eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski m-commerce liderem wzrostów w Europie

Polski m-commerce liderem wzrostów w Europie

2014-10-22 13:36

Polski m-commerce liderem wzrostów w Europie

Najszybciej rosnące rynki m-commerce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda. Jednak tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej, wynika z najnowszego raportu „Handel mobilny w praktyce 2014”. Jak w praktyce wygląda rynek handlu mobilnego w Polsce, UE i USA?

Przeczytaj także: M-commerce: gdzie najłatwiej robić zakupy mobilne?

Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z Internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu, a blisko 5 milionów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać, że rodzime e-sklepy powoli, ale konsekwentnie wdrażają rozwiązania mobilne.
– Wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w handlu internetowym spowodował, że sklepy które jako pierwsze zainwestowały w rozwiązania mobilne, dzisiaj mogą już liczyć zyski. W tej sytuacji przedsiębiorcy do tej pory z dystansem spoglądający w stronę mobile, zaczęli doceniać jego znaczenie i szukać narzędzi umożliwiających pozyskanie ruchu za jego pośrednictwem – mówi Dariusz Grabowski z Ceneo.pl. Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą również branża turystyczna, oferująca swoje usługi w internecie.

– Od 5 lat obserwujemy systematyczny wzrost, zarówno liczby odwiedzin, jak i zamówień składanych za pomocą smartfonów i tabletów. W 2010 klienci mobilni generowali zaledwie 0,3 proc. zamówień. Za przełomowy można uznać rok 2013, gdy łączna liczba zamówień składanych w naszym serwisie za pośrednictwem smartfonów i tabletów wyniosła 5,7 proc. W tym roku już prawie co 10 klient dokonywał rezerwacji online za pośrednictwem urządzeń mobilnych – mówi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce w Travelplanet.pl.
Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e-handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 50 proc. Polaków posiada smartfon, a jedna trzecia tablet. Ta, ciągle rosnąca, grupa użytkowników aktywnie korzysta internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia (aplikacje lub strony mobilne) dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49 proc. polskich e-sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7 proc.
– Rok 2014 w handlu mobilnym ma należeć do Polski. To właśnie nasz kraj ma rozwijać się najszybciej w Europie, osiągając wzrost na poziomie 113 proc., dzięki czemu rynek m-commerce w Polsce osiągnie wartość miliarda złotych – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator.pl.

fot. mat. prasowe

Najszybciej rosnące rynki m-commerce

Polska to lider pod względem tempa, w którym rozwija się m-commerce.


Podobne tempo wzrostu możemy zauważyć również w przypadku reklamy mobilnej. Obecnie wynosi ono ponad 100 proc. rok do roku, a sama jej wartość szacowana jest na 32 miliony złotych – mówi Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs.

fot. mat. prasowe

Wykorzystanie rozwiązań mobilnych w e-sklepie

Odsetek sklepów posiadających mobilną wersję strony wzrósł o niespełna 5 procent

fot. mat. prasowe

Korzystanie z rozwiązań mobilnych na stronie internetowej

Korzystanie z mobilnych aplikacji zadeklarowało jedynie 0,25% badanych.


Duże zmiany dopiero przed nami


Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych.
– Prawie 50 proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy – informuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.
O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

fot. mat. prasowe

Plany odnośnie wdrożenia strony lub aplikacji mobilnej (2013 vs 2014)

Połowa respondentów deklaruje wdrożenie mobilnej strony internetowej w ciągu następnych 6 miesięcy.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: