eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Zagrożenia internetowe - Polacy świadomi

Zagrożenia internetowe - Polacy świadomi

2014-08-05 12:51

Zagrożenia internetowe - Polacy świadomi

Polacy w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zagrożeń w Internecie © Gajus - Fotolia.com

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie EMC Poland, Polacy są świadomi zagrożeń internetowych i starają się przed nimi chronić – aż 71% badanych używa silnych haseł w celu zabezpieczenia komputerów i urządzeń mobilnych, natomiast 90% nie pozwala osobom postronnym korzystać ze swojego sprzętu. Różnice w podejściu i świadomości widoczne są w podziale na kategorie wiekowe oraz płeć.

Przeczytaj także: Cyberprzestępczość niedoceniana

Firma EMC Poland opublikowała wyniki badania postaw konsumentów w odniesieniu do problemu bezpieczeństwa i prywatności w mediach elektronicznych, przeprowadzonego na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Wcześniej EMC Corporation zrealizowała globalne badanie Privacy Index, które objęło użytkowników Internetu z 15 krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii).
Wyniki obu badań pokazują, że konsumenci chcą korzystać z możliwości oferowanych przez nowe technologie, ale nie chcą rezygnować z prywatności online. Poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci zależy od kilku czynników, takich jak np. region geograficzny, rodzaj czynności wykonywanych w sieci, czy wiek i płeć użytkowników.

Na tle krajów biorących udział w badaniu EMC, Polacy plasują się w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zasad zachowania bezpieczeństwa w Internecie i podejmujących działania zapobiegające cyberprzestępstwom. 90% respondentów z Polski nie pozwala logować się osobom postronnym na swoim sprzęcie i nie udostępnia haseł. Popularne są wśród nich silne hasła, używa ich 71% badanych Polaków. Aż 71% respondentów zabezpiecza silnymi hasłami komputery i urządzenia mobilne w pracy i w domu, z tego 2/3 w pracy. Osoby te bardzo rzadko udostępniają sprzęt osobom trzecim, niestety nie dbają o to, aby zmieniać hasła, korzystają z publicznych komputerów i sieci WiFi. Respondenci stwierdzili także, że łatwiej zauważyć kradzież w świecie rzeczywistym niż popełnioną w sieci.

Osoby biorące udział w badaniu w innych krajach prezentują odmienne zachowania. Wyniki pokazują, że wielu użytkowników nie robi nic żeby się chronić, aż 62% nie zmienia regularnie haseł, a 4 na 10 osób nie konfiguruje ustawień prywatności.

fot. Gajus - Fotolia.com

Polacy w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zagrożeń w Internecie

90% respondentów z Polski nie pozwala logować się osobom postronnym na swoim sprzęcie i nie udostępnia haseł. Popularne są wśród nich silne hasła, używa ich 71% badanych Polaków.


Badanie przeprowadzone w Polsce pokazało, że ustawienia prywatności sprawdza prawie 60% respondentów w przedziale wieku 25-34 lata, znacznie więcej niż respondentów z pozostałych grup wiekowych, dla których odsetek ten wynosi 40-43%. Co drugi badany dba o ustawienia prywatności lub blokowanie dostępu do prywatnego sprzętu, przy czym kobiety są bardziej ostrożne niż mężczyźni. Dodatkowo, kobiety odpowiadając na pytania dotyczące ustawień prywatności, deklarowały bardziej bezpieczne zachowania.

Konsumenci mają świadomość, że każdy ślad pozostawiony w Internecie to informacja wykorzystywana przez osoby trzecie, mniejszy problem, gdy do celów marketingowych, gorzej, jeśli posłużą cyberprzestępcom w celu wyłudzenia danych wrażliwych, jak chociażby hasła dostępu do kont bankowych. Internauci chcą zachować odpowiedni poziom prywatności w sieci i jednocześnie korzystać ze wszystkich możliwości, jakie oferują im media elektroniczne. Są świadomi tego, że dane o zachowaniach w sieci służą do różnych celów i wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z Internetu.

Wśród polskich konsumentów w niektórych grupach wiekowych bezpiecznie postępują prawie wszyscy – 95% w przedziale 25-34 i aż 98% w grupie 50+.

2,5 % respondentów przyznało, że było ofiarą włamania na konto w sklepie internetowym czy też w banku. Natomiast aż jedna czwarta badanej młodzieży przyznaje się do włamania na skrzynkę pocztową lub społecznościową, podczas gdy w grupie wiekowej 19-24 wskaźnik ten wynosi ponad 14%.

Respondenci wykazują znacząco lepszą świadomość i przygotowanie na wypadek kradzieży w świecie rzeczywistym. Dokumenty lub kartę płatniczą skradziono około 13% osób. Karty płatnicze straciły głównie osoby z przedziału 25-35 (20%) i 35-49 (16%). Wśród osób 50 + 9% zadeklarowało, że było ofiarą kradzieży karty. Wśród młodzieży odsetek ten też jest niewysoki, co nie dziwi w odniesieniu do faktu, że osoby w tym wieku często jeszcze swojej karty nie posiadają.

Elementem specjalnej ochrony użytkowników pozostają ich osobiste urządzenia mobilne. Tylko w przypadku 6% respondentów w przedziałach wiekowych 19-24 i 50+ doszło do kradzieży smartfona lub tabletu. Częściej taka sytuacja miała miejsce w przypadku najmłodszych użytkowników (26%) i osób w wieku 25-34 (prawie 19%).

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: