eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Media tradycyjne coraz chętniej korzystają z social media

Media tradycyjne coraz chętniej korzystają z social media

2014-08-13 13:55

Przeczytaj także: Najbardziej opiniotwórcze social media


#Twitterprowadzi

Zgodnie z danymi Instytutu Monitorowania Mediów Twitter jest nie tylko najczęściej cytowanym przez polskie media źródłem społecznościowym, ale również osiągnął najwyższy wzrost cytowań w ciągu ostatnich 2 lat. Liczba cytowań z Twittera w prasie, radiu i TV regularnie się zwiększa. Po każdym spadku cytowalności tweetów następuje w kolejnych miesiącach wyraźny wzrost liczby wzmianek. Zmienność częstotliwości powołań na stuczterdziestoznakowe informacje przypomina sinusoidę o stale rosnącej skali - w dwuletniej rozpiętości od 80 do 770 cytowań! To największa różnica pośród wszystkich badanych przez IMM social mediów. Interesująca jest również zależność pomiędzy przemiennym zainteresowaniem dziennikarzy postami z Facebooka i Twittera.

fot. mat. prasowe

Liczba cytowań w podziale na kanały

Zgodnie z danymi Instytutu Monitorowania Mediów Twitter jest nie tylko najczęściej cytowanym przez polskie media źródłem społecznościowym, ale również osiągnął najwyższy wzrost cytowań w ciągu ostatnich 2 lat.


Facebook „wyraża” sportowe emocje

W lutym 2014 roku liczba powołań treści z Facebooka osiągnęła rekordowy poziom - blisko 700 cytowań. Wszystko za sprawą sportowców aktywnie publikujących informacje na swoich profilach. Justyna Kowalczyk właśnie za pośrednictwem Facebooka poinformowała o decyzji wzięcia udziału w Igrzyskach Olimpijskich w Soczi mimo złamanej kości stopy, co szeroko komentowały media. Także w lutym silnym strumieniem napływały facebookowe gratulacje dla Kamila Stocha. Zdobycie złotego medalu w ten sposób gratulowali mu inni sportowcy m.in. Kuba Błaszczykowski i Marcin Gortat.

Facebook jest również kopalnią wiedzy na temat wszelkiego rodzaju nowości z życia celebrytów. „Z badania IMM wynika, że od 2 lat Facebook jest dla prasy, radia i telewizji bezpośrednim i najszybszym sposobem pozyskiwania informacji na temat znanych osób z show biznesu. Z Facebooka zarówno użytkownicy, jak i dziennikarze dowiadywali się o nowych związkach i rozstaniach, kłopotach finansowych, zatargach z prawem, ślubach, ciążach i narodzinach wśród gwiazd i gwiazdeczek. Jeszcze nie tak dawno, aby dotrzeć do najnowszych plotek trzeba było czekać na kolejne wydanie kolorowego pisma lub szperać w portalach plotkarskich. Teraz to sami celebryci intensywnie promują siebie i swoje życie w social media, skracając dystans pomiędzy nimi a swoimi wielbicielami, dostarczając tym samym mediom na bieżąco kolejnych ciekawostek” – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk-Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań, Instytut Monitorowania Mediów.

Twitter „angażuje się” w politykę

Medialnym krajobrazem polskiej sceny politycznej zawładnął Twitter. Treści zamieszczone w 140 znakach polityka stały się dla mediów równie istotne, jak oficjalne stanowisko wygłoszone na konferencji prasowej. A biorąc pod uwagę wpadki, niefortunne lub kontrowersyjne sformułowania autorstwa osób rządzących – tweety stały się wyjątkowo atrakcyjne medialnie. Cytowania wpisów z Twittera zanotowały rekordowo wysoki poziom w czerwcu 2014 (niemal 770 wzmianek), co było związane z aferą podsłuchową i wyborami do Europarlamentu – obydwa wydarzenia miały swoje drugie życie w politycznych komentarzach, osobistych refleksjach, deklaracjach i dyskusjach na Twitterze.

Mimo stałego wzrostu cytowań treści z social media przez media tradycyjne nie zmienia się ani zakres wykorzystywanych źródeł, ani ich wiodąca tematyka. Mimo różnorodności platform społecznościowych media ograniczają się do czerpania materiałów z Facebooka, Twittera i YouTube, nie stawiają też na unikalność wybieranych treści, prezentując głównie podobne doniesienia i te same newsy.

Social media zmieniają media

Wieści z sieci są nie tylko źródłem inspiracji i ciekawych tematów dla dziennikarzy, ale na stałe zagościły również w prasie, gdzie otrzymały nawet swoje specjalnie wydzielone kolumny. I tak, „Polska Gazeta Wrocławska” regularnie zamieszcza nowinki „Z Facebooka” i „Facebook.pl”, „Piłka Nożna” interesujące cytaty z Twittera firmuje ramką z charakterystycznym logo mikrobloga, „Gazeta Lubuska” ma osobą kolumnę zatytułowaną „Z Twittera” a regionalne gazety skupione wokół dziennika „Polska” regularnie publikują doniesienia tytułując je wprost: „Cytaty z Twittera”. „Wprost Biznes” także nie stroni od wyróżniania cytatów w 140 znakach w ramach stałego miejsca „Znalezione na Twitter”.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: