eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Popularność smartfonów w firmach rośnie

Popularność smartfonów w firmach rośnie

2014-11-12 00:23

Popularność smartfonów w firmach rośnie

Smartfony są coraz chętniej wykorzystywane przez biznes © anyaberkut - Fotolia.com

Świat biznesu w błyskawicznym tempie opanowują smartfony. Pozwalają one na znacznie wszechstronniejsze zastosowanie niż dotychczasowe źródła komunikacji. Jednak wieszczenie śmierci tradycyjnym telefon jest stanowczo przedwczesne.

Przeczytaj także: BYOD - firmy bagatelizują bezpieczeństwo

Smartfony są coraz chętniej wykorzystywane przez biznes jako codzienne narzędzie pracy. Urządzenia te mogą służyć zarówno do oglądania filmu w samolocie, sprawdzania Facebooka czy prywatnej korespondencji, jak i do korporacyjnej poczty, czy przechowywania biznesowych dokumentów. Moc i funkcjonalność smartfonów cały czas rośnie. Wykonywanie połączeń to tylko jedna z opcji. Dochodzą do tego między innymi dostęp do Internetu oraz informacji z całego świata, szereg praktycznych aplikacji biznesowych, przygotowywanie prezentacji, pisanie i zarządzanie dokumentami, wysyłanie wiadomości e-mail, edytowanie filmów video oraz zdjęć. Ważny jest tu również aspekt mobilności. Dzięki ich zaawansowanym funkcjom pracownicy mogą być ze sobą w stałym kontakcie, niezależnie od miejsca, w którym przebywają – mówi Olaf Krynicki, PR Manager Samsung Electronics Polska.

Nowoczesne, bardziej wszechstronne…


- Aktualny trend zdecydowanie przemawia na korzyść smartfonów – dodaje Ewa Sankowska-Sieniek, specjalista ds. PR i komunikacji w Play’u. - Firmy coraz częściej rezygnują z klasycznych ”featurephonów” na rzecz bardziej nowoczesnych rozwiązań. Dodatkowo coraz większy wybór smartfonów wspierających technologię 4G LTE pozwala na wyposażenie w nie pracowników każdego szczebla. Producenci coraz częściej bowiem wspierają modułem LTE modele ze średnich półek cenowych, co pozwala każdemu korzystać z tej technologii.

Popularność smartfonów w firmach rośnie niemal tak samo szybko, jak na rynku konsumenckim. Związane jest to ze stałym rozszerzaniem kanałów komunikacji. Kontakty odbywają się nie tylko telefoniczne, ale również za pośrednictwem e-maili, komunikatorów typy Skype czy Lync, serwisów społecznościowych. Ramy czasowe interakcji wykraczają nierzadko poza godziny pracy biura. Zatem dostęp do wszystkich kanałów komunikacji powinien być niezależny od miejsca i czasu – mówi Robert Siewierski, General Manager Microsoft Devices Polska.

fot. anyaberkut - Fotolia.com

Smartfony są coraz chętniej wykorzystywane przez biznes

Nie wszędzie jednak smartfony będą się sprawdzać. Dla pracowników ochrony, czy przedstawicieli służb ratowniczych najlepsze będą nadal klasyczne rozwiązania telefoniczne.


Smartfona kupuje pracownik


Ale oczywiście nie każdy w firmie może mieć smartfona. - W większości dużych przedsiębiorstw, powyżej 500 osób, panują sztywne zasady przyporządkowujące typ telefonu do zaszeregowania pracownika. Można powiedzieć: „Pokaż mi swój telefon, a powiem ci kim jesteś”. Uproszczony, stary podział jaki można przyjąć w przypadku korporacji jest następujący: 1/3 zatrudnionych posiada smartfony – to zarząd, top management, kierownicy. Pozostali pracownicy posługują się „zwykłymi” telefonami służbowymi. W nowoczesnych przedsiębiorstwach pojawia się także podejście BYOD (Bring Your Own Device) dopuszczające prywatne terminale pracowników do pracy w sieci firmowej na podstawie odrębnych polityk bezpieczeństwa. To sprytne rozwiązanie, bowiem przerzuca na użytkownika koszt zakupu urządzenia, ale daje wolność w wyborze narzędzia do pracy – mówi Mikołaj Ratyński, kierownik Wydziału Sprzedaży Projektowej Orange Polska.

