eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Rebranding - czy Twoja marka go potrzebuje?

Rebranding - czy Twoja marka go potrzebuje?

2014-10-10 01:22

Rebranding - czy Twoja marka go potrzebuje?

Czy Twoja marka potrzebuje rebrandingu? © igor - Fotolia.com

Marki, które nie ewoluują często ulegają stagnacji i tracą wartość rynkową. Rebrandig może okazać się jedynym sposobem na tchnięcie nowego życia w markę znajdującą się w ciężkiej sytuacji. Istnieje również sprawdzony proces, który możesz wykorzystać, aby nadać nowy wizerunek brandowi, który stracił popularność w oczach odbiorców.
Historia rebrandingu sięga daleko wstecz. Marki takie jak Pepsi, Starbucks, Old Spice czy BMW skutecznie zmieniały wizerunek, aby lepiej dostosować się do ewoluujących gustów odbiorców. Jeden z najbardziej spektakularnych przykładów rebrandingu można jednak znaleźć na rynku technologicznym…

Rebranding Apple


Apple jest świetnym przykładem tego jak zmiana wizerunku może wpłynąć na sukces rynkowy. Na początku lat 90., marka powoli, lecz nieuchronnie traciła udziały na rynku komputerowym. Aby lepiej zasygnalizować zmianę wizerunku, Apple zaktualizowało swoje ikoniczne logo, rezygnując z przestarzałej tęczy, na rzecz nowego, monochromatycznego wizerunku. Oczywiście nie była to jedyna z wprowadzonych zmian, jednak zapoczątkowała nową erę w dziejach brandu. Dzisiaj Apple jest na drugim miejscu w rankingu najwyżej wycenianych marek na świecie (zaraz po Google). Posiada miliony fanów i każdego miesiąca zyskuje ogromne ilości darmowego PR.
(Źródło: http://brandequate.files.wordpress.com/)

Czy rebranding to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy (lub dla Twojego klienta)?


Jeśli pracujesz w agencji marketingowej, całkiem możliwe, że Twój klient na pewnym etapie współpracy wyraził chęć przeprowadzenia rebrandingu. Zanim zabierzesz się do pracy, zastanów się najpierw, jakiemu konkretnie celowi miałaby służyć zmiana wizerunku marki (i jakie będą tego potencjalne konsekwencje). Jeśli nie jesteś w stanie zaprezentować przekonującego powodu opartego na danych rynkowych, lepiej będzie zadbać o optymalizację pozostałych elementów strategii marketingowej.

fot. igor - Fotolia.com

Czy Twoja marka potrzebuje rebrandingu?

Rebrandig może okazać się jedynym sposobem na tchnięcie nowego życia w markę znajdującą się w ciężkiej sytuacji. Istnieje również sprawdzony proces, który możesz wykorzystać, aby nadać nowy wizerunek brandowi, który stracił popularność w oczach odbiorców.


Dlaczego warto głęboko się zastanowić przed wprowadzaniem zmian w wizerunku marki? Rebranding to nie tylko przekształcenie logo lub nazwy flagowego produktu firmy. Przedsiębiorstwa muszą być również gotowe na całkowitą transformację wizji, celów, przekazów marketingowych oraz kultury panującej w firmie.

Jak więc nabrać pewności, że zmiana wizerunku marki to dobry pomysł w obecnej chwili? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek:
  • Marka planuje rozszerzenie działalności na rynki narodowe lub międzynarodowe.
  • Obecna marka hamuje rozwój biznesu na innych rynkach.
  • Wielu klientów ma negatywne skojarzenia z brandem.
  • Marka zostanie przejęta lub połączy się z innym podmiotem.
  • Marketing w firmie uległ stagnacji i ewidentnie widać potrzebę radykalnych zmian.

Jak przeprowadzić rebranding?


Upewnienie się, że proces rebrandingu obejdzie się bez większych problemów, będzie wymagało zarówno entuzjazmu, jak i ciężkiej pracy. Wykorzystaj poniższe pomysły, aby przeprowadzić skuteczny proces zmiany wizerunku marki. Warto wziąć poprawkę na poniższe kroki i dopasować je do potrzeb klientów i rynku, na którym działa przedsiębiorstwo. Patrząc na każdy kolejny krok w procesie, zawsze pytaj: „W jaki sposób może to poprawić Twoje relacje z końcowymi odbiorcami?”.

Krok #1: Wykorzystaj social media do zbadania opinii publicznej. Posiadanie kont na Twitterze oraz Facebooku jest dzisiaj absolutnym minimum w sferze komunikacji marketingowej. Wykorzystaj te platformy do poinformowania publiczności o nadchodzących zmianach i w nieformalny sposób zapytaj o opinie na temat potencjalnego rebrandingu. Dzięki temu możesz zebrać sporo przydatnej wiedzy. Warto również trochę lepiej zbadać zainteresowania publiczności i wykorzystać zgromadzone informacje przy projektowaniu wizerunku nowej marki.

Krok #2: Podczas kreowania planu akcji, zachęć klienta do zastanowienia się nad tym, jaka jest wizja przedsiębiorstwa na najbliższe 5 lat. Czy planowany jest rozwój na rynki krajowe lub międzynarodowe? Jakie produkty planują wprowadzić w przyszłości? Postaraj się pogodzić tę wizję dalszych lat z nowym wizerunkiem marki, który planujesz stworzyć. Dzięki temu, klient uniknie rebrandingu w przyszłości.

Krok #3: Znajdź sposób na to, aby emocjonalnie związać klientów z marką. Brandy, które osiągnęły największy sukces, zawsze wywołują emocjonalną reakcję wśród odbiorców.

Bierz przykład z najlepszych marek. Wybierz się w teren i spotkaj z pracownikami marketingu przedsiębiorstw takich, jak Coca Cola czy Nivea (lub nawiąż z nimi kontakt na LinkedIn). Postaraj się uzyskać pomoc w wykreowaniu odpowiedniego wizerunku dla własnej marki. Weź feedback również od potencjalnych klientów i zapytaj ich o to, jaki wizerunek marki byłby dla nich najbardziej przekonujący.
(Źródło: www.coca-cola.co.uk)

Krok #4: Wprowadzaj zmiany powoli. Zacznij od czegoś niepozornego, jak zmiana czcionki wykorzystywanej w dokumentach czy elementy graficzne, wyświetlane na stronie internetowej. Wywołaj reakcję wśród publiczności i dostosuj strategię do uzyskiwanego feedbacku. Jeśli zbierzesz zbyt wiele negatywnych opinii, postaraj się dotrzeć do odbiorców i zrozumieć, na czym polega problem i jakie kroki podjąć w przyszłości. Kiedy zbierzesz już wystarczającą ilość danych, wprowadź ostateczne zmiany z werwą i upewnij się, że każdy się o nich dowie.

W ostateczności, najważniejszym celem dla klienta jest zbudowanie prosperującej firmy, która będzie osiągała sukcesy na przestrzeni wielu lat. W niektórych przypadkach można to osiągnąć wyłącznie dzięki rebrandingowi. Pamiętaj, że proces może zabrać kilka miesięcy, więc warto uzbroić się w cierpliwość i jak najlepiej przygotować.

oprac. : Grupa TENSE

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Chiny obiecane

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

MENU
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.