eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online: w Indiach najwięcej cyfrowych konsumentów

Zakupy online: w Indiach najwięcej cyfrowych konsumentów

2014-10-27 11:42

Zakupy online: w Indiach najwięcej cyfrowych konsumentów

Polski internauta kupuje w sieci częściej niż amerykański © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jak wynika z opublikowanego przez firmę doradczą EY raportu „Homo informaticus: Jak cyfrowi konsumenci zachowują się w sieci?”, w Polsce osoby robiące zakupy w sieci stanowią 62% populacji internautów. Liczba ta odpowiada średniej światowej, ale – co może zaskakiwać – najwyższy odsetek cyfrowych konsumentów posiadają Indie, najmniejszy z kolei – Szwajcaria.

Przeczytaj także: Media społecznościowe bez znaczenia dla e-commerce?

Największy odsetek cyfrowych konsumentów występuje nie w krajach rozwiniętych, jak mogłoby się wydawać, a w rozwijających się.

Wynika to z uwarunkowań kulturowych i swego rodzaju „tradycji zakupowych”, które rozwijały się przez dziesięciolecia w najbardziej zamożnych gospodarkach – tłumaczy Barbara Górska, Dyrektor Marketingu w EY. Eksperci z EY w raporcie „Homo informaticus: Jak cyfrowi konsumenci zachowują się w sieci?”, podając przykład Stanów Zjednoczonych, gdzie uwielbienie dla zakupów w centrach handlowych stało się ważnym elementem stylu życia. – Informacja o tym, że w Indiach jest więcej cyfrowych konsumentów niż w USA może brzmieć dla kogoś zaskakująco. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę z czego to wynika, okazuje się, że może to być świetna wskazówka dla firm działających w skali międzynarodowej. Jak pokazuje nasz raport, na mniejszą skłonność internautów do zakupów w kanałach tradycyjnych na rynkach rozwijających się wpływa między innymi niższa jakość punktów detalicznych i mniejsza ich dostępność niż w gospodarkach rozwiniętych. Krótko mówiąc – by łatwiej i szybciej zdobyć niektóre produkty, konsumenci po prostu muszą kupić je online – komentuje Barbara Górska.

fot. mat. prasowe

Udział konsumentów cyfrowych w populacji

Polska ze wskaźnikiem 62% wpisuje się w średnią światową udziału konsumentów cyfrowych w populacji


Polacy cenią bezpośrednie kontakty


W ramach badania, firma EY pytała między innymi o nastawienie internautów do mediów społecznościowych jako źródła informacji i interakcji społecznych. Na tle 34 badanych krajów, użytkowników internetu w Polsce wyróżnia sceptycyzm w zakresie możliwości zastępowania kontaktu osobistego – wirtualnym. Poproszeni o ocenę tego, czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że „social media nie zastępują kontaktu osobistego”, Polacy w skali od 1 do 10 (gdzie 10 oznacza „zgadzam się całkowicie”) średnio przyznali temu stwierdzeniu notę 7,8 i była ona jedną z najwyższych w badaniu (średnia dla 34 krajów to 6,9).

Bardziej stanowczo niż inni postrzegamy też media społecznościowe jako pożeracz czasu, a opinia ta nasiliła się w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji tego samego badania EY z roku 2012. Jesteśmy również bardziej niż inne nacje sceptyczni, jeśli chodzi o ocenę jakości i rzetelności informacji znajdowanych w mediach społecznościowych. Oceny Polaków są w tej kategorii bardzo zbliżone do ocen internautów na przykład w USA, gdzie różnorodność i intensywność korzystania z mediów społecznościowych jest teoretycznie największa. Amerykanie oceniając jakość informacji znalezionych w mediach społecznościowych wystawili im notę 3,7 na 10 punktów, Polacy 4,2. Natomiast średnia dla 34 krajów objętych badaniem to ponad 5 punktów.

Polscy internauci sprawiają wrażenie dość dobrze wyczulonych na tzw. "ściemę". Podchodzą do informacji zawartych w mediach społecznościowych dość krytycznie i warto brać to pod uwagę budując strategie marketingowe. Chociaż z drugiej strony trzeba też pamiętać, że deklaracje konsumentów to jedno, a życie i praktyka, to zupełnie co innego. Część konsumentów może sobie nie zdawać sprawy z tego, jak bardzo informacje z mediów społecznościowych wpływają na ich decyzje zakupowe – mówi Maciej Makuszewski, Menedżer w zespole Marketingu w EY.

fot. mat. prasowe

Ocena mediów społecznościowych

Polscy internauci w większym stopniu niż światowi uważają media społecznościowe za stratę czasu

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: