Dzieci podejmują decyzje zakupowe
2014-08-29 01:10
Przeczytaj także: Czy galerie handlowe przegrają z e-commerce?
Czy ta inwestycja się zwraca?
Młodzi chętnie inwestują w swój look. I tu wracamy do budowania wizerunku. Młodzi w wieku 16-24 lata skrupulatnie oszczędzają, np. na produktach spożywczych czy takich, które nie są widoczne dla innych. Ale nie szczędzą na ubrania czy gadżety, które opowiadają innym o tym, kim oni sami są. Lubią, jak jest „na bogato”, świat luksusu jest dla nich interesujący, a konsumpcja, zakupy są ciekawym tematem. Rozmawiają ze sobą, co i gdzie warto kupić, kto co ma, pokazują to na portalach społecznościowych. W 2013 roku popularność hauli zakupowych wzrosła dwukrotnie.
Nieograniczony dostęp do informacji, ich wymiana sprawiają, że stają się ekspertami w różnych dziedzinach, nierzadko autorytetami nawet dla swoich rodziców. Zmienia się relacja na linii dziecko–rodzic. Młodzi wywalczyli sobie w rodzinach rolę specjalistów do spraw technologii, mody i żywienia, odnajdywania informacji oraz konsultantów do spraw kultury. 76 proc. młodych deklaruje, że doradza bliskim w zakupach ubrań i butów, 80 proc. telefonu i komputera, 66 proc. jedzenia i picia. Oznacza to, że to ludzie młodzi – nasze dzieci stają się głównymi decydentami w gospodarstwach, i że wielu przypadkach komunikacja powinna być kierowana do nich, a nie do starszych. Tym bardziej że młodzi coraz dłużej mieszkają z rodzicami (44 proc. polskich 25-34-latków mieszka z rodzicami) i ich wpływ na konsumpcję gospodarstw domowych nieustannie wzrasta. Rodzice zaś cieszą się kompetencjami swoich dzieci i coraz częściej zdają się na ich opinie i decyzje.
Ale wróćmy do konsekwencji tego stanu rzeczy i do dzisiejszych dzieci i młodzieży jako konsumentów przyszłości. Jedno jest pewne: będziemy mieć do czynienia z konsumentami bardzo świadomymi, poszukującymi i otwartymi, znającymi swoją wartość. Ale też musimy pamiętać, że taki konsument będzie mniej lojalny, a bardziej nastawiony na walkę o swoje. Już więc zapomnijmy w marketingu o wciskaniu kitu i traktujmy konsumentów (zresztą nie tylko młodych) zawsze serio.
Katarzyna Haczewska-Wierzbicka, senior research manager w Grupie IQS.
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .
1 2
oprac. : Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
-
Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku
-
Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
-
Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku
-
Po pierwsze jakość produktu, a po drugie? Jak wybierają konsumenci?
-
Polki na zakupach. Gdzie szukają inspiracji?
-
Decyzje zakupowe: kobiety samodzielne, mężczyźni wrażliwi i modni
-
Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?
-
Kupony rabatowe zdobywają polski rynek
-
Smart shopping po polsku
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)