eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Bezpieczne zakupy online w 10 krokach

Bezpieczne zakupy online w 10 krokach

2015-02-25 09:48

Bezpieczne zakupy online w 10 krokach

Sklep internetowy © georgejmclittle - Fotolia.com

Porównywarka cen idealo przygotowała poradnik dla zwolenników zakupów online – nie jest bowiem tajemnicą, że w sieci, obok wiarygodnych sprzedawców, działają także oszuści. Jak nie stać się ofiarą nieuczciwych praktyk? Dzięki tym dziesięciu radom takie ryzyko zostanie zminimalizowane.

Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?

1. Czy dany sklep wywiera pozytywne wrażenie?


Podczas pierwszej wizyty w sklepie internetowym warto posłużyć się na początku... własną intuicją. Już podczas pierwszej wizyty na stronie danego sprzedawcy zalecane jest krytyczne spojrzenie na prezentowane oferty. Jakie ogólne wrażenie robi dany sprzedawca? Czy wystrój strony internetowej sklepu wygląda profesjonalnie i rzetelnie? Jaka jest struktura nawigacji po katalogu produktów? Czy strona jest przejrzysta? Czy nie przeważają na niej reklamy i komunikaty agresywnie przekonujące do zakupu (np. „ZAMÓW JUŻ TERAZ!”)?

RADA IDEALO:
Niepewne przeczucie od samego początku to niestety zły znak. Użytkownicy nie powinni narażać się na niepotrzebne ryzyko i najlepiej szybko przejść do poszukiwania innego sklepu.

2. Czy sprzedawca może pochwalić się prawdziwymi certyfikatami?


Do renomowanych i docenianych certyfikatów i znaków jakości przyznawanych sklepom internetowym należą między innymi znak jakości Trusted Shops, wyróżnienie Słucham Swoich Klientów przyznawane przez portal Opineo bądź certyfikaty Rzetelna Firma lub Bezpieczny eSklep.

Mimo to na rynku e-commerce wciąż brakuje ustaw i przepisów regulujących przyznawanie podobnych wyróżnień. Wspomniane powyżej instytucje dobrowolnie zobowiązują się jednak do dotrzymywania określonych standardów i kryteriów jakości. Nawet jeśli dany sprzedawca honoruje się certyfikatami, należy zachować czujność. W sieci krąży wiele podrobionych znaków jakości tworzonych przez oszustów i często opatrzonych gwarancjami takimi jak „Najlepszy serwis”. Certyfikaty, które budzą podejrzenia, powinny natychmiast zostać sprawdzone, na przykład za pomocą wyszukiwarek. Niestety zdarza się także, że oszuści bezprawnie umieszczają na swoich stronach internetowych znaki jakości sprawdzonych instytucji.

fot. georgejmclittle - Fotolia.com

Sklep internetowy

Produkty oferowane przez e-sklepy powinny zawierać dokładne i wyczerpujące informacje z uwzględnieniem najważniejszych właściwości artykułu.


RADA IDEALO:
Konsumenci powinni za każdym razem sprawdzić, czy po kliknięciu na dany certyfikat lub znak jakości następuje przekierowanie na stronę internetową, na której zapoznać się można z przyznanym sprzedawcy wyróżnieniem. Prawdziwość danych można też sprawdzić na stronie internetowej instytucji przyznającej dany certyfikat i tam skontrolować, czy dany sprzedawca rzeczywiście słusznie się nim chwali. W przypadku braku pewności zawsze można zwrócić się do danej instytucji i tam zasięgnąć informacji, czy sklep jest rzeczywiście tak godny zaufania, za jaki się uważa.

3. Czy na stronie sklepu można znaleźć opinie klientów?


Opinie klientów są często bardzo dobrym sposobem na sprawdzenie rzetelności i wiarygodności sklepu. Można skorzystać także z pomocy portali takich jak Opineo.pl lub Trusted Shops, które oferują przegląd recenzji użytkowników na temat poszczególnych produktów, lecz także konkretnych sklepów i firm. Trzeba jednak pamiętać o tym, że na takich portalach oceniani są tylko sprzedawcy, którzy dobrowolnie zarejestrowali się i rozpoczęli współpracę z tego typu serwisami. Podejrzanych sprzedawców, stosujących nieczyste strategie marketingowe, próżno tutaj szukać.

Na stronach porównywarek cen użytkownicy mogą również bezpośrednio ocenić znajdujące się tam sklepy lub zapoznać się z komentarzami i opiniami na ich temat. Na stronie idealo opinie o sklepach wyświetlane są bezpośrednio obok oferty lub w zakładce „Przegląd sklepów”.

RADA IDEALO:
Czasami warto sprawdzić również obecność i aktywność konkretnego sklepu internetowego w mediach społecznościowych, na przykład na najbardziej popularnym Facebooku. Rozczarowani i niezadowoleni konsumenci bardzo często umieszczają tutaj negatywne opinie, dając w ten sposób ujście swojej frustracji.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: