eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż bezpośrednia - wygoda, promocje i upominki

Sprzedaż bezpośrednia - wygoda, promocje i upominki

2014-08-31 00:30

Sprzedaż bezpośrednia - wygoda, promocje i upominki

Rośnie rzesza amatorów sprzedaży bezpośredniej © DURIS Guillaume - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Chociaż ciągle istnieje dość spora rzesza Polaków odżegnująca się od zakupów u konsultanta, to niewątpliwie również rośnie rzesza amatorów sprzedaży bezpośredniej. Ci ostatni cenią w niej wygodę (41,8%), oferowane zniżki i promocje (32,3%) oraz możliwość otrzymania drobnych upominków (24,1%) - wynika z ogólnopolskiego badania, które Instytut Homo Homini przeprowadził na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: rośnie świadomość konsumentów

Na postawione w tegorocznej ankiecie pytanie - Proszę się przez chwilę zastanowić i powiedzieć dlaczego robi Pan(i) zakupy u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią? - respondenci - podobnie jak w badaniu z 2011 roku - wskazali wygodę (41,8% w 2014 roku vs. 45% w 2011 roku), oferowane zniżki i promocje (32,3% w 2014 roku vs. 39,6% w 2011 roku), drobne upominki przy zakupie (24,1% w 2014 roku vs. 14,9% w 2011 roku). Konsumenci niezmiennie cenią wygodę sytuacji, kiedy to konsultant przychodzi do potencjalnego nabywcy oraz możliwość otrzymania drobnego prezentu czy upominku. Badanie pokazuje, że przez ostatnie trzy lata straciła na znaczeniu wygoda rozumiana jako możliwość zapoznania się z produktami w katalogu (37,6% w 2014 roku - spadek o 15,7 punktu proc.) i zniżki cenowe (32,3% w 2014 roku – spadek o 7,3 punktu proc.). Dla konsumentów mniejsze znaczenie ma również wiedza konsultanta (19,6% w 2014 roku – spadek o 7,3 punktu proc.) i korzystniejsza cena produktu/usługi (15,8% w 2014 roku – spadek o 12,3 punktu proc.).

Badanie pokazuje jednocześnie wzrost zainteresowania respondentów pojawianiem się nowych produktów/usług w ofercie (19,8% w 2014 roku vs. 7,7% w 2011 roku) oraz gwarancją satysfakcji czyli możliwością zwrotu produktu po dłuższym czasie bez względu na poziom jego zużycia (10,1% w 2014 roku). Na znaczeniu zyskuje także jakość produktów oferowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej wobec produktów dostępnych w sklepach (16,3% w 2014 roku vs. 15,8% w 2011 roku).
- Przed trzema laty gwarancja satysfakcji w ogóle nie pojawiła się we wskazaniach respondentów, podczas gdy w tegorocznym badaniu wskazało ją ponad 10 % badanych. Świadczy to przede wszystkim o dbałości o dobro konsumenta ze strony rzetelnych firm sprzedaży bezpośredniej, uczciwej informacji przekazywanej przez sprzedawcę oraz rosnącej świadomości wśród konsumentów dotyczącej zalet dokonywania zakupów w tym kanale dystrybucji. Cieszy nas, że poza wygodą konsumenci dostrzegają również inne atrybuty systemu sprzedaży bezpośredniej i coraz częściej świadomie z nich korzystają. Zadowolony klient to najlepsza konsumencka rekomendacja – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.

fot. mat. prasowe

Powody korzystania ze sprzedaży bezpośredniej

Wygoda, zniżki i promocje oraz upominki - dlatego korzystamy ze sprzedaży bezpośredniej.


Wygoda i wymagania konsumentów przejawiają się również w odpowiedziach respondentów o formę nawiązywania kontaktów z konsultantami, gdzie coraz mniej istotny staje się kontakt osobisty ze sprzedawcą a coraz większego znaczenia nabierają narzędzia komunikacji elektronicznej. Nadal najsilniejszymi wskazaniami są: rekomendacja bliskiej osoby (29,4%) oraz udział w pokazie zorganizowanym w domu (19,4%). Odpowiedzi te jednak – w porównaniu do wyników badań z 2011 roku – straciły odpowiednio 8,5 punktu proc. i 2,6 punktu proc. Zyskują natomiast na popularności takie formy marketingowe jak reklama lub ogłoszenie w Internecie (14,7% w 2014 roku vs. 9,8% w 2011 roku), informacje z ulotki (9,8% w 2014 roku vs. 7,4% w 2011 roku) oraz wiadomości przesłane drogą e-mailową (7,9% w 2014 roku vs. 2,8% w 2011 roku). Odpowiedzi respondentów pokazują, iż wirtualny kontakt konsultanta z klientem zyskuje na znaczeniu.

Metodologia badania
Metryka badań: Czas realizacji badania: marzec 2014. Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie. Metoda: telefoniczne, standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Próba: losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=1443

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: