eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rzetelna firma przeważnie z Wielkopolski

Rzetelna firma przeważnie z Wielkopolski

2014-12-17 10:02

Rzetelna firma przeważnie z Wielkopolski

Rzetelna firma przeważnie z Wielkopolski © Rido - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wielkopolska, Śląsk oraz Mazowsze. To właśnie z tych regionów pochodzą najbardziej pożądani kontrahenci w Polsce. O ile dwie pierwsze pozycje nie powodują zaskoczenia (Wielkopolska i Śląsk to liderzy pod względem profesjonalizmu, terminowości i uczciwości), o tyle trzecia jest już nieco bardziej kontrowersyjna. Bo skąd taka chęć współpracy z mazowieckimi firmami, skoro cieszą się one najgorszą opinią w Polsce?

Przeczytaj także: Najczęstsze błędy w e-commerce

Nie jest rzeczą zaskakującą, że gros małych i średnich przedsiębiorców wybiera dostawców i klientów działających w niedalekim sąsiedztwie swojej siedziby. Tak jest nie tylko najprościej, ale i najdogodniej pod względem ekonomicznym. Niższe okazują się chociażby koszty z wiązane z logistyką, większe jest rozeznanie na lokalnym rynku. Okazuje się jednak, że ten racjonalny wybór, będący wypadkową rozsądku i rachunku ekonomicznego, wcale nie jest idealnym i wymarzonym. Gdyby bowiem odrzucić takie determinanty, jak odległość czy dostępność, to szybko okazałoby się, że znakomita większość firm w Polsce chciałaby nawiązać współbracę z przedsiębiorcami z Dolnego Śląska, Wielkopolski i Mazowsza. O ile w pierwszym i drugim wypadku to nie dziwi, bo biznesmeni znad Odry i Warty (a zwłaszcza ci drudzy) są uważani za profesjonalnych, terminowych i uczciwych, to trzecia pozycja przedsiębiorców znad Wisły jest zaskoczeniem - są pod tym względem oceniani najgorzej w kraju.
– Chcieliśmy sprawdzić jakie są stereotypowe wyobrażenia o firmach z różnych województw i jak to się przekłada na chęć współpracy z nimi. Każdy przedsiębiorca, który brał udział w badaniu, oceniał firmy z innych województw na podstawie 5 cech: terminowości, uczciwości, profesjonalizmu, oszczędności i wiarygodności. Przy czym często te opinie były wyrażane na podstawie wyobrażeń, a nie faktów, jako że większość ankietowanych przedsiębiorców ograniczała swoją aktywność biznesową do własnego województwa – mówi Jakub Kostecki, kierujący programem FairPay, który promuje przedsiębiorców i konsumentów terminowo regulujących swoje płatności.

Uczciwie na Pomorzu, profesjonalnie na Śląsku


Wyniki dla poszczególnych cech zostały porównane ze sobą województwami, wyłaniając zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Jednocześnie stworzono indeks wojewódzki będący zestawieniem wszystkich cech dla poszczególnego regionu i odzwierciedlający ogólną ocenę każdego województwa. Im wyższa wartość indeksu, tym lepsza ocena danego regionu.

fot. mat. prasowe

Indeks wojewódzki

Największym zaufaniem mogą poszczycić się kontrahenci z Wielkopolski.


Najlepiej w tym rankingu wypadły cztery województwa – wielkopolskie, śląskie, małopolskie i pomorskie. Jednocześnie firmy ze Śląska i Wielkopolski pojawiły się też wśród tych regionów, które plasowały się w czołówce zestawieniach poszczególnych cech. Za najbardziej wiarygodne, czyli takie, które budzą zaufanie u kontrahentów, uznane zostały firmy z Pomorza. W luźnych skojarzeniach, jakie łączą się z tym regionem pojawiały się określenia: solidność, kompetentność i wiarygodność. Również pomorskie przedsiębiorstwa wraz z tymi ze Śląska określane zostały jako najbardziej uczciwe. Oszczędność, czyli zarówno umiejętność odkładania pieniędzy na później, jak i ich rozważne wydawanie, stała się domeną województwa wielkopolskiego.

fot. mat. prasowe

Mapa województw

Na bardzo dobrą ocenę zasłużyli kontrahenci w Wielkopolski. Na drugim biegunie Mazowsze.


Analizując wszystkie cechy jakie zostały ocenione, łatwo zauważyć, że firmy w całej Polsce nie wypadły najlepiej jako terminowi partnerzy. Wynik sporej części województw znalazł się w okolicach 3 punktów procentowych, czyli średniej wartości. Na prowadzenie wysunęła się Wielkopolska z mocnym jak na tę kategorię wynikiem 3,33 pkt.
– Może to oznaczać, że polskie firmy wciąż nie są zadowolone z tego, jak ich kontrahenci płacą im za wystawione faktury, czy też dostarczają towar. Znane powiedzenie mówi, że czas to pieniądz, a nasi przedsiębiorcy wciąż nie nauczyli się, jak bardzo dbanie o tę cechę może pomóc im w zbudowaniu wizerunku wiarygodnego partnera biznesowego – podkreśla Jakub Kostecki.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: