Polskie przewodnictwo w ICPEN
2005-11-19 13:19
Przeczytaj także: Umowy - na co zwrócić uwagę
Głównym celem powstałej w 1992 roku Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów jest zapobieganie i zwalczanie nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Jako organizacja o zasięgu światowym Sieć gwarantuje kompleksowe, globalne podejście do zagadnień konsumenckich, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Celem jej działania jest wzmocnienie i poprawa egzekucji przepisów chroniących prawa słabszych uczestników rynku.ICPEN opiera się na współpracy organizacji członkowskich, przede wszystkim w odniesieniu do problemów, jakie napotykają konsumenci w transakcjach o wymiarze transgranicznym – zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie śledztw i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. W skład ICPEN wchodzą instytucje zajmujące się ochroną konsumentów z 33 krajów całego świata.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 2002 roku bierze udział w organizowanych przez ICPEN Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu. Ich cel stanowi promocja uczciwej przedsiębiorczości, edukacja internautów oraz zaakcentowanie obecności organów kontroli i nadzoru w sieci. Dane zebrane w trakcie systematycznego badania Internetu pozwalają ocenić charakter obrotu konsumenckiego on-line i problemów dotyczących tej płaszczyzny rynku. W ramach ICPEN do tej pory sprawdzono witryny m.in. pod kątem niezgodnej z prawem i wprowadzającej w błąd reklamy usług telefonii komórkowej skierowanej do dzieci i młodzieży, stron oferujących „szybki zysk”, artykuły paramedyczne oraz usługi turystyczne. Efektem było skierowanie do przedsiębiorców licznych pism z żądaniem dostosowania zawartości stron www do wymogów prawa. Większość właścicieli witryn internetowych dostosowała się do żądań Prezesa UOKiK.
Kandydatura Polski do objęcia prezydencji w Sieci Ochrony Konsumentów została przyjęta jednomyślnie. Już od 9 listopada UOKiK wchodzi w skład tzw. Trojki, tworzonej przez prezydencję obecną (Koreę), poprzednią (Anglię) i przyszłą, czyli Polskę. Trojka jest w ramach ICPEN ciałem decyzyjnym. Na następne spotkanie 26-28 marca 2006 roku opracuje założenia strategii długookresowej dla organizacji.
W opinii UOKiK, istotnym zadaniem prezydencji polskiej będzie zaktywizowanie państw Europy Środkowo-Wschodniej. Włączając się szerzej we wspólne działania, mogą one wnieść do organizacji własne doświadczenia i dać ICPEN nowy impuls do rozwoju. Przedstawiciele UOKiK zgłosili ponadto postulat systematycznego gromadzenia wiedzy o konsumentach. Tak uzyskana diagnoza powinna stanowić podstawę do intensywnych kampanii informacyjnych i długofalowych programów edukacyjnych. ICPEN może akcjom informacyjno-edukacyjnym nadać wymiar globalny. Już dziś konsumenci, którzy są przekonani, że padli ofiarą nieuczciwych praktyk w Internecie, mogą zarejestrować swoją skargę na stronie internetowej , która stanowi ogólnoświatowy mechanizm składania skarg do ICPEN w systemie on-line.
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile
-
T-Mobile ukarany przez UOKiK
-
Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa ukarane przez Prezesa UOKiK za konkurs Sylwester Szczęścia
-
Wakacje.pl ukarane przez UOKiK
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
-
Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
-
UOKiK: eBilet zwróci klientom opłatę serwisową
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?