Są liczne grupy pracowników, dla których urządzenie tej klasy jest niefunkcjonalne i niepraktyczne.

- Do tej grupy można zaliczyć pracowników ochrony, czy przedstawicieli służb ratowniczych. Tu sprawdzają się nadal klasyczne rozwiązania telefoniczne, bądź specjalistyczny sprzęt, gwarantujący niezawodną łączność. Przykładem takich dedykowanych rozwiązań może być usługa łączności trunkingowej PMR (Private Mobile Radio). Również warunki atmosferyczne, w których pracują pracownicy, mogą determinować wybór klasycznego sprzętu telekomunikacyjnego. Przykładowo użycie smartfona na mrozie, czy w deszczu, przez pracowników używających np. rękawic, jest bardzo utrudnione. W takich warunkach sprawdzają się najlepiej klasyczne telefony, najlepiej o podwyższonej odporności na czynniki atmosferyczne. Także w warunkach biurowych możemy spotkać personel, dla którego standardowy telefon komórkowy jest lepszym narzędziem pracy – mówi Janusz Orłowski, kierownik Działu Ofert i Analiz Biznesowych sieci Plus.

- Telefony komórkowe utrzymają się np. wśród firm dostarczających bardziej „fizyczne” usługi, jak remonty. Tam bowiem ważniejsza jest odporność na uszkodzenia i długo pracująca bateria, niż zaawansowane funkcje VPN czy Exchange’a poczty elektronicznej - dodaje R. Siewierski z Microsoft Devices Polska.

Uniwersalność powodem rewolucji


O tym, by nie planować pogrzebu zwykłym telefonom komórkowym przestrzega również Mikołaj Ratyński, kierownik Wydziału Sprzedaży Projektowej Orange Polska. - Aparaty „zwykłe” trzymają się i będą się trzymać mocno. Są bowiem takie stanowiska i branże, które zawsze będą kierowały się ceną i wytrzymałością terminala. Do tej grupy można zaliczyć na przykład sektor security i transportowy oraz wszystkie firmy posiadające pracowników „na produkcji”. Cena terminala odgrywa rolę również w instytucjach publicznych, gdzie smartfon z reguły przysługuje tylko najwyżej zaszeregowanym urzędnikom - mówi M. Ratyński.

Z dużej perspektywy na tę kwestię spogląda Janusz Orłowski, kierownik Działu Ofert i Analiz Biznesowych sieci Plus. - Jak każdy produkt, także telefon podlega nieustannemu rozwojowi. Historia łączności telefonicznej ma dopiero niecałe 150 lat. W tym czasie przeszliśmy od prostych aparatów stacjonarnych do mobilnych kombajnów multimedialnych, jakimi są nowoczesne smartfony, które znamy tak naprawdę od kilku lat. Do ich rozwoju przyczyniła się na pewno uniwersalność. Jak pokazują badania, ludzie częściej pamiętają o zabraniu telefonu, niż innych rzeczy osobistych. Jednak zwykły aparat komórkowy zapewnia potrzeby komunikacyjne, a te często są wystarczające, zwłaszcza w biznesie. Niekiedy wyposażanie pracowników w smartfony może zmniejszyć ich wydajność, bo część uwagi mogą poświęcić szeroko pojętej rozrywce, dostarczanej przez ten typ urządzenia – mówi J. Orłowski.

 

1 2

następna

oprac. : Tomasz Czarnecki / FlotaAutoBiznes FlotaAutoBiznes

Więcej na ten temat: smartfony, telefony, telefony komórkowe, BYOD

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: