eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Planujesz remont - uważaj na umowy

Planujesz remont - uważaj na umowy

2005-09-13 13:32

Niemal dwie trzecie zbadanych wzorców umów o świadczenie usług remontowych zawiera klauzule sprzeczne z prawem - wynika z najnowszej kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Objęła ona przedsiębiorców działających w branży budowlanej.

Przeczytaj także: Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów

Dążąc do wyeliminowania z obrotu gospodarczego klauzul naruszających interesy konsumentów, UOKiK przeprowadził kolejną kontrolę wzorców umownych. Dotyczyła ona dokumentów stosowanych przez przedsiębiorców z branży budowlanej – świadczących usługi remontowe oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej.

W ramach kontroli przeanalizowano wzorce używane w umowach z konsumentami przez 137 podmiotów gospodarczych. Niemal dwie trzecie (85 przypadków) ze zbadanych dokumentów zawierało sprzeczne z prawem klauzule naruszające interesy słabszych uczestników rynku. Należy podkreślić fakt, że co trzeci wytypowany do kontroli przedsiębiorca nie korzysta z wzorców przy zawieraniu umów konsumentami.

Konsument, podpisując umowę o remont lub wymianę okien, nie ma często pewności ani co do ceny, ani warunków, na jakich usługa będzie zrealizowana. Postanowienia wzorców umownych przerzucają bowiem na niego koszty wynikające na przykład ze zmian wysokości opodatkowania, nie przyznając jednocześnie prawa odstąpienia od kontraktu. Ponadto przedsiębiorcy ograniczają swoją odpowiedzialność za nieterminowe wykonanie zlecenia – nie przewidując w kontraktach możliwości odstąpienia konsumenta od umowy w tej sytuacji bądź dochodzenia roszczeń z tytułu opóźnienia. Niektóre wzorce zawierają klauzule zobowiązujące nabywców do akceptacji zmian technologicznych lub różnic w kolorach bądź fakturach zamawianych elementów w porównaniu z przedstawionymi wzorami.

Częstą praktykę stanowi ograniczanie prawa konsumentów do reklamacji – w postaci sprzecznych z obowiązującymi przepisami klauzul w rodzaju „reklamacji nie podlegają […] wady widoczne w chwili zakupu”, „towar zabudowany nie podlega reklamacji”.

Niektóre postanowienia umowne wyłączają odpowiedzialność wykonawcy za „wszelkie wady i następstwa spowodowane wadami konstrukcyjnymi budynku lub nieodpowiednim stanem technicznym”. Tymczasem to przedsiębiorca, jako profesjonalny uczestnik obrotu, zobowiązany jest do oceny, czy w danej sytuacji będzie w stanie zrealizować zlecenie zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.

 

1 2

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: