eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Cyfryzacja wciąż stanowi wyzwanie dla 80% firm

Cyfryzacja wciąż stanowi wyzwanie dla 80% firm

2014-07-29 13:32

Przeczytaj także: Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces


  • Firmy średnio zaawansowane w procesie digitalizacji planują rozszerzenie swoich udziałów rynkowych w nieco dłuższym horyzoncie czasowym. Testują nowe rozwiązania. Budują sieci powiązań pomiędzy zmianami, które wprowadzają.
  • Eksperci zakładają minimum pięcioletnią perspektywę zmian. Mają ambicję ustalenia nowych zasad gry rynkowej. Nieustannie testują nowe rozwiązania, zachowują to jednak w tajemnicy przed konkurencją. Integrują swój wewnętrzny system poprzez poprawę jakości, tempa i wydajności pracy oraz podniesienie poziomu decyzyjności. Na tym budują swoje strategie. W efekcie zyskują rzesze nowych, wiernych klientów.

Badanie Bain pokazało, że poszczególne branże różnie sobie radzą we wdrażaniu technologii digicalnych. Cyfryzacji niechętnie poddają się firmy budowlane, te zarabiające na przemyśle ciężkim oraz sektor paliwowy. Branżę mediową, informatyczną oraz telekomunikacyjną można uznać natomiast za liderów w tej dziedzinie.

Od czego zacząć proces digicalizacji?

Wyzwaniem jest odnalezienie obszaru, który najłatwiej podda się zmianom. W służbie zdrowia można wykorzystać specjalny sprzęt pozwalający zdalnie diagnozować przewlekłe schorzenia, a wyniki pomiarów przesyłać bezpośrednio do lekarza. W przemyśle muzycznym – tak jak robi to iTunes – zamiast płyt sprzedawać pliki. Koncerty na żywo można wspomagać technologiami cyfrowymi – stają się wówczas źródłem ogromnych zysków. Skalę zmian dobrze ilustruje też sektor sprzedaży detalicznej. Sklepy on-line potrafią wydać miliony na marketing cyfrowy i rozbudowę elektronicznej sieci sprzedaży. Aby odnieść sukces, powinny jednak wprowadzić interaktywne prezentacje produktów i zaawansowane rozwiązania na stronach internetowych, przyspieszyć korespondencję z klientami, a także zająć się identyfikacją głosową, mobilnymi aplikacjami, nowymi formami płatności i szkoleniami dla pracowników. Zmiany i udoskonalenia nigdy się nie kończą .

Jaką strategię wybrać?

Jeśli transformację przeprowadzi się zbyt wolno albo zbyt szybko, nie przyniesie ona pożądanych rezultatów. Zarządzający firmami chcąc dokonać natychmiastowej zmiany mogą nie zdążyć z wdrożeniem wszystkich niezbędnych etapów i przejściem testów, by przekonać się, że podjęte kroki były prawidłowe. Działając zbyt opieszale natomiast, mogą utracić utalentowanych ludzi. Wyzwaniem jest zachowanie równowagi pomiędzy separacją a integracją. Nowoczesne technologie powinny współistnieć z istniejącą kulturą organizacji. Nie mogą pozostawać z nią w konflikcie ani być od niej niezależne – mówi Jacek Poświata. Niektórzy znawcy rynku twierdzą, że transformacja digicalna już się dokonała. Tymczasem ten proces wciąż trwa i jest niezwykle dynamiczny. Wielu przedsiębiorców buduje potęgę organizacyjną firm na sprzedaży internetowej i zarabia na tym. Ale znakomita większość z nich to początkujący. Sprzedaż internetowa wynosi obecnie nieco mniej niż 10% tradycyjnego handlu, więc wciąż jest dużo miejsca dla nowych graczy na rynku.


poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: cyfryzacja, technologie cyfrowe, digitalizacja

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: