eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Internet a polska gospodarka

Internet a polska gospodarka

2014-12-04 11:31

Internet a polska gospodarka

Korzystając z Internetu najczęściej używamy komputerów i laptopów © sp4764 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Internet. To słowo pojawia się w dzisiejszych czasach każdego dnia i odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego. Sieć wywiera przemożny wpływ nie tylko na statystycznego Kowalskiego, ale i na całą gospodarkę. Jak duży? Temu właśnie poświęcony jest najnowszy raport „Wpływ Internetu na gospodarkę w Polsce”, będący owocem współpracy IAB Polska oraz PwC.

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Lektura raportu wskazuje m.in, że wartość wydatków konsumpcyjnych zrealizowanych przez Internet w 2013 roku wyniosła około 42 mld złotych, a ich udział w w całkowitej konsumpcji prywatnej przewyższa już 4 procent.
Dzięki Internetowi powstało wiele pomysłów biznesowych i nowych zawodów, a niejedno przedsiębiorstwo tylko dzięki niemu będzie w stanie przetrwać i dalej się rozwijać. Dla wielu osób zaskoczeniem będzie fakt, że dzięki temu medium XXI wieku gospodarka cyfrowa ma obecnie większy udział w PKB niż rolnictwo czy górnictwo. Adaptacja cyfrowa jest obecnie zjawiskiem naturalnym, którego nie można zatrzymać. Należy ją więc zrozumieć i wykorzystać szansę, jaką daje. – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

WYBRANE DANE RAPORTU


Metaanaliza rynku konsumenckiego


Udział płatności realizowanych przez internet w całkowitej konsumpcji prywatnej wynosi ponad 4 proc. Oznacza to, że w 2013 roku wartość ta wyniosła około 42 mld złotych. 35 proc. użytkowników internetu robi zakupy w sieci co najmniej kilka razy w miesiącu.

Internet wciąż nie jest miejscem, w którym – nawet używający sieci – Polacy dokonują codziennych zakupów. Tylko 10 proc. czyni to co najmniej kilka razy w tygodniu. Z drugiej strony jedynie 30 proc. internautów nie robi ich w ogóle lub czyni to bardzo rzadko. Najczęściej korzystamy z tej możliwości kilka lub kilkanaście razy w roku. Relatywnie rzadko internet używany jest również w innych celach związanych z dokonywaniem zakupów.

Prawie 42 proc. użytkowników nie poszukuje tam informacji handlowych częściej niż kilka razy w roku. Znacznie częściej natomiast zaglądamy do sieci w celu obsługi konta bankowego – aż 37 proc. badanych czyni to co najmniej kilka razy w tygodniu, co można oznaczać, że kontakt online jest jedyną drogą komunikacji użytkownika ze swoim bankiem.

Dla bardzo wielu internet jest kanałem, dzięki któremu utrzymuje się kontrolę nad finansami, a także realizuje przelewy związane np. z realizacją regularnych opłat. Wciąż jednak najczęściej wchodzimy do sieci w celu sprawdzania poczty email – aż 53 proc. badanych robi to codziennie, 46 proc. każdego dnia czyta informacje na portalach, a 45 proc. korzysta z portali społecznościowych. Można oczywiście przyjąć, iż znaczny odsetek tych czynności prowadzi w końcu do dokonania zakupów w sieci, przede wszystkim dzięki powszechnie obecnym akcjom reklamowym.

Niezwykle rzadko natomiast, pomimo szeroko zakrojonej akcji promocyjnej oraz nowych narzędzi, korzystamy z internetu w celu załatwienia spraw urzędowych. Aż 40 proc. internautów nie robi tego w ogóle. Wyniki te potwierdzają odpowiedzi użytkowników sieci na inne pytanie, w którym tylko 10 proc. deklaruje, iż znaczącą część spraw urzędowych załatwia przez internet. 56 proc. badanych stwierdza natomiast, że z założenia nie korzysta z tej drogi komunikacji z administracją publiczną.

fot. mat. prasowe

Częstotliwość korzystania z internetu w określonych celach

Wielu internautów przyznaje się do codziennego przeglądania poczty elektronicznej.


Korzystając z internetu najczęściej używamy komputerów i laptopów


Choć nie ma specjalnych różnic między wykonywanymi w internecie czynnościami, urządzenia mobilne są zdecydowanie mniej popularne w porównaniu ze stacjonarnymi w momencie dokonywania internetowych zakupów lub korzystania z usług bankowych. W obu przypadkach, więcej niż 90 proc. odpowiadających korzysta najczęściej z komputerów stacjonarnych lub laptopów. Nawet do poszukiwania informacji handlowych relatywnie rzadko używamy urządzeń mobilnych.

Ze smartfonów i tabletów znacznie częściej z kolei korzystamy w celach komunikacyjnych, np. będąc na portalach społecznościowych.

W sieci najczęściej kupujemy odzież i obuwie


Około 42 proc. ankietowanych internautów zadeklarowało zakup odzieży i obuwia w internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Bardzo podobny odsetek użytkowników (41 proc.) deklaruje opłacanie tam rachunków. Zdecydowanie najrzadziej kupujemy w sieci alkohole i inne używki, rzadko – żywność, chemię gospodarczą oraz usługi edukacyjne.

fot. mat. prasowe

Udział zakupów w sieci w całości wydatków na daną grupę towarów i usług

Analiza dowodzi, że przez internet realizujemy ponad 4 proc. całkowitych wydatków konsumpcyjnych, czyli około 42 mld zł.


Jest to zgodne z wcześniejszą obserwacją, iż internet nie jest miejscem naszych codziennych zakupów. W sieci kupujemy raczej dobra o wyższej jednostkowej cenie i dłuższej trwałości. Relatywnie często szukamy tam ciekawej oferty kulturalnej i turystycznej.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: