eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Cyberataki - kluczowe zagrożenie w biznesie

Cyberataki - kluczowe zagrożenie w biznesie

2015-02-19 10:24

Cyberataki - kluczowe zagrożenie w biznesie

Haker © Sergey - Fotolia.com

Czego prezesi polskich firm obawiają się w największym stopniu? Badanie PwC „CEO Survey 2015” dowodzi, że największym wyzwaniem na nadchodzące dwanaście miesięcy będzie cyberbezpieczeństwo. Z podobnego założenia wychodzą przedstawiciele zagranicznych firm - 6 na 10 z nich kluczowe zagrożenie dostrzega w cyberatakach.

Przeczytaj także: Zdalny pulpit narzędziem hakerów. Na co jeszcze powinny uważać firmy?

Dla ponad 90 procent badanych strategiczne znaczenie mają obecnie narzędzia służące do pozyskiwania i analizy danych. Z kolei na świecie duża grupa respondentów (81 procent) opowiada się za pozyskiwaniem klientów przy użyciu technologii mobilnych.
„Kluczowa rola informacji niezbędnych do realizacji głównych procesów biznesowych oraz coraz większe znaczenie elektronicznych kanałów dostępu powoduje, że cyberbezpieczeństwo staje się bardzo ważnym punktem planów każdego szefa. Biorąc pod uwagę ogromną ilość informacji, którą klienci udostępniają na swój temat, oczekują oni respektowania ich prawa do prywatności i poufności oraz pewności, że ich dane nie zostaną nielegalnie pozyskane i nie zostaną wykorzystane do nielegalnych operacji. To, jak spółki spełniają to oczekiwanie ma duże znaczenie dla ich zdolności do zdobywania i utrzymania klientów, a także dla budowy wartości marki. Ponad 60% szefów polskich firm uważa, że jednym z kluczowych zagrożeń dla biznesu, które mogą wpłynąć na perspektywę rozwoju bądź utraty marki są cyberzagrożenia, w tym właśnie brak ochrony danych” – mówi Jacek Sygutowski, dyrektor w zespole Cyber Security PwC.

Szefowie firm na całym świecie nie mają wątpliwości, jak dużą rolę mogą odegrać informacje w uzyskaniu wiedzy o klientach i sposobach ich angażowania. Po zainwestowaniu znacznych nakładów w IT na przestrzeni ostatnich lat, liderzy przedsiębiorstw oczekują realnych efektów w zakresie powiązania tych inwestycji ze spełnieniem pragnień konsumentów. Tymczasem jedynie tylko 3% danych jest tagowanych, a zaledwie 0,5% analizowanych, podczas gdy szacuje się , że 23% wszystkich informacji cyfrowych generowanych rocznie może być przydatnych, gdyby były właściwie opisane i analizowane. Nic więc dziwnego, że 80% prezesów firm na świecie wskazuje analizę danych jako strategicznie ważne dla biznesu.

fot. Sergey - Fotolia.com

Haker

Badanie PwC „CEO Survey 2015” dowodzi, że największym wyzwaniem na nadchodzące dwanaście miesięcy będzie cyberbezpieczeństwo.

Jednocześnie z prowadzonych przez PwC analiz wynika, że 24% respondentów uważa, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy obniżyło się przekonanie o zdolności firm w zakresie ochrony danych osobowych.
Incydenty w dziedzinie cyberbezpieczeństwa stały się obecnie tak powszechne, że w 2013 r. liczba wykrytych przypadków wzrosła aż o 48%, do 42,8 milionów. W minionym roku niemal każda branża odczuła to na własnej skórze, a wiele z nich poniosło znaczące koszty związane z koniecznością zarządzania takimi incydentami i neutralizacją ich skutków. Poza wymiernymi stratami przedsiębiorstw, które mogą być często niewidoczne dla klientów, należy zwrócić uwagę na niewymierne straty w postaci utraty wizerunku i reputacji. W efekcie incydenty, nawet nieduże w bezpośrednich skutkach finansowych, w zależności od wrażliwości branży przekładają się na utratę zaufania klientów, a w konsekwencji wpływają negatywnie na prowadzoną działalność biznesową. Nic więc dziwnego, że obawy dotyczące cyberbezpieczeństwa odnotowały najwyższy wzrost wśród wszystkich zagrożeń, o jakie zostali zapytani liderzy biznesu – 61% wskazało, że mają obawy w tym zakresie, w porównaniu z 48% zaledwie rok temu” – podkreśla Tomasz Sawiak, starszy menedżer w zespole Cyber Security PwC.

Prezesi oceniają technologie cyberbezpieczeństwa jako jeden z trzech strategicznie najważniejszych dla ich organizacji rodzajów technologii cyfrowych. Zaś 53% uważa je za strategicznie „bardzo ważne“ – to więcej niż jakikolwiek inny rodzaj technologii cyfrowej, o jaki pytano respondentów.
„Prawdziwa korzyść płynąca z bezpieczeństwa cyfrowego nie polega tylko na ochronie. Chodzi o tworzenie nowej wartości poprzez budowanie zaufania, które jest dziś tak ważne w biznesie. Przykładowo kluczem do przekonania klientów, jak wartościowa może być technologia przetwarzania w chmurze, jest zapewnienie, by była naprawdę bezpieczna. Postęp powoduje, że zaczynamy korzystać z nowych niestosowanych dotąd technologii, a nowymi ryzykami też trzeba odpowiednio zarządzać. W tej sytuacji należy uznać za dobry znak, że niezbędna zmiana w myśleniu chyba już się dokonuje, a 72% prezesów postrzega technologie cyfrowe jako narzędzie kreowania wartości w obszarze cyfrowego zaufania” – dodaje Rafał Jaczyński, dyrektor w zespole Cyber Security PwC.

O badaniu
Badanie przeprowadzono w 77 krajach w czwartym kwartału kwartale 2014 roku. O zdanie zapytano w 1,366 wywiadach. W sondaży wzięło udział 44 prezesów z polskich firm, 50% z nich zarządza spółkami zależnymi od koncernów międzynarodowych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: