eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Cechy dobrego sprzedawcy

Cechy dobrego sprzedawcy

2014-04-28 11:07

Cechy dobrego sprzedawcy

Do czego przyznali się sprzedawcy? © Robert Kneschke - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z istnienia praktyk rynkowych godzących w dobro konsumenta - wynika z lutowego badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polish National Sales Awards (PNSA). Szczęśliwie aż 3/4 respondentów nie podpisuje się pod stwierdzeniem, że "pełna uczciwość wobec klienta, któremu oferuje się usługi lub produkty jest obecnie nieopłacalna". Jednak posiadające odmienną opinię, pozostałe 25 procent, to i tak niepokojąco duży odsetek.

Przeczytaj także: Dobry sprzedawca według Polaków

Do świadomości istnienia w naszym kraju nieetycznych praktyk sprzedażowych przyznaje się znakomita większość sprzedawców. Aż 84% z nich twierdzi, że „bardzo często sprzedawcy wskazują jedynie na zalety oferowanych produktów lub usług”, według 68% - „często zdarza