eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Innowacyjność w przedsiębiorstwie 2013

Innowacyjność w przedsiębiorstwie 2013

2014-06-22 00:12

Innowacyjność w przedsiębiorstwie 2013

Innowacyjność w przedsiębiorstwie 2013 © Olivier Le Moal - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Jeszcze do niedawna mówiło się, że innowacyjność polskich firm to europejski ogon. Z najnowszego raportu KPMG „Dojrzałość innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce” wyłania się nieco bardziej optymistyczny obraz. Okazuje się, że rodzimi przedsiębiorcy są w połowie drogi do innowacyjności. Z jednej strony podejmują działania w tym kierunku, z drugiej - rzadko można je uznać za kompleksowe i strategiczne. Wiele do życzenia pozostawia również efektywność oraz uzyskanie zadowalających zwrotów z inwestycji. Jest lepiej, ale do ideału ciągle nam jeszcze daleko.

Przeczytaj także: Innowacyjne firmy mają lepsze wyniki finansowe

Skala działalności innowacyjnej sięga 78%

Polski biznes intensywnie pracuje nad innowacjami. Aż 78% średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad rozwiązaniami o nowatorskim charakterze. Niezależnie od sektora, kluczowym obszarem działalności innowacyjnej są innowacje produktowo-usługowe, które w ostatnich trzech latach wdrożyło 58% firm przemysłowych i 50% handlowych i usługowych. W przemyśle istotne są innowacje procesowe, które podjęło 60% przedsiębiorstw przemysłowych, a 48% je wdrożyło. Sektor handlu i usług stawia natomiast na innowacje organizacyjne – 46% firm z tego sektora podjęło prace z tym związane, a 42% firm wdrożyło nowe rozwiązania, przy czym tylko 10% to wdrożenia nowych rozwiązań w skali rynku. Dość rzadko podejmowane i wdrażane są natomiast nowatorskie formy marketingowe (odpowiednio 30% i 25%). W efekcie, choć firmy często oceniają siebie jako organizacje bardzo zaawansowane pod względem innowacyjności, wyniki przeprowadzonych badań wykazują, że tylko 17% działających w Polsce średnich i dużych firm przemysłowych oraz 13% firm handlowych i usługowych to doświadczeni innowatorzy lub liderzy innowacji.

fot. mat. prasowe

Ocena własna firm na temat dojrzałości innowacyjnej

Jedynie kilkanaście procent firm to liderzy innowacji lub doświadczeni innowatorzy.

fot. mat. prasowe

Ocena dojrzałości inwestycyjnej wg wyników badań KPMG w Polsce

Około 20 procent firm nie pracuje nad innowacjami i ich nie wdraża.


Bycie firmą innowacyjną jest strategicznym celem dla 47% średnich i dużych przedsiębiorstw

Zarządzający stosunkowo często dostrzegają strategiczny wymiar innowacyjności i związanych z nią przewag konkurencyjnych. Podejmowane działania rzadko są jednak kompleksowe, czyli takie, które obejmowałyby wszystkie kluczowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bycie firmą innowacyjną jest strategicznym celem dla 47% średnich i dużych przedsiębiorstw. Stosunkowo rzadko (w 20% przypadków) jest to jednak cel o najwyższej randze. Cele, plany oraz sposób prowadzenia prac nad innowacjami rzadko są jednak ujęte w postaci formalnej strategii innowacyjności. W praktyce firmy najczęściej kładą większy nacisk na przejmowanie najlepszych praktyk z rynku (12%) niż na wypracowywanie zupełnie nowych rozwiązań (6%). Dominującym podejściem jest oparcie prac nad innowacjami na wewnętrznych zasobach przedsiębiorstwa, jednak przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

- Większość dużych i średnich firm działających na polskim rynku podejmuje prace nad innowacjami i ich wdrożeniem, niestety często są to działania ”punktowe” adresujące wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa. Sam innowacyjny produkt często nie wystarczy, by osiągnąć sukces rynkowy. Niezbędne jest też transformacja całej organizacji. Muszą jej towarzyszyć nowatorskie rozwiązania we wszystkich obszarach działalności organizacji – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w Europie Środkowo-Wschodniej i KPMG w Polsce - i dodaje – Niestety większość przedsiębiorstw w Polsce nie ma jeszcze członka zarządu lub managera wysokiego szczebla odpowiedzialnego za transformację cyfrową organizacji.

Kluczową formą działalności innowacyjnej pozostają prace B+R

Innowacyjność jest wyzwaniem nie tylko strategicznym, ale także kulturowym – szczególnie jeżeli chodzi o rozwiązania wypracowywane przez ogół pracowników firmy, a nie tylko osoby zajmujące się B+R, procesami czy jakością. W ocenie większości (80%) firm aktywnych innowacyjnie ich kultura organizacyjna ma pozytywny wpływ na innowacyjność pracowników, jednak bardzo rzadko jest to wpływ zdecydowanie pozytywny. Wytwarzanie i wdrażanie innowacji wymaga od przedsiębiorstw podejmowania szerokiego wachlarza działań, wśród których prace badawczo-rozwojowe są tylko jednym z elementów. Szeroko rozpowszechnione są także inwestycje w środki trwałe i aktywa niematerialne, a także współpraca z innymi firmami z tej samej branży lub branż powiązanych. Kluczową formą działalności innowacyjnej pozostają prace badawczo-rozwojowe i prowadzi je lub zleca łącznie 65% firm przemysłowych oraz 49% firm handlowych i usługowych.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: