiedy ludzie naturalnie chodzą na zakupy po nowe rzeczy, czyli wiosną, latem, jesienią i zimą. Duży wzrost średniego paragonu notujemy również w trakcie rozsprzedaży, czyli w czasie, kiedy nasze ceny spadają nawet o 80 proc.

Neinver podkreśla, że cały czas szuka nowych oferty dla klientów. Obecnie negocjuje kilkanaście nowych kontraktów z nowymi markami, zapowiada premiery na polskim rynku outletowym przede wszystkim w sektorze mody oraz odzieży sportowej.

– Widzimy, że nasi klienci bardzo lubią wracać do naszych centrów – ocenia Monika Olejnik-Okuniewska. – Jeszcze kilka lat temu przyjeżdżali do nas średnio 3 czy 4 razy w roku. Liczba wizyt w naszych centrach outletowych jednak co roku rośnie i spodziewamy się, że ten trend będzie zachowany. Ludzie coraz częściej będą wybierali centra outletowe, będą przychodzić do nich zamiast do tradycyjnych centrów handlowych.

Łącznie sklepy w centrach Factory odwiedziło w zeszłym roku 13 mln klientów, o milion więcej niż w 2013 roku. Sieć Factory to w tej chwili 84 tys. mkw. powierzchni handlowej w pięciu centrach w czterech miastach. Neinver oczekuje w 2015 roku ok. 5-proc. wzrostu odwiedzalności i 10-proc. wzrostu sprzedaży w centrach Factory. Zakłada, że w tym roku najbardziej dynamicznie będą się rozwijać najnowsze i tym samym największe obiekty: Factory w Krakowie, które działa od 2011 roku, świeżo zmodernizowane Factory w Warszawie-Ursusie oraz Factory Warszawa Annopol.

– Sukces sieci bierze się przede wszystkim z unikalnego konceptu, który na polskim rynku jest obecny już 12 lat – ocenia Monika Olejnik-Okuniewska. – W tej chwili jest to łącznie 5 centrów outletowych w największych miastach w Polsce. Każde z nich ma kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych powierzchni handlowej, czyli nieco mniej niż w regularnych galeriach handlowych. Sukces ten bierze się z tego, że mamy bardzo dużo marek, przede wszystkim modowych, tych najpopularniejszych w Polsce i za granicą.

Monika Olejnik-Okuniewska, senior marketing & PR manager Neinver Polska

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: