eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe Polaków: konsument digitalny

Zwyczaje zakupowe Polaków: konsument digitalny

2014-05-11 00:49

Zwyczaje zakupowe Polaków: konsument digitalny

Czym jest dzisiaj smartfon/tablet/urządzenie mobilne? © stockyimages - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Cyfrowa rzeczywistość w znaczący sposób zmienia nasze życie. Codzienne używanie nowych technologii sprawia, że znaczna część z nas może już przedstawiać się jako "konsument digitalny", którego cechom i preferencjom przyjrzeli się autorzy raportu zatytułowanego "Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego".

Przeczytaj także: Podświadome zakupy online

Przedstawione badania to pierwszy tego typu projekt na naszym rynku. Jeszcze nigdy nie pokuszono się o przeprowadzenie na tak dużej próbie badawczej wywiadów pogłębionych z użytkownikami, a zarazem konsumentami o tym, jakie towarzyszą im emocje i zwyczaje zakupowe.

Zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych stają się naszą codziennością. I nie chodzi tylko o drobne transakcje (gazeta, kosmetyk, płyta CD), ale o konkretne produkty codziennego użytku takie, jak: sprzęt elektroniczny, odzież, obuwie, markowe kosmetyki, nie wspominając o droższych ofertach typu samochód, markowe meble, itp. W domu wolimy korzystać z tableta bardziej niż z komputera czy laptopa. Tymczasem wiele rodzimych e-sklepów nadal nie radzi sobie z zarządzaniem i obsługą konsumentów digitalnych oraz wciąż utrzymuje stereotypowe podejście, które dzieli zamiast łączyć światy online z offline.

Po przeprowadzonych badaniach wiemy już, że zdecydowana większość oferentów nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, że kanały sprzedaży online i offline wzajemnie się uzupełniają, tworząc tzw. Kanał Uniwersalny. Bo konsumenci oczekują zintegrowanych rozwiązań!

W raporcie „Zwyczaje zakupowe Konsumenta Digitalnego” postanowiono wiedzę ilościową zwerywfikować przez pryzmat praktycznego zastosowania. Do swoich pogłębionych wywiadów wybrano typowych reprezentantów digitalnego pokolenia. Osób nie tyle młodych, co korzystających (kupujących) regularnie zarówno w sieci, jak i w galeriach handlowych. Interesujących się nowinkami technologicznymi i lubiących z nich korzystać. Ale też na tyle reprezentatywnych, aby uchwycić nie tylko zachwyt nad obecnymi możliwościami e-zakupowymi czy m-zakupowymi, ale też wiele barier i niedociągnięć w stosunku do oczekiwań komfortowych, wygodnych i szybkich zakupów.

fot. stockyimages - Fotolia.com

Czym jest dzisiaj smartfon/tablet/urządzenie mobilne?

To wzajemnie uzupełniające się urządzenia, z których korzystamy na różne sposoby, zależnie od sytuacji. Po pracy lub po innych zajęciach coraz częściej sięgamy po tablet. Komputer jest poniekąd w odstawce.


WYBRANE WYNIKI BADANIA
Profil konsumenta digitalnego

Konsument digitalny, to na ogół osoba, która regularnie kupuje w e-sklepach oraz korzysta z wielu aplikacji dostępnych na platformach Windows Phone, Android, iOS czy BlackBerry, kupując różne produkty oraz usługi. To również konsument, który ma nawyk używania wielu ekranów (laptop, tablet, smartfon) aby, np.:
  • sprawdzić repertuar kina oraz zarezerwować i kupić bilet na film (60%)
  • dokonać rezerwacji stolika w restauracji (25%)
  • skorzystać z dogodnych aplikacji typu, np. iTaxi, z muzyką, z wiadomo-ściami, z rozrywką (grami) lub typu VOD, poradnikowych, czytniki książek, geolokalizacja (80%)
  • przygotować plan swojej wycieczki, od rowerowej począwszy, przez plan podróży do innego miasta czy kraju
  • kupić: książkę, ubranie, gadżet, bilet na koncert, płytę CD lub mebel o niskiej wartości.

Cechy szczególne konsumenta digitalnego

NIECIERPLIWOŚĆ (70%):

Korzystając z różnego rodzaju stron, szczególnie responsywnych, bardzo denerwujące konsumen-tów są niedopasowane treści i content; jeśli coś długo się ładuje, otwiera, w sposób uniemożliwiający odczytanie danej treści - konsument odchodzi.

WYGODA, INTUICYJNOŚĆ, KOMFORT (90%):

Niemal każdy z użytkowników oczekuje swobodnego poruszania się po danej aplikacji, czy stronie internetowej; oferta ma dać się łatwo wyszukać, w zgodzie z preferencjami konsumenta, koszyk łatwo zapełnić, a transakcja łatwo dokonać; im bardziej prosta i czytelna ścieżka zakupowa, tym częściej konsument finalizuje transakcję.

fot. mat. prasowe

Cechy szczególne konsumenta digitalnego

Kilkuletnie doświadczenie w zakupach online sprawiło, że większość digitalnych konsumentów rozwinęła u siebie stosunkowo dużą dozę uwagi i roztropności.


ŚWIADOMOŚĆ:

Kilkuletnie doświadczenie w zakupach online sprawiło, że większość digitalnych konsumentów rozwinęła u siebie stosunkowo dużą dozę uwagi i roztropności; osoby rozumiejące co najmniej większość zależności związanych z e-commerce, plikami cookies, itp. są bardziej wyważone w realizacji zakupów; wynikiem tego jest chociażby to, że rzadziej kupujemy impulsywnie w sieci; takie stanowisko wyraziło 70% respondentów.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: