eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarządzanie zasobami ludzkimi: czas na miękki HR

Zarządzanie zasobami ludzkimi: czas na miękki HR

2014-07-22 09:30

Zarządzanie zasobami ludzkimi: czas na miękki HR

Human Resources © Rawpixel - Fotolia.com

Coraz większa liczba pracowników rozważa zmianę miejsca pracy, przy czym istotnym motywatorem jest w tym względzie wysokość wynagrodzenia. Firmy jednak nie do końca zdają sobie sprawę z zagrożenia, jakim jest utrata dobrych pracowników, a wręcz są przekonane, że sytuacja gospodarcza nie sprzyja szukaniu nowego zajęcia – wynika z raportu Randstad „HR – zmiana klimatu”.
Mobilność pracowników

Najważniejszym wnioskiem płynącym z badania jest fakt, że duży odsetek pracowników rozważa obecnie zmianę pracy, jednak pracodawcy zdają się nie dostrzegać jeszcze zagrożenia, jakie z takiej sytuacji może płynąć. Zdecydowana większość z nich uznała, że obecna sytuacja gospodarcza nie wpłynęła na gotowość pracowników do zmiany pracy, a nawet – że ją zmniejszyła. Niemniej jednak oczekiwania płacowe zatrudnionych rosną. Pomimo, że pracownicy doceniają stabilność swojego miejsca pracy, są gotowi je porzucić na rzecz lepiej płatnego stanowiska.

W związku z ożywieniem gospodarczym i wyraźnym zwiększeniem poziomu zatrudnienia na naszym rynku, firmy mogą się spodziewać rotacji pracowników i utraty talentów. Jako czynniki, które najskuteczniej zatrzymują pracowników, wymieniano: wysokie wynagrodzenie (61%), docenianie pomysłów (60%), możliwość awansu (59%), a także atrakcyjne szkolenia (54%).

Wykorzystanie potencjału pracowników

W czasach, gdy wnikliwie analizowana jest każda inwestycja w poszczególne stanowisko w firmie, niezwykle ważne jest dopasowanie kandydatów do wymagań pracodawców. Raport pokazuje jednak, że w tym aspekcie na polskim rynku pracy panuje znaczący brak spójności. Mimo, że zdecydowana większość (84%) szefów i specjalistów działów HR uważa, że pracownicy w ich firmach wykonują pracę zgodną ze swoimi kwalifikacjami, to odpowiedzi samych zatrudnionych zdają się temu przeczyć.

W badaniu respondenci oceniali także skalę obciążeń zadaniami i wymagań stawianych pracownikom. Z ich odpowiedzi wynika, że zatrudnieni w analizowanych firmach pracują coraz ciężej, a oczekiwania wobec nich rosną.

Wizerunek pracodawcy

Pomimo rosnących oczekiwań pracodawców wobec zatrudnionej kadry, menedżerowie HR oceniają, że utrzymuje się ogólne zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy. Umacnia się również ich codzienne zaangażowanie. Na pewno sprzyja temu – deklarowana w większości przedsiębiorstw – dobra atmosfera pracy, będąca ważnym elementem wizerunku pracodawcy.

W perspektywie opisanych wyżej obserwacji budowanie wizerunku firmy staje się coraz bardziej istotne. Niestety, mimo, że zdaniem niemal wszystkich badanych wizerunek firmy jako pracodawcy ma bardzo duże (49%) lub duże (42%) znaczenie dla rozwoju firmy, przedsiębiorcy niewystarczająco angażują się w działania mogące skutecznie wspierać tworzenie marki pracodawcy. Prawie połowa badanych firm (48%) nawet nie śledzi opinii na swój temat.

Rola HR w organizacji

Raport pokazuje też, że aby skutecznie sprostać nadchodzącym wyzwaniom demograficznym, działy HR powinny ewoluować od zagadnień kadrowo-administracyjnych w kierunku tzw. „miękkiego HR”. Powinny również coraz częściej odgrywać strategiczną rolę w przedsiębiorstwie. Obecnie co czwarty badany przedstawiciel działów HR deklaruje, że bierze czynny udział w podejmowaniu decyzji, a co trzeci jest konsultantem zarządu. Gdyby badani eksperci HR mogli zaś w pełni samodzielnie decydować o swoim zaangażowaniu w poszczególne działania, to skupiliby się przede wszystkim na szkoleniach i rozwoju pracowników.

fot. Rawpixel - Fotolia.com

Human Resources

Działy HR powinny ewoluować od zagadnień kadrowo-administracyjnych w kierunku tzw. „miękkiego HR


Zaprezentowane w raporcie opinie ekspertów HR są ważną wskazówką dla pracodawców. Odpowiednio wcześnie przeprowadzona diagnoza oczekiwań i potrzeb pracowników pozwoli im na lepsze przygotowanie do spodziewanego już niebawem okresu zwiększonej rotacji pracowników.

Informacje o badaniu
Badanie „HR – zmiana klimatu” przeprowadził dla Randstad Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) należący do grupy Gemius S.A. W badaniu wzięło udział 879 osób odpowiedzialnych za planowanie i realizację strategii personalnej reprezentowanych firm. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2013 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). Wyniki zostały uzupełnione konkluzjami badań rynku pracy Instytutu Badawczego Randstad przeprowadzanymi w latach 2012-2014.

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Badania i rozwój w Polsce 2014

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.