eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-administracja w Europie 2014

E-administracja w Europie 2014

2014-06-10 13:01

E-administracja w Europie 2014

E-administracja w Europie 2014 © Andrey Kiselev - Fotolia.com

Komisja Europejska opublikowała 11. edycję raportu Benchmark Measurement of European eGovernment Services, opracowanego przez Grupę Capgemini, jednego ze światowych liderów usług konsultingowych, technologicznych i outsourcingowych. Raport „Dostarczanie przewagi Europie. Jak administracja krajów europejskich może i powinna korzystać z innowacji w sferze usług publicznych” pokazuje, że pomimo dużej dostęności usług e-administracji, jej zasięg i stopień satysfakcji użytkowników pozostawia sporo do życzenia - zwłaszcza w porównaniu z e-usługami w sektorze prywatnym.

Przeczytaj także: E-administracja nie zawodzi

Raport, który powstał w oparciu o badania przeprowadzone z udziałem 28 000 respondentów z różnych krajów UE, wskazuje, że ilość dominuje nad jakością - choć internetowe usługi administracyjne są powszechnie dostępne, ich popularność rośnie bardzo wolno z uwagi na problemy z łatwością dostępu, szybkością działania oraz przejrzystością procesu dostarczania usług.

Raport wskazuje również, w jaki sposób usługi mogą być realizowane „dwa razy lepiej, dwa razy szybciej i dwa razy taniej”, a jego ustalenia sugerują dostawcom usług publicznych konieczność podjęcia szybszych i skuteczniejszych działań. Tegoroczny raport skupił się na opracowaniu wyników testów porównawczych dotyczących czterech kluczowych filarów. Kolejnym celem opracowania było określenie sposobu elektronicznej transformacji Europy, który umożliwi przewidzenie nowych modeli publicznego dostępu do usług, wsparcie innowacyjności oraz wykorzystanie tych usług oraz firm, które oferują je w skali międzynarodowej, zarówno dla potrzeb lokalnych jak i ogólnoeuropejskich. Plan działań eGov ma być zrealizowany do roku 2015. Pozostało jednak jeszcze wiele obszarów, na których kraje europejskie powinny dokonać zmian w celu osiągnięcia zamierzonych celów. Kluczowe ustalenia raportu wyszczególniają osiągnięcia oraz niedoskonałości w czterech obszarach:
  • Zorientowanie na potrzeby użytkownika - Wskaźnik funkcjonalności internetowej umożliwia ocenę istotnych aspektów komfortu użytkowania poprzez analizę takich czynników, jak wsparcie, pomoc oraz możliwość otrzymania informacji zwrotnej, a także łatwość i szybkość obsługi. Szeroka dostępność elementów poprawiających funkcjonalność na stronach internetowych administracji publicznej (78%) nie zmienia faktu, że poziom komfortu użytkownika nie wygląda już tak dobrze: ocena łatwości i szybkości obsługi jest o 20 punktów procentowych niższa (58%).
  • Przejrzystość - Przejrzystość polega na dostarczaniu użytkownikowi informacji, które są niezbędne w kontakcie z administracją publiczną, np. informacji na temat procesu wdrażania aplikacji. Testy porównawcze oceniły ten wskaźnik jedynie na poziomie 48%, głównie z powodu niedostatecznej ilości informacji dostępnych użytkownikom korzystającym z usług administracji elektronicznej. Poziom przejrzystości jest nieco wyższy dla informacji instytucjonalnych na temat administracji oraz dla danych osobowych związanych z usługami. Wciąż jednak trzeba jeszcze wiele poprawić, aby w ocenianych państwach usługi administracyjne były w pełni otwarte i przejrzyste.
  • Mobilność transgraniczna - Mobilność dla firm i osób fizycznych oznacza nieprzerwane działanie usług, pozbawione uciążliwych procedur przy przekraczaniu granic w obrębie UE. Mobilność transgraniczną oceniono także stosunkowo nisko, na poziomie 49% - wachlarz dostępnych usług ułatwiających mobilność na obszarze UE jest bardzo ograniczony, zwłaszcza jeśli chodzi o usługi transakcyjne. Odzwierciedla to bardzo duża różnica między oceną internetowej dostępności usług krajowych i usług transgranicznych (aż 30%). Jak widać, większość państw wciąż nie traktuje wystarczająco poważnie transgranicznych usług internetowych.
  • Czynniki kluczowe - czynniki kluczowe i innowacyjne rozwiązania techniczne (chmura, protokół IPv6, architektura SOA, big data/duże zbiory danych, technologie mobilne i media społecznościowe) mają zasadnicze znaczenie dla pełnego wykorzystania potencjału technologii teleinformatycznych, aby „osiągnąć więcej przy mniejszych nakładach”. Czynniki kluczowe oceniono na 49%, ale stopień wdrożenia pięciu analizowanych narzędzi technologicznych różni się dosyć znacząco - od 35% dla eSafe do 62% dla eID. Czynniki kluczowe oceniano w powiązaniu z dostępnością usług. Nawet najpowszechniej używane narzędzie, eID, wciąż jeszcze nie zostało wdrożone w stopniu satysfakcjonującym.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: