eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2014

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2014

2014-09-23 17:11

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2014

Wskaźnik BIG rośnie o 1,7 pkt. proc. © Warakorn - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Według najnowszego raportu BIG, przygotowywanego cyklicznie przez BIG Info Monitor S.A., wynika, że bieżąca wartość Wskaźnika BIG, mierzącego poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wynosi 16 pkt., co w porównaniu z ostatnim badaniem oznacza wzrost o 1,7 pkt. Ciągle jednak niemal 3/4 respondentów badania uważa, że nieterminowe płatności stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej, a 50 procent boryka się z problemem nieterminowego regulowania należności.

Przeczytaj także: Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2013

- Optymistyczną zmianą, która nastąpiła w ciągu trzech miesięcy od publikacji poprzedniej części raportu, jest wzrost głównego Wskaźnika BIG o 1,7 pkt. proc. – mówi Sławomir Grzelczak, prezes Zarządu BIG InfoMonitor. - Co ciekawe, został on odnotowany pomimo narastającego konfliktu na Ukrainie i po wprowadzeniu kolejnej transzy sankcji gospodarczych w sierpniu 2014 r. Jak pokazują nasze badania, wzrost ten dotyczy większości przebadanych branż i sektorów, co pozwala przypuszczać, że dynamika ta zostanie utrzymana także w kolejnych miesiącach – dodaje Grzelczak.

Niewątpliwy wpływ na wzrost wskaźnika ma mniejszy odsetek firm, które wskazywałyby zatory płatnicze jako poważną barierę dla rozwoju ich biznesu. W stosunku do poprzedniej edycji badania różnica ta wynosi 9 pkt. proc. i obecnie zatory płatnicze jako problem traktuje 72 proc. respondentów. Dobry nastrój polskich przedsiębiorców wynika także z niskiego poziomu przeterminowanych wierzytelności, który w ciągu minionych 3 miesięcy nie uległ zmianie i co istotne, firmy nie prognozują, aby zmienił się w najbliższym czasie.

Wyniki najnowszej edycji badania wskazują również, że firmy szukają coraz skuteczniejszych sposobów na odzyskiwanie zaległych należności. Niemal połowa przedsiębiorstw skorzystała w ciągu ostatniego kwartału z usług komornika lub podjęła inne działania prawne zmierzające do odzyskania nieterminowych płatności od swoich kontrahentów.
- Oznacza to, że przedsiębiorcy stają się coraz bardziej wyedukowani i korzystają z narzędzi , które pozwalają odzyskiwać zaległe należności – podkreśla Marcin Ledworowski, wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Nadal jednak stosunkowo rzadko korzystają z potencjału, jaki dają bazy Biura Informacji Gospodarczej, zarówno w przypadku sprawdzania potencjalnych partnerów biznesowych, jak i odzyskiwania długów.

fot. Warakorn - Fotolia.com

Wskaźnik BIG rośnie o 1,7 pkt. proc.

Wynika to min. z tego, że spada odsetek nieterminowych płatności wśród polskich firm.


Jak wynika z 27. edycji Raportu BIG, niemal co trzecia firma (32 proc.) w celu ograniczenia ryzyka finansowego w ostatnim kwartale sprawdzała klientów w Rejestrze Dłużników BIG. Przedsiębiorstwa najczęściej próbują odzyskać wierzytelności poprzez wezwania do zapłaty: telefoniczne (86 proc.) i listowne (81 proc.). Trzecim najczęściej podejmowanym krokiem jest bezpośredni kontakt z dłużnikiem, który wykorzystuje 72 proc. respondentów. Firmy stosunkowo rzadko decydują się na współpracę z Biurami Informacji Gospodarczej – kroki takie, jak wpisanie dłużnika do Rejestru BIG podjęło 37 proc. respondentów.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: