Rynek poligraficzny w Polsce 2014
2014-06-10 09:47
Polska branża poligraficzna drukuje dla całej Europy © silvano audisio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2013
Eksport towarów i usług poligraficznych wzrósł kolejny rok z rzęduW 2013 r. eksport towarów i usług poligraficznych z Polski wyniósł 5,34 mld zł, co oznacza wzrost o 8,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczególnie dynamicznie rozwija się eksport opakowań i etykiet – w latach 2009-2013 zwiększył się o 68%, podczas gdy w tym samym okresie całkowity eksport towarów i usług poligraficznych wzrósł o 48%.
- Wśród badanych firm mających w swojej ofercie opakowania z nadrukiem aż 71% prowadzi sprzedaż na rynkach zagranicznych. W branży poligraficznej ogółem odsetek eksporterów wynosi 58% - to wzrost o blisko 10 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Z naszego badania wynika, że eksportowana jest cała gama produktów i usług poligraficznych - od standardowych produktów, takich jak książki, broszury, ulotki, kalendarze czy banery, po bardziej specjalistyczne rozwiązania, jak np. reklamy gadżetowe czy naklejki 3D – tłumaczy Jacek Bajger, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Eksport produktów przemysłu poligraficznego w Polsce (w mln zł/euro)
Podobnie jak rok temu zdecydowanie najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy – wśród firm poligraficznych aktywnych na zagranicznych rynkach 64% sprzedaje swoje produkty i usługi za Odrę. Na kolejnych miejscach uplasowały się Francja i Holandia (w obu przypadkach 20%) oraz Wielka Brytania (17%).
Przedsiębiorstwa coraz lepiej oceniają sytuację na polskim rynku
Według szacunków KPMG w 2013 r. wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego w Polsce wyniosła 11,7 mld zł, a do 2015 r. może osiągnąć poziom 13 mld zł. Chociaż branża rośnie wolniej niż w poprzednich latach, nastroje wśród przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce są dobre.
- W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem znacznie zwiększył się odsetek firm uznających sytuacją rynkową za dobrą lub bardzo dobrą (z 20% do 33%). Jednocześnie odsetek respondentów, którzy uważają ją za złą lub bardzo złą zmniejszył się o blisko połowę (21%, rok temu - 40%). Tradycyjne najbardziej zadowolone z koniunktury na polskim rynku poligraficznym są firmy średnie i duże, ale największą poprawę nastrojów widać wśród firm mikro, zatrudniających maksymalnie 9 pracowników. W zeszłym roku jeszcze ponad 50% badanych w tej grupie była zdania, że sytuacja na polskim rynku poligraficznym jest zła lub bardzo zła. W aktualnym badaniu udział negatywnych opinii spadł do poziomu 23% - mówi Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2016
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2015
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2012
-
Rynek poligraficzny w Polsce
-
Rośnie europejski rynek Web-to-Print
-
Zmierzch wizytówki
-
Firmy poligraficzne nie boją się zagranicznej konkurencji
-
Poligrafia, czyli o długach, które urosły 4-krotnie
-
Druk fluorescencyjny Xerox
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)