eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy konsumenci cenią promocje

Polscy konsumenci cenią promocje

2015-01-16 10:32

Polscy konsumenci cenią promocje

Polscy konsumenci lubią obniżki cen © Brad Pict - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Rzesza Polaków, którzy deklarują, że zawsze chętnie korzystają z promocji jest obecnie mniejsza niż przed dwoma laty. Nie oznacza to jednak, że odwracamy się od działań promocyjnych. Wręcz przeciwnie - ciągle z nich korzystamy, ale cechuje nas bardziej świadome podejście. Formą promocji, którą polscy konsumenci cenią najbardziej jest obniżka ceny, a największą popularnością cieszą się promocje w branży spożywczej. To niektóre z wniosków płynących z Monitora Promocji 2014 ARC Rynek i Opinia.

Przeczytaj także: Fałszywe promocje, czyli jak się chronić przed sztuczkami marketingowymi?

Mimo, iż akcje promocyjne wydają się być zakrawane na coraz większą skalę, konsumenci ciągle nie są nimi znudzeni. Ponad 50 procent przebadanych deklaruje, że nadal pojawiają się promocje, które są w stanie ich pozytywnie zaskoczyć, a szeroki wybór pozwala znaleźć im ciekawą ofertę.

Obniżka ceny lub usługi to forma promocji, z której konsumenci korzystają najczęściej (76%). Popularne są też typy promocji wpływające na konsumpcję, takie jak większa ilość produktu za tę samą cenę (57%), degustacje, testowanie produktów i usług (37%) oraz przy zakupie produkt lub usługa gratis (39%).

fot. mat. prasowe

Korzystanie z różnych form promocji (TOP 5), 2012 versus 2014

Formą promocji, którą najczęściej wykorzystują polscy konsumenci jest obniżka ceny

Zdecydowanie rzadziej konsumenci korzystają z tych typów promocji, które wymagają ich indywidualnego udziału tj. ze zwrotu pieniędzy w przypadku braku efektów, udziału w sponsorowanych eventach, a także w konkursach i loteriach.
„W naszym badaniu wyraźnie widać, które promocje niezmiennie od lat cieszą się największym zainteresowaniem, a nawet ich popularność rośnie. Konsumentom zależy na konkretnej korzyści w postaci zaoszczędzonych pieniędzy. Wprawdzie korzystają też z innych form promocji, jednak zainteresowanie nimi z roku na rok maleje” – mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia.

Mimo, że zdecydowana większość konsumentów przyznaje, że korzysta z promocji to jednak ich stosunek do promocji jest różny.
„Z danych porównawczych wynika, że polscy konsumenci coraz bardziej świadomie traktują działania promocyjne. W ciągu ostatnich dwóch lat zmalał odsetek osób deklarujących, że zawsze chętnie korzystają z promocji. Zdecydowanie wzrósł zaś odsetek konsumentów, którzy tylko wówczas skorzystają z promocji, jeśli oferta będzie wyjątkowo przekonująca. Taka tendencja świadczy o rosnącej dojrzałości polskiego rynku i polskich konsumentów” – dodaje Grzegorz Sygnowski.

fot. mat. prasowe

Sposób reakcji na działania promocyjne, 2012 versus 2014

Grono osób deklarujących, że zawsze chętnie korzysta z promocji jest mniejsze niż w 2012 roku.


Niemal co piąty badany (17%) przyznaje, że ma negatywne doświadczenia związane z promocjami. Wśród najczęściej pojawiających się problemów wymieniane są: zawyżanie ceny towaru w promocji, oferowanie wadliwych lub przeterminowanych produktów czy niewywiązywanie się organizatorów promocji z zobowiązań.

Postawy względem promocji w naturalny sposób są zróżnicowane w zależności od branży. Zakup produktów finansowych lub ubezpieczeniowych wyróżnia się nieco odmiennym, bardziej sceptycznym podejściem do promocji i to się nie zmieniło w ciągu ostatnich lat. Jedna czwarta badanych deklaruje, że nie kieruje się promocjami przy wyborze produktów bądź usług w tej branży. Dla porównania, tylko 4% wskazało taką odpowiedź przy okazji zakupów spożywczych.

fot. mat. prasowe

Branże, w których skorzystano z najpopularniejszej wśród konsumentów formy promocji

Największą popularnością promocje cieszą się w branży spożywczej.


O badaniu
Monitor Promocji to cykliczne badanie ARC Rynek i Opinia koncentrujące się na różnych formach promocji – cenowych oraz pozacenowych i służące ich optymalizacji. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI (wywiady online) na reprezentatywnej miejskiej próbie dorosłych osób powyżej 18 lat, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy (N=1002).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: