eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Ochrona danych płatniczych to nie priorytet

Ochrona danych płatniczych to nie priorytet

2014-11-26 10:44

Ochrona danych płatniczych to nie priorytet

Ochrona danych płatniczych nie jest priorytetem © Brian Jackson - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mogłoby się wydawać, że dla firm zajmujących się obsługą transakcji online ochrona danych płatniczych to jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza kwestia. Tymczasem badanie Kaspersky Lab, przeprowadzone na grupie ponad 3900 specjalistów IT wykazuje, że ani instytucje finansowe ani też przedsiębiorcy trudniący się handlem elektronicznym nie uważają, aby ochrona informacji finansowych była nadrzędną kwestią bezpieczeństwa.

Przeczytaj także: Co menedżerowie ds IT wiedzą o bezpieczeństwie wirtualizacji?

Jakie kwestie dotyczące bezpieczeństwa są istotne dla działów IT w instytucjach finansowych i handlu


Wnioski płynące z badania mogą zaniepokoić klientów sklepów internetowych. Okazuje się bowiem, że e-commerce nie przywiązuje zbyt wielkiej wagi do ochrony poufnych informacji płatniczych oraz zabezpieczenia swoich systemów na wypadek incydentów naruszenia bezpieczeństwa IT. Wydaje się to być sprzeczne z tym, czego na ogół oczekujemy od firmy, której działanie opiera się na obsłudze transakcji online.

Jedną z kwestii poruszonych w badaniu było pytanie o najważniejsze zagadnienia dla firmowego działu IT:
  • Najczęstsza odpowiedź brzmiała: „ochrona wysoce poufnych danych (w tym informacji finansowych) przed atakami ukierunkowanymi” i została wskazana przez średnio 34% firm. Jednak w przypadku branży handlu elektronicznego współczynnik takich odpowiedzi był niższy od średniej i wynosił 28%. Z kolei 38% instytucji finansowych oceniło tę kwestię jako najważniejszą, co stanowiło drugi najwyższy współczynniki takich odpowiedzi.
  • Na drugim miejscu wśród ogólnych priorytetów działów IT znalazło się „zapobieganie incydentom naruszenia bezpieczeństwa IT” – wskazane przez 29% wszystkich firm. Po raz kolejny współczynnik odpowiedzi w branży handlu elektronicznego był niższy od średniej i wynosił 22%. W przypadku instytucji finansowych kształtował się na poziomie 30%, co stanowiło drugi najwyższy współczynniki odpowiedzi.

Należy zauważyć, że branża handlu elektronicznego nie tylko uplasowała się poniżej przeciętnej pod względem tych pytań… w rzeczywistości jej wynik był najniższy ze wszystkich branż. A zatem, jeśli działy IT firm zajmujących się handlem elektronicznym nie koncentrują się na zapobieganiu atakom ukierunkowanym, naruszeniu prywatności danych czy atakom DDoS, co jest dla nich najwyższym priorytetem? „Zarządzanie klientami” – to odpowiedź, którą firmy z branży handlu elektronicznego wskazały znacznie częściej niż pozostałe branże (34%, w porównaniu ze średnią 17%).

Jednocześnie, chociaż z badania wynika, że bezpieczeństwo nie stanowi priorytetu dla działów IT firm z branży handlu elektronicznego, sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku instytucji finansowych, które odnotowały pod tym względem znacznie wyższy wynik.

Różnice w podejściu do bezpieczeństwa informacji finansowych ujawniły się również w innych pytaniach. Po zsumowaniu wszystkich odpowiedzi okazało się, że 37% instytucji finansowych oceniło wszelkie rodzaje danych finansowych (wewnętrznych lub dotyczących klienta) jako te, które spowodowałyby największe szkody w przypadku ich utraty – najwyższy współczynnik takich odpowiedzi spośród wszystkich branż. Współczynnik dla branży handlu elektronicznego wynosił zaledwie 21% i znajdował się na przedostatniej pozycji.

Interesująca zbieżność opinii dotyczyła odpowiedzi, które w mniejszym stopniu koncentrowały się na informacjach finansowych, bardziej natomiast na ogólnych danych dotyczących klientów. Utrata „informacji dotyczących klientów” została oceniona jako wysoce szkodliwa przez 29% instytucji finansowych i w tym przypadku branża handlu elektronicznego nie odbiegała znacząco, odnotowując współczynnik 21%.

Jednak zdecydowanie największa rozbieżność odnośnie tego pytania dotyczyła znaczenia własności intelektualnej. Firmy zajmujące się handlem elektronicznym oceniły „własność intelektualną” oraz „analizy rynku/konkurencji” jako dwa rodzaje danych, których utraty obawiają się najbardziej, a współczynnik takich wskazań był znacznie wyższy niż w przypadku jakiejkolwiek innej branży (odpowiednio 21% i 18%). Dla porównania, jedynie 7% instytucji finansowych oceniło „własność intelektualną” jako rodzaj danych, których utraty obawia się najbardziej, natomiast w przypadku „analizy rynku/konkurencji” odsetek ten wynosił 9%.

Chociaż instytucje finansowe wykazują większe zaangażowanie w zakresie bezpieczeństwa danych w porównaniu z branżą handlu elektronicznego, oba te segmenty biznesu mogą odnieść korzyści, koncentrując się na planowaniu ciągłości usług, a firmy zajmujące się handlem elektronicznym powinny zmienić swoje podejście do kwestii bezpieczeństwa.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze obawy sprzedawców online

„Ochrona wysoce poufnych danych (w tym informacji finansowych) przed atakami ukierunkowanymi” - to najczęstsza odpowiedź formułowana przez respondentów.


Stworzona z myślą o bankach, systemach płatności oraz firmach działających w branży handlu elektronicznego, platforma Kaspersky Fraud Prevention oferuje zaawansowaną ochronę na serwerach firmy, jak również na komputerach klientów firmy, co zapewnia bezpieczeństwo transakcji i ochronę przechowywanych danych finansowych. Z kolei Kaspersky Endpoint Security for Business wykorzystuje dane i analizy przekazywane w czasie rzeczywistym w celu umożliwienia odpierania ataków ukierunkowanych i szkodliwych programów infekujących za pośrednictwem nieznanych luk w zabezpieczeniach.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: