eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Centra handlowe przed wyzwaniami

Centra handlowe przed wyzwaniami

2014-06-27 10:15

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie



Konsumenci wybierający mniejsze centra handlowe przykładają mniejszą wagę do rozrywki i dodatkowych usług. Jak wskazuje ich wielkość, kupujący nie wybierają takich centrów ze względu na dużą liczbę sklepów. W tego typu centrach zakupy robią przede wszystkim osoby powyżej 55. roku życia oraz konsumenci o średnich i niższych zarobkach. Osoby preferujące duże, zadaszone centra handlowe wybierają je w oparciu o obecność w nich konkretnych marek oraz to, że sklepy są większe. Ponadto przykładają wagę do społecznego i usługowego wymiaru centrum, zwłaszcza w odniesieniu do gastronomii i rozrywki. Duże znaczenie ma także dostępność miejsc parkingowych.

John Welham, szef działu europejskich inwestycji detalicznych, CBRE:

„Współczesna rywalizacja między centrami handlowymi w coraz większym stopniu skupia się na tym, co dane centrum handlowe może zaoferować klientom, jako dodatek do usług czysto handlowych – jedzenie i napoje, rozrywkę i eventy – wszystko to zaprojektowane tak, by zapewnić kupującym jak najatrakcyjniejsze doświadczenia – oraz inne usługi takie jak usługi medyczne, fitness i odnowę biologiczną. Jednocześnie zarządzający centrami handlowymi nie powinni przestawać zwracać uwagę na podstawowe czynniki takie jak cena, wygoda, czystość i bezpieczeństwo – to kluczowe kryteria, które muszą być uwzględniane by spełnić oczekiwania klientów.

Właściciele dysponujący większym kapitałem są w stanie dokonywać inwestycji w centrach handlowych, ale zwykle dotyczy to dużych, dominujących galerii i często kosztem mniejszych ośrodków. Mniejsze centra, a także ulice handlowe wciąż cieszą się znaczną popularnością wśród dużej liczby konsumentów w całej Europie, ale od lat doświadczają zaniedbań inwestycyjnych. W wymagających warunkach ekonomicznych, procesy usprawniające rozwój, funkcjonowanie i kondycję centrów handlowych nie są łatwe do realizacji, ale ich zaniechanie przez właścicieli czy podmioty zarządzające, nieuchronnie doprowadzi do spadku wyników w rynku, który cały czas podlega dynamicznym przemianom.”

Ponadto raport ukazuje istnienie trzech osobnych grup, w skład których wchodzą kraje o podobnych zwyczajach zakupowych w zależności od położenia geograficznego: „społeczności centrów handlowych” (Turcja, Hiszpania, Rumunia, Włochy, Irlandia), „praktyczni konsumenci” (Szwecja, Norwegia, Dania, Czechy) oraz „europejski mainstream” (Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Holandia, Polska, Rosja, Szwajcaria).

Peter Gold, szef działu zagranicznego handlu detalicznego, CBRE:

„Społeczności centrów handlowych można spotkać w krajach śródziemnomorskich, takich jak Turcja, Hiszpania czy Włochy, gdzie centra handlowe są ‘dobrymi miejscami na spotkania ze znajomymi’ i gdzie oczekuje się dobrych restauracji, kin i darmowego wi-fi. Z drugiej strony praktyczni konsumenci, zamieszkujący głównie Skandynawię, cenią czystość i różnorodność sklepów, włączając w to zarówno niezależne sklepy, jak i domy towarowe. Konsumenci ci przykładają mniejszą wagę do dodatkowej rozrywki oferowanej przez centra. Te dwie grupy można odróżnić od europejskiego mainstreamu, który znaleźć można na najważniejszych rynkach detalicznych, takich jak Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Polska”.

Widoczne są także różne oczekiwania w zależności od wieku. Zgodnie z przewidywaniami, osoby młodsze zdecydowanie bardziej niż osoby ze starszych grup wiekowych doceniają społeczne aspekty centrów handlowych (spotkania ze znajomymi, korzystanie z usług takich jak kino czy darmowy Internet). Grupa ta częściej korzysta z transportu publicznego, dlatego zwraca mniejszą uwagę na parkingi. Ogólnie zainteresowanie usługami spada wraz z wiekiem. Co istotne, osoby powyżej 65. roku życia poszukują krytych centrów handlowych z domami towarowymi, darmowym parkingiem i niezależnymi sklepami, przy czym czystość jest dla nich ważniejsza niż cena.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: