eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy: portfel należności X 2014

Polskie firmy: portfel należności X 2014

2014-11-07 12:46

Polskie firmy: portfel należności X 2014

Mniej przeterminowanych należności © woyzzeck - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) jest wskaźnikiem złożonym pokazującym w sposób syntetyczny sytuację w obszarze należności polskich firm ze szczególnym naciskiem na problemy z terminowym otrzymywaniem należności. W październiku 2014 r. INP osiągnął drugą najwyższą wartość w całej sześcioletniej historii badania.

Przeczytaj także: Polskie firmy: portfel należności VII 2014

Wskazania INP są obecnie na poziomie 90,4 punktu i są jedynie nieznacznie niższe niż miało to miejsce w styczniu 2014 r., kiedy to wskaźnik znajdował się na poziomie 91,6 punktu. Obserwując bardzo silne powiązanie między INP i dynamiką Produktu Krajowego Brutto można spodziewać się podtrzymania wysokiej dynamiki PKB w trzecim i czwartym kwartale 2014 r.

Wzrost INP w bieżącym kwartale w największym stopniu związany był z poprawą oceny portfela należności. Jest to już druga z kolei bardzo silna poprawa oceny stanu należności przez polskich przedsiębiorców i obecnie oceny portfeli należności są na najwyższym poziomie w historii badania. Bardzo znaczący wpływ na poprawę indeksu miało również zmniejszenie udziału przeterminowanych faktur znajdujących się w portfelach polskich firm, a także skrócenie przeciętnego okresu przeterminowania należności, które nie zostały zapłacone w terminie. Na poprawę wskazań INP wpływ miał również spadek odsetka firm, które silnie negatywnie odczuwają konsekwencje opóźnień w otrzymywaniu własnych należności i mają w związku z tym problemy z regulowaniem własnych zobowiązań.

Niepokój mogą natomiast budzić rosnące obawy dotyczące spływu należności w kolejnych miesiącach. Wskazują one, że problem opóźnień może na przełomie roku znów zacząć zyskiwać na znaczeniu i utrudniać prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując, wysoka wartość INP jest wynikiem pozytywnych nastrojów w gospodarce i wskazuje na kontynuację szybkiego wzrostu gospodarczego. Niestety, w opiniach firm zaczynają pojawiać się obawy dotyczące sytuacji w obszarze należności w kolejnych miesiącach.

fot. mat. prasowe

Indeks Należności Przedsiębiorstw

W październiku bieżącego roku INP osiągnął 90,4 punktu, co stanowi drugą najwyższą wartość w całej sześcioletniej historii badania.


Formułowana przez przedsiębiorstwa ocena sytuacji w obszarze należności po raz drugi z rzędu poprawiła się. Dodatkowo, obecna poprawa jest bardzo znacząca i wynika przede wszystkim ze znaczącego wzrostu udziału firm, które w ogóle nie odczuwają problemów z opóźnieniami w otrzymywaniu należności, a także tych, w których problem opóźnień się zmniejsza. W konsekwencji, obecny wynik jest najlepszy w całej historii badania (od stycznia 2009 r.). Z rosnącymi problemami z odzyskiwaniem należności boryka się aktualnie w Polsce zaledwie 14,3% wszystkich firm, podczas gdy tych, które deklarują malejące problemy z odzyskiwaniem należności lub ich całkowity brak jest już 45,5%. Za bardzo pozytywny obraz sytuacji w obszarze należności odpowiedzialna jest zapewne w znacznej mierze zmiana systemowa związana z rosnącą dbałością o stan własnych portfeli w polskich przedsiębiorstwach. Zmiana ta związana jest z coraz większą dostępnością informacji o moralności płatniczej pochodzącej z Biur Informacji Gospodarczej, która pozwala eliminować nierzetelnych kontrahentów jeszcze przed zawarciem
kontraktu.

fot. mat. prasowe

Skala problemów z regulowaniem zobowiązań przez klientów/kontrahentów

Po raz drugi z rzędu poprawiła się formułowana przez przedsiębiorstwa ocena sytuacji w obszarze należności


Prognoza spływu należności w coraz większym stopniu zaczyna rozmijać się z oceną bieżącej sytuacji w tym obszarze. Perspektywy dotyczące spływu należności pogorszyły się względem poprzedniego kwartału i jest to już trzeci kwartał, w którym obserwowane jest pogorszenie. Oczekiwania dotyczące spływu należności są jednak w dalszym ciągu znacząco powyżej długookresowej średniej wynoszącej -2 pp. Duży pesymizm w obszarze odpowiedzi na pytanie o prognozę spływu należności może być w znacznej mierze wynikiem bardzo wysokiej bazy wynikającej z bardzo dobrej bieżącej obsługi należności przez
klientów/kontrahentów.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: