eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Reklama leków nie trafia w target?

Reklama leków nie trafia w target?

2014-10-23 09:21

Reklama leków nie trafia w target?

Branża farmaceutyczna liderem wydatków reklamowych © Patryk Kosiński - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Branża farmaceutyczna to jeden z liderów pod względem wielkości budżetów reklamowych. Taka sytuacja nie powinna dziwić - rocznie na farmaceutyki dostępne bez recepty wydajemy ponad 11 miliardów złotych. Tylko do sierpnia bieżącego roku wydatki reklamowe tego sektora sięgnęły 500 milionów złotych - wynika z analizy niezależnej agencji mediowej Codemedia. Czy jednak działania marketingowego są tak skuteczne, jak chcieliby tego reklamodawcy? Okazuje się, że nie zawsze.

Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna a wydatki na reklamę 2013

W 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków. Więcej od nas w Unii Europejskiej kupują tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch – wynika z międzynarodowych danych IMS Health. Szczególnie chętnie sięgamy po preparaty bez recepty, a zwłaszcza po suplementy diety, które nie tylko obiecują rozwiązanie problemu medycznego, ale także poprawę samopoczucia. Z danych IMS Health wynika, że w 2013 roku wydaliśmy na takie preparaty 3 mld złotych.

Łatwość zakupu i niewątpliwa obietnica, jaką niosą, to czynniki wpływające na ich popularności. Intensywna reklama w mediach to kolejna przyczyna tak dużej sprzedaży w tej kategorii.
Branża farmaceutyczna jest jednym z największych reklamodawców na rynku, na jej kondycję nie wpłynął nawet kryzys gospodarczy. Od 2008 roku wydatki reklamowe systematycznie rosną. Porównując tylko okres od stycznia do sierpnia bieżącego roku z analogicznym okresem 2013 wzrost wynosi już 25% - podkreśla Piotr Bieńko, prezes niezależnej agencji mediowej Codemedia działającej w segmencie wspierania sprzedaży przy pomocy kanałów mediowych.
Firmy farmaceutyczne najczęściej promują środki przeciw przeziębieniu witaminy, środki pobudzające i odpornościowe oraz przeciwbólowe – wynika z analizy Codemedia.

fot. Patryk Kosiński - Fotolia.com

Branża farmaceutyczna liderem wydatków reklamowych

Tylko do sierpnia bieżącego roku wydatki reklamowe sektora farmaceutycznego sięgnęły 500 milionów złotych - nie zawsze jednak są to dobrze wydane pieniądze.


Firmy farmaceutyczne największą część swoich budżetów przeznaczają na zakup czasu antenowego w telewizji (65-70%, I-VIII 2014, dane Codemedia). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04% budżetów. Radio rok do roku zanotowało niewielki wzrost o nieco ponad pół procenta. Rośnie udział Internetu w strukturze wydatków – z 4,54% w 2013 roku do 10,06% w 2014 roku. Reklama w magazynach to 5,48% (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie jak: gazety, kino czy outdoor. Struktura tych wydatków różni się od średniej. Widać przede wszystkim prawie dwukrotnie wyższy udział radia, częstsze wykorzystywanie telewizji, a niższy od średniej gazet, magazynów, kina, outdooru i Internetu, który jednak, co warto odnotować, sukcesywnie rośnie.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe I-VIII 2014

Znakomita większość budżetów reklamowych firm farmaceutycznych przeznaczona jest na reklamę telewizyjną


2013 rok był rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż preparatów bez recepty.
Wydaje się, że skoro Polacy kupują na potęgę, to reklama jest skuteczna. Nie jest to jednak tak oczywiste. Wiele reklam zamiast trafiać do wąskiego grona odbiorców, trafia do wszystkich. Generowanie miliona kontaktów z reklamą czy dużego zasięgu powoduje tylko chaos komunikacyjny i nadmiar treści reklamowych, z których trudno konsumentowi coś wychwycić – analizuje Piotr Bieńko. Powoduje to przesycenie mediów treściami reklamowymi. Tracą na tym zarówno media, jak i ich odbiorcy, zmęczeni natłokiem reklam, a przede wszystkim tracą marketerzy, którzy płacą za niepotrzebne kontakty reklamowe. Często dzieje się tak dlatego, że reklamodawcy są przekonani, że więcej znaczy lepiej. Z naszego doświadczenia wiemy, że najważniejsze jest precyzyjne targetowanie, które daje dobry zwrot z inwestycji – dodaje Piotr Bieńko, Prezes Codemedia.

Dobrze zaplanowana kampania to taka, która trafi do właściwych odbiorców, we właściwym czasie i z pożądanym komunikatem, często wzbogaconym o dodatkowe treści istotne dla konsumenta. Marketerzy powinni wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: