eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2014

Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2014

2014-08-06 12:11

Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2014

Fabryka samochodów © pengyou92 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W pierwszej połowie bieżącego roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 58,0 mld zł. To nominalnie o 4,9% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku, natomiast realnie – o 6,3% – czytamy w kwartalnym raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy audytorsko-doradczej KPMG. W II kwartale 2014 roku odnotowano spadek rejestracji nowych samochodów osobowych względem I kwartału, co jest zrozumiałe w kontekście tzw. okienka derogacyjnego, przypadającego na styczeń-marzec 2014 r.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2014

RYNEK MOTORYZACYJNY

Krajobraz po „kratce”: wzrost wyhamował, jednak wyniki wciąż lepsze niż rok temu

W II kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 78,3 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 19,3 tys. mniej niż w okresie tzw. okienka derogacyjnego (styczeń-marzec 2014). Ogółem w pierwszym półroczu rejestracje wzrosły o 19,3% r/r i osiągnęły poziom 175,9 tys. szt.

Wyniki te zaskoczyły pozytywnie. Trudno oczekiwać, żeby utrzymane zostały wyniki z I kw. 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali zakupy korzystając z tymczasowej możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Najważniejsze, że ta wzmożona sprzedaż nie wyparła późniejszego popytu. Liczba rejestracji w II kw. była ogółem wyższa o 9,1% niż rok wcześniej – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W I poł. 2014 roku wolumen rejestracji marek popularnych wzrósł o 18,0% r/r (do 158,5 tys. szt.). Znacznie lepszy wzrost wypracowały marki premium+. Liczba ich rejestracji zwiększyła się o 32%, do poziomu 17,4 tys. szt.

Zakończenie okresu derogacyjnego nie zatrzymało wzrostu rejestracji marek premium, a jedynie zmniejszyło jego dynamikę. Wygląda na to, że nowe regulacje w zakresie odliczenia VAT od nabycia samochodów obowiązujące od 1 kwietnia br. sprzyjają rozwojowi tego segmentu. Wcześniej obowiązywał limit odliczenia w kwocie 6000 zł, w zasadzie nieadekwatny do kosztu pojazdów tej klasy. Obecnie, nawet zakładając 50-procentowe odliczenie wynikające z użycia pojazdu do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych, kwota odliczenia jest dla przedsiębiorcy znacznie bardziej atrakcyjna. A mówimy o segmencie, w którym 80% zakupów dokonują firmy, a za znaczną część pozostałych 20% odpowiadają osoby prowadzące działalność gospodarczą – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku największy wzrost rejestracji pośród znaczących segmentów odnotowały duże SUVy i crossovery (83% r/r) oraz auta średniej wielkości: segment C (25%), segment D (39%) oraz małe/średnie SUVy i crossovery (22%). Wzrosty widoczne są także w klasie limuzyn z segmentu E (17%) oraz F (64%). W segmencie najmniejszych aut (A i B) wystąpiło lekkie przyhamowanie.

fot. pengyou92 - Fotolia.com

Fabryka samochodów

W I poł. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 323,3 tys. pojazdów silnikowych – o 3,3% więcej niż rok wcześniej. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe.


Umiarkowany wzrost rejestracji samochodów użytkowych, dobre wyniki segmentu przyczep i naczep

Po silnym impulsie zakupowym w końcu 2013 roku i na początku 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali inwestycje flotowe korzystając z okazji zakupienia tańszych pojazdów zgodnych z normą EURO V, większość segmentów rynku samochodów użytkowych wróciła do podobnych poziomów jak w latach 2011-2012, czy I połowie 2013 roku.

W II kw. 2014 roku zarejestrowano 10 208 samochodów dostawczych o DMC mniejszym lub równym 3,5t, tj. 71 sztuk mniej niż rok wcześniej. Ogółem w I poł. 2014 roku rejestracje wzrosły o 3,5% r/r, do 20 659 sztuk. Podobnie zachowywał się rynek samochodów ciężarowych o DMC> 3,5t, który w I półroczu 2014 roku wzrósł o 3,3%, do poziomu 8 353 pojazdów.

Na rynku nowych autobusów I poł. 2014 roku zamknęła się na poziomie 685 szt., tj. wyższym o 12,5% niż rok wcześniej. Pomógł tutaj dobry drugi kwartał, w którym zarejestrowano 388 autobusów, o 22,8% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. W dużej mierze za wzrost odpowiada segment autobusów mini (poniżej 8t).

Boom na rynku samochodów ciężarowych ogółem w końcu 2013 roku oraz wzrost rejestracji ciągników drogowych w 2014 roku przełożyły się na bardzo dobre wyniki segmentu przyczep i naczep, zarówno w IV kw. 2013 roku, jak i I poł. 2014 roku. Ogółem rejestracje w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku wzrosły o 24,9%, do 8 739 sztuk.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Produkcja w Polsce VII 2014

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: