eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-commerce cierpi przez porzucenie koszyka

E-commerce cierpi przez porzucenie koszyka

2015-01-16 12:06

Przeczytaj także: Polscy internauci a e-commerce 2011


Świadomość czasu


Spore wątpliwości budzi także czas oczekiwania na dostawę produktu. Klienci mogą odczuwać dysonans pomiędzy natychmiastowym otrzymywaniem produktu w sklepie stacjonarnym, a kilkoma dniami oczekiwania na niego w sklepie internetowym. Niezwykle istotne jest więc to, by klient od początku wiedział, kiedy zamówienie dotrze do niego, miał możliwość kontrolowania statusu swojej przesyłki i, co najważniejsze, wyboru opcji dostawy najlepszej dla niego.

Nieskomplikowany przekaz


Jasność i przejrzystość to cechy, którymi powinniśmy kierować się w każdym aspekcie funkcjonowania e-sklepu. Użytkowników zniechęcają skomplikowane formularze, konieczność logowania się czy wpisywania długiego hasła składającego się z różnorodnych znaków. Choć zakładanie kont w e-sklepach może wiązać się z dodatkowymi profitami, nie warto zmuszać użytkowników do robienia tego. Niezwykle ważne jest także to, by klient miał pełną świadomość, następujących po sobie działań. Warto więc na wstępie zaznaczyć mu z ilu kroków będzie składał się proces zamawiania, zapewnić możliwość przechowania produktów w koszyku i nie zmuszać do podawania danych, które nie są nam niezbędne.

Zagrożenie


Jednym z czynników zwiększających ilość porzuconych koszyków jest obawa o bezpieczeństwo transakcji. Mimo stale zwiększającej się liczby podmiotów e-commerce, lęk przed oszustwem w sieci jest wciąż obecny wśród polskich internautów. Sklep powinien zadbać o zaufanie klientów – chociażby publikując wyraźne informacje na temat ochrony danych osobowych, czytelny regulamin z wyróżnionymi informacjami interesującymi klienta (polityka zwrotów, reklamacji itp.) oraz opinie osób dokonujących już zakupów na naszej platformie. Niezwykle ważna jest także jasna prezentacja kosztów i opłat.

Czy aby na pewno?


Większość klientów, którzy dodają produkt do koszyka odczuwa psychiczną barierę przed finalizacją transakcji i ostatecznym zakupem. Warto więc zadbać o to, by nic nie rozpraszało ich uwagi podczas ostatniego kroku składania zamówienia. Jeśli chcemy zastosować cross i up selling, warto zrobić to wcześniej. Dobrym pomysłem będzie także zachęcenie klienta do finalizacji (np. używając call-to-action), a następnie utwierdzenie w tym, że podjął słuszną decyzję, odpowiednim hasłem. Pomoże to także przełamać powszechną skłonność do przekładania decyzji zakupowych na później. Nie należy jednak przesadzić – nadmiar treści reklamowych będzie traktowany jako nachalność.

Powroty?


Choć problem porzuconych koszyków odczuwa większość e-sprzedawców, niesie on także pozytywne konsekwencje. Jeśli liczba „niedokończonych” transakcji jest duża musimy wziąć pod uwagę to, że w sklepie coś nie funkcjonuje prawidłowo i wymaga poprawy. To szansa na to, by wyciągnąć wnioski, poprawić sytuację, a klienta przekonać do powrotu działaniami marketingowymi. Warto zainwestować wówczas w remarketing oraz działania e-mail remarketingowe o bardzo spersonalizowanym charakterze. Pozwolą one nie tylko przypomnieć klientowi o sklepie, ale także pokazać ofertę przygotowaną specjalnie dla niego. Potraktujmy więc porzucanie koszyka jako źródło informacji o klientach, krytyczną ocenę naszej działalności i przede wszystkim: mobilizację do ciągłego ulepszania naszej platformy.

Katarzyna Czyrnek V-ce Prezese Zarządu w firmie

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: