eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Polak-malkontent to jedynie stereotyp?

Polak-malkontent to jedynie stereotyp?

2014-12-01 10:38

Polak-malkontent to jedynie stereotyp?

Polacy myślą pozytywnie © Jeanette Dietl - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Marudzenie i narzekania. Z tego słyną Polacy. Tym bardziej zaskakujący może wydawać się fakt, że ci sami malkontenci tylko w ciągu jednego miesiąca umieścili w mediach społecznościowych aż 5,5 miliona wpisów wskazujących na zadowolenie. Co więcej autorkami 80 procent z tych wpisów były panie, które - zdaniem niektórych przedstawicieli płci przeciwnej - narzekają niemal bez ustanku.

Przeczytaj także: Polacy zadowoleni z życia

Gdzie w największym stopniu uzewnętrzniają się pozytywne nastroje polskich malkontentów? Okazuje się, że miejscem największej euforii jest Facebook, gdzie dodawanych jest aż 86 procent spośród wszystkich pozytywnych wpisów. Inne media społecznościowe, blogi i fora zostają daleko w tyle. Kiedy jesteśmy najradośniejsi? Zdecydowanie wieczorami - 25 procent pozytywnych informacji pojawia się między 20:00 a 22:00.

Na potrzeby analizy wyselekcjonowano 24 pozytywne określenia (na przykład: super, kocham, lubię) i wybrano treści, które opisują pozytywne emocje i doświadczenia. Raport „Polacy a pozytywne treści w Internecie” został stworzony za pomocą narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych, udostępnianego przez firmę Brand24 na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, patrona programu FairPay.

fot. mat. prasowe

Gdzie pojawiają się pozytywne informacje?

Najwięcej pozytywnych doniesień publikowanych jest na Facebooku.


Muzyka źródłem pozytywnych emocji


Jakich pozytywnych słów używa się w mediach społecznościowych? Najczęściej internauci piszą, że coś jest piękne (16,5%). Piszą również, że coś lubią (14,8%), a także kochają (11,1%).

Najczęściej wpisy w mediach społecznościowych dotyczą muzyki (23,1%), tego, co znajduje się w Internecie (21,5%), jak zabawne zdjęcia oraz tego, co dotyczy znajomych (10%) i rodziny (4,6%). Grupując wpisy w kategorie tematyczne, aż połowa dotyczy mediów (np. Internet, telewizja), rozrywki i kultury, a co czwarty wpis jest natomiast związany z innymi ludźmi – znajomymi, rodziną, celebrytami, sportowcami czy politykami.

fot. mat. prasowe

Pozytywnie komentowane treści w internecie

Najwięcej pozytywnych wpisów dotyczy mediów, rozrywki i kultury


Kobieta kocha i uwielbia, mężczyzna pisze, że jest miło


Autorami pozytywnych informacji są najczęściej kobiety, których wpisy są bardziej emocjonalne, niż mężczyzn. Panie zdecydowanie częściej używają takich słów, jak „kocham”, „boski”, „uwielbiam” czy „cudowny”. Panowie zachowują większy dystans, pisząc „dobry”, „miły”, „idealny” czy „przyjemny”. Jednocześnie źródła inspiracji mężczyzn w większym stopniu związane są z własnymi zainteresowaniami i doświadczeniami. Kobiety, częściej niż mężczyźni, wyrażają się dobrze o innych ludziach, zwierzętach i miejscach. Częściej pozytywnie opisują też miejsca. Natomiast mężczyźni chętniej niż panie piszą dobrze o rzeczach związanych z mediami, muzyką i kulturą, a także o swojej aktywności, bieżących wydarzeniach i sporcie.

Blisko połowa (47,5%) pozytywnych treści zamieszczana jest przez osoby między 20 a 29 rokiem życia. Najczęściej pozytywnie piszą o mediach, rozrywce i kulturze, innych ludziach i różnych produktach. Używają przy tym takich słów jak „lubię”, „uwielbiam”, „świetny”.

Kolejnym determinantem jest wykształcenie. Aż 40% pozytywnych wpisów umieszczają osoby z wykształceniem wyższym. Wykształcenie nie ma jednak znaczącego wpływu na to, o czym pozytywnie wypowiadamy się w sieci oraz jakich słów używamy do opisu pozytywnych emocji.

fot. mat. prasowe

Kto mówi pozytywnie? (wg wykształcenia)

Najwięcej pozytywnych treści publikują osoby legitymujące się wyższym i średnim wykształceniem.


My, Polacy, malkontenci…


Stereotyp Polaka, który jest wiecznie niezadowolony powoli przechodzi do lamusa. Choć zdarza nam się narzekać zimą, że jest za zimno, a latem, że żar leje się z nieba, zaczęliśmy dostrzegać też dobre strony. Prezentowany raport to potwierdzenie, że tak faktycznie jest.
– Chcieliśmy zbadać, czy stereotyp związany z malkontenctwem Polaków znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości, a Internet, jako medium w którym każdy może wyrazić swoją opinie na dowolny temat, był naturalnym polem badawczym. Byliśmy ciekawi, jak często przekazujemy sobie na takim forum pozytywne informacje. Okazało się, że jest to 5,5 mln pozytywnych wpisów miesięcznie. To olbrzymia liczba. Zachęca nas to do zmierzenia się z innym stereotypem, że Polacy nie lubią się chwalić swoją uczciwością i terminowym płaceniem rachunków – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, patrona programu FairPay.

Według badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, tylko 11% Polaków ma problemy z płaceniem zobowiązań w terminie. Zdecydowana większość więc robi to w terminie, ale nie chwali się swoją uczciwością, nie jest też w żaden sposób za to nagradzana.
Chcemy zmienić naszą mentalność i skłonić zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców, do eksponowania swojej rzetelności. W ramach programu FairPay mogą zwrócić się do swojego wierzyciela o wpisanie wszystkich terminowo opłacanych w ostatnich 12 miesiącach transakcji do specjalnego rejestru. Dzięki temu, mogą zbudować swoją wiarygodność finansową, a to w niedalekiej przyszłości, przyniesie im konkretne korzyści w postaci lepszych ofert od wielu firm – deklaruje Adam Łącki.

Czy jesteśmy gotowi na informację pozytywną?


Obywatele USA od najmłodszych lat dbają o wiarygodność kredytową. Zależy im na tym do tego stopnia, że zaciągają pożyczki, których nie potrzebują, byle tylko w banku pojawiła się informacja na ich temat i oczywiście tego, że taką pożyczkę sumiennie i w terminie spłacili. Przykładem jest również niemiecka Schufa. Tam też zaczynano od gromadzenia informacji negatywnych, o klientach którzy nie płacili, po to by uniknąć strat i nie sprzedawać im więcej niczego z odroczonym terminem płatności. Z czasem jednak okazało się, że tych nieuczciwych jest zdecydowanie mniej niż uczciwych, a do oceny cudzej wiarygodności warto brać pod uwagę nie tylko to, czy ktoś nie płaci, ale też jak płaci. Dzisiaj, według danych ACCIS (Stowarzyszenia Dostawców Informacji o Kredycie Konsumenckim), struktura informacji negatywnych do pozytywnych wynosi 20 do 80. Polacy – jak pokazuje raport „Polacy a pozytywne treści w Internecie” - przestali dostrzegać tylko ciemne strony informacji. Dowodzi on również tego, że stereotyp Polaka – malkontenta można włożyć między bajki. Dziś w modzie jest pozytywne myślenie oraz głośne artykułowanie tych myśli.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: