eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ustawa konsumencka utrudni życie e-sklepom?

Ustawa konsumencka utrudni życie e-sklepom?

2014-10-30 10:54

Ustawa konsumencka utrudni życie e-sklepom?

Nawet 93% e-sklepów może nie być gotowych na nadchodzące zmiany w prawie © boygostockphoto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Od 25 grudnia zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy konsumenckiej. Czy polscy e-przedsiębiorcy są gotowi na ich wdrożenie? Niestety nie. Do tej pory konieczne zmiany wprowadził zaledwie co dziesiąty e-sklep, a niemal połowa przyznaje, że nie rozpoczęła jeszcze żadnych przygotowań lub też wykazuje się brakiem wiedzy odnośnie zmian, które należy wprowadzić. Takie statystyki pozwalają przypuszczać, że część sklepów internetowych może ponieść kary za swoją opieszałość. A te nie są małe - mogą sięgać nawet równowartości 10 proc. przychodów za zeszły rok.

Przeczytaj także: Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce?

Jak już wspomniano we wstępie, już tylko 2 miesiące dzielą nas od wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Zmiany, jakie nastąpią pod koniec grudnia (m.in. wydłużenie czasu na zwrot zakupionych towarów), przyczynią się do znacznego rozszerzenia uprawnień przysługujących konsumentom. Na tym jednak nie koniec, wymagane będę również zmiany w regulaminach, elementach nawigacyjnych i mechanizmach e-sklepu. Jedną z najpoważniejszych będzie konieczność zmiany nazwy przycisku potwierdzającego złożenia zamówienia na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Według badania, przeprowadzonego na zlecenie platformy RzetelnyRegulamin.pl, o tym fakcie wie niewiele ponad połowa sklepów, a 48 proc. twierdzi, że nie ma o tym pojęcia.

fot. mat. prasowe

Wiedza o konieczności zmiany mechanizmów e-sklepu

Niemal połowa respondentów nie zdaje sobie sprawy z konieczności zmiany mechanizmów e-sklepu


Przedsiębiorcy nie potrafią też w dużej mierze określić, jakie konkretne zmiany będę musieli wprowadzić w swoich sklepach internetowych.

fot. mat. prasowe

Świadomość zmian, jakie należy zastosować

Niemal połowa badanych nie potrafi również określić zmian, które będą musieli wprowadzić w swoich sklepach internetowych.


– Dużo lepiej jest ze znajomością terminu wejścia w życie ustawy. Prawie 70 proc. ankietowanych przedstawicieli e-sklepów, stwierdziło, że zna tę datę. Niepokojąca jest natomiast informacja, że prawie 45 proc. respondentów nie poczyniło jeszcze żadnych przygotowań, mających pomóc ich sklepom spełnić wymagania stawiane przez nowe przepisy – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl

fot. mat. prasowe

Świadomość terminu wejścia w życie nowych regulacji

Większość badanych wie, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 25 grudnia br.

fot. mat. prasowe

Czy Państwa sklep jest już przygotowany do nowych regulacji prawnych?

W pełni przygotowanych na zmiany jest nieco ponad 7 procent respondentów.


Przedsiębiorcy nie wierzą w nowe przepisy


Tylko 2 proc. badanych uważa, że nowa ustawa ułatwi sklepom sprzedaż w internecie. Zdecydowana większość – 60 proc. twierdzi że będą one źródłem utrudnień, a 15 proc. uważa, że nie będą miały one na to żadnego wpływu.

fot. mat. prasowe

Czy nowa ustawa ułatwi sprzedaż w internecie?

Znakomita większość przedsiębiorców uważa, że nowe regulacje utrudnią im życie.



Podobnie jest z zachęceniem konsumentów do robienia częstszych zakupów w internecie, również tylko 2 proc. e-przedsiębiorców uważa, że nowe przepisy przyczynią się do częstszego robienia zakupów w sklepach internetowych. 48 proc. twierdzi natomiast, że nie będą one miały bezpośredniego wpływu na decyzje konsumentów.

Nowa ustawa w praktyce


Kluczową zmianą, jaka czeka e-sklepy i z pewnością będzie korzystana dla ich klientów, jest wydłużenie czasu na zwrot towaru bez podania przyczyny. Po 25 grudnia konsumenci będą mieli na to aż 14 dni. Powstanie też specjalny wyjątek, który klienci będą mogli wykorzystać na swoją korzyść. Gdy sklep nie poinformuje o czasie, w jakim konsument ma prawo dokonać zwrotu, będzie przysługiwał mu na to nawet rok. Co ważne, będzie on mógł oddać nawet produkt uszkodzony, a sprzedawca będzie musiał wypłacić mu pełną kwotę, jaką zapłacił oraz zwrócić koszty przesyłki. Klienci nie będą też musieli płacić za odesłanie towaru, gdy sklep nie zamieści informacji o kosztach takiej operacji.
– Za niedostosowanie się nowych przepisów będą groziły również inne sankcje. Pierwszą z nich jest grzywna w wysokości do 5 000 zł, którą przewiduje znowelizowany kodeks wykroczeń. Ponadto, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł wnioskować w sądzie o ukaranie sklepu kolejną grzywną o równowartości 10 proc. przychodów za ubiegły rok – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.
Takie kwoty mogą być dotkliwe zwłaszcza dla mniejszych sklepów, a tych w Polsce jest zdecydowana większość.

Czas, jaki pozostał na dostosowanie sklepów do nowych wymagań, powoli dobiega końca. Już dziś warto zapoznać się z przepisami, które zaczną obowiązywać po 25 grudnia 2014 r i zacząć wprowadzać odpowiednie zmiany.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: