eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Wakacje 2014: numery alarmowe i roaming w UE

Wakacje 2014: numery alarmowe i roaming w UE

2014-06-20 12:02

Wakacje 2014: numery alarmowe i roaming w UE

Uwaga na Premium Rate © Antonioguillem - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Akcja informacyjna pt. „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” realizowana jest wspólnie przez kilkadziesiąt instytucji publicznych i ma na celu zwrócenie uwagi konsumentów na te kwestie, które mogą okazać się istotne podczas letniego wypoczynku – warto pamiętać chociażby o numerach alarmowych i społecznych, oraz zachować ostrożność podczas korzystania z usług o podwyższonej płatności.

Przeczytaj także: Roaming w UE: korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju przez kolejne 10 lat

Numery alarmowe i społeczne

Wakacje to czas, w którym dochodzi do wielu wypadków. Niepokojące są chociażby statystyki zaginięć osób dorosłych i dzieci w okresie letnim. Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych odnotowuje w Polsce w ciągu jednego roku ok. 17 tysięcy zaginięć, z czego ok. 6,5 tysiąca dotyczy zaginięć dzieci i młodzieży.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, że na terenie Unii Europejskiej, w tym także Polski, funkcjonują numery alarmowe, pod które należy dzwonić w razie wypadku lub zaginięcia.


Numer alarmowy 112 oraz numery 116 dla usług społecznych są całodobowe, bezpłatne i obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej, co oznacza, że nawet przebywając poza granicami Polski bez problemu połączymy się z tymi numerami i uzyskamy pomoc.

Numer 112 – ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Możemy zgłosić w ten sposób pożary, wypadki komunikacyjne, kradzieże i włamania, nagłe omdlenia i utraty świadomości, poważne uszkodzenia ciała i krwotoki oraz inne sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub porządkowi publicznemu. Istotne jest, że oprócz numeru 112 nadal funkcjonują dotychczasowe numery alarmowe poszczególnych służb ratowniczych, które obejmują jedynie obszar Polski. Są to:
  • 997 - Policja,
  • 998 - Straż Pożarna,
  • 999 - Pogotowie Ratunkowe,
  • 984 - Pogotowie rzeczne (uruchomiony na ograniczonym obszarze)
  • 985 - GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratownicze)

fot. Antonioguillem - Fotolia.com

Uwaga na Premium Rate

Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate, są z reguły wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów i plebiscytów, które mnożą się szczególnie w okresie wakacyjnym.


Numery rozpoczynające się od 116 - zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, należą do grupy numerów o tzw. „walorach społecznych”, czyli z założenia służących dobru społeczeństwa.

Numer 116 000 jest to europejski numer skierowany do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu;
Numer 116 111 to telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
Numer 116 123 to telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych;

Usługi o podwyższonej płatności - Premium Rate

Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate, są z reguły wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów i plebiscytów, które mnożą się szczególnie w okresie wakacyjnym. Kolorowe ogłoszenia i reklamy sugerują odbiorcom, że wygrana jest niemal pewna, a jedynym warunkiem jej uzyskania jest wysłanie krótkiej wiadomości lub wykonanie połączenia telefonicznego. Niestety, często informacja o podwyższonej płatności za wysłanie SMS lub połączenie jest mało widoczna, podobnie jak regulamin i warunki świadczenia usługi.

Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. Oznacza to, że reklamację dotyczącą konkretnej gry, loterii, serwisu informacyjnego należy zgłaszać do:
  • swojego operatora
  • podmiotu organizującego, oferującego daną usługę

Zgłoszona po fakcie reklamacja, ze względu na zawiłe zapisy regulaminowe, może niestety okazać się nieskuteczna. Dlatego warto prewencyjnie zastosować proponowane rozwiązania:
  • Zażądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności (usługa jest darmowa).
  • Ustanowić limit kwotowy na tego typu usługi. Dzięki temu, po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty w danym okresie rozliczeniowym, abonent zostanie o tym niezwłocznie poinformowany i sam podejmie decyzję, czy chce nadal korzystać z płatnych usług.
  • Zarejestrować dziecko jako użytkownika telefonu. To rozwiązanie umożliwia rodzicowi (lub innemu dorosłemu opiekunowi) zarządzanie usługami na koncie dziecka i sprawowanie kontroli nad dostępnością i treściami usług typu Premium Rate.
  • Sprawdzić przedsiębiorstwo odpowiedzialne za usługę. Znając numer, na który ma być wysłana (lub już została wysłana) wiadomość, w prosty sposób można zidentyfikować dostawcę, który świadczy usługę o podwyższonej opłacie. Wystarczy wejść na prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie i wpisać w wyszukiwarce dany numer. Wówczas w rubryce „podmiot realizujący dodatkowe świadczenie” pojawi się nazwa i adres przedsiębiorcy, który odpowiada za usługę typu Premium Rate.

 

1 2

następna

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: