eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Dzieci podejmują decyzje zakupowe

Dzieci podejmują decyzje zakupowe

2014-08-29 01:10

Przeczytaj także: Czy galerie handlowe przegrają z e-commerce?


Czy ta inwestycja się zwraca?


Młodzi chętnie inwestują w swój look. I tu wracamy do budowania wizerunku. Młodzi w wieku 16-24 lata skrupulatnie oszczędzają, np. na produktach spożywczych czy takich, które nie są widoczne dla innych. Ale nie szczędzą na ubrania czy gadżety, które opowiadają innym o tym, kim oni sami są. Lubią, jak jest „na bogato”, świat luksusu jest dla nich interesujący, a konsumpcja, zakupy są ciekawym tematem. Rozmawiają ze sobą, co i gdzie warto kupić, kto co ma, pokazują to na portalach społecznościowych. W 2013 roku popularność hauli zakupowych wzrosła dwukrotnie.

Nieograniczony dostęp do informacji, ich wymiana sprawiają, że stają się ekspertami w różnych dziedzinach, nierzadko autorytetami nawet dla swoich rodziców. Zmienia się relacja na linii dziecko–rodzic. Młodzi wywalczyli sobie w rodzinach rolę specjalistów do spraw technologii, mody i żywienia, odnajdywania informacji oraz konsultantów do spraw kultury. 76 proc. młodych deklaruje, że doradza bliskim w zakupach ubrań i butów, 80 proc. telefonu i komputera, 66 proc. jedzenia i picia. Oznacza to, że to ludzie młodzi – nasze dzieci stają się głównymi decydentami w gospodarstwach, i że wielu przypadkach komunikacja powinna być kierowana do nich, a nie do starszych. Tym bardziej że młodzi coraz dłużej mieszkają z rodzicami (44 proc. polskich 25-34-latków mieszka z rodzicami) i ich wpływ na konsumpcję gospodarstw domowych nieustannie wzrasta. Rodzice zaś cieszą się kompetencjami swoich dzieci i coraz częściej zdają się na ich opinie i decyzje.

Ale wróćmy do konsekwencji tego stanu rzeczy i do dzisiejszych dzieci i młodzieży jako konsumentów przyszłości. Jedno jest pewne: będziemy mieć do czynienia z konsumentami bardzo świadomymi, poszukującymi i otwartymi, znającymi swoją wartość. Ale też musimy pamiętać, że taki konsument będzie mniej lojalny, a bardziej nastawiony na walkę o swoje. Już więc zapomnijmy w marketingu o wciskaniu kitu i traktujmy konsumentów (zresztą nie tylko młodych) zawsze serio.

Katarzyna Haczewska-Wierzbicka, senior research manager w Grupie IQS.

Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

oprac. : Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: