eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor MSP wierzy w handel zagraniczny

Sektor MSP wierzy w handel zagraniczny

2014-10-21 00:55

Sektor MSP wierzy w handel zagraniczny

Sektor MSP wierzy w handel zagraniczny © tashatuvango - Fotolia.com

Większość małych i średnich przedsiębiorstw wierzy w możliwość ekspansji na rynki zagraniczne - wynika z pogłębionego badania przeprowadzonego przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie DHL. Pomimo dość istotnych barier respondenci przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu lat nawet 50% ich przychodów zostanie wygenerowane w obrocie międzynarodowym.

Przeczytaj także: Polski eksport 4-5 proc. wzwyż

Handel międzynarodowy jest postrzegany jako niezbędny dla długofalowego sukcesu MSP, ale trudności, takie jak niestabilność polityczna, czynniki kulturowe oraz nieodpowiednia infrastruktura, wciąż budzą niepokój i często przeważają nad samym potencjałem rozwoju rynków zagranicznych, jak twierdzą decydenci. Badanie pokazuje także lukę w działalności międzynarodowej pomiędzy MSP na rynkach rozwiniętych i rozwijających się: niemal 69% respondentów z krajów G72 obecnie prowadzi międzynarodową wymianę handlową, podczas gdy jest to domeną jedynie 46% respondentów z krajów BRICM3.

Pokonywanie różnic na rynkach jest największą trudnością


Wiele MSP dostrzega bariery w handlu międzynarodowym. Jakość infrastruktury na rynku docelowym, stabilność jego warunków politycznych, koszty administracyjne ustanowienia lokalnego oddziału oraz różnice kulturowe w prowadzeniu interesów, to czynniki podawane przez ankietowanych dyrektorów jako zniechęcające do wejścia na nowe rynki. Szczególną uwagę poświęcono nieznajomości rynków zagranicznych: 84% respondentów opisało znajomość kultury i języka rynku docelowego jako ważne lub bardzo ważne przy ocenie jego atrakcyjności. Wyjaśnia to także fakt, dlaczego większość MSP wchodzi na rynki zagraniczne zbliżone do ich własnych. Raport wskazuje, że MSP z krajów BRICM są bardziej skłonne do szukania możliwości rozwoju w innych krajach rozwijających się, a MSP z państw G7 są bardziej aktywne na rynkach innych krajów rozwiniętych. Na przykład 15% ankietowanych MSP z krajów BRICM działa w Rosji, Chinach, Indiach i w Ameryce Południowej, podczas gdy dociera tam jedynie 3,6% MSP z państw G7.

fot. tashatuvango - Fotolia.com

Sektor MSP wierzy w handel zagraniczny

Większość MSP przewiduje, że do roku 2019 nawet 50% przychodów będzie realizować w obrocie międzynarodowym.



"MSP z krajów BRICM są w lepszej pozycji na innych rynkach rozwijających się dzięki większej umiejętności radzenia sobie z trudnościami na tych rynkach. Korzystają także z niższych kosztów i mniejszych grup konkurentów. Jeśli uznać te kraje za rynki rozwoju przyszłości, wówczas MSP z krajów uprzemysłowionych będą musiały zrewidować swoje poglądy na rynki wschodzące i opracować nowe strategie, które pomogą im konkurować w przyszłości na arenie międzynarodowej." - powiedział Ken Allen, Prezes i Dyrektor Wykonawczy DHL Express. "Na podstawie własnych doświadczeń DHL wiemy, że partnerzy i usługodawcy, w szczególności w dziedzinie logistyki i transportu, mogą zapewnić istotne wsparcie w zakresie pokonywania barier kulturowych oraz trudności infrastrukturalnych, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów na konkurencyjnym poziomie."

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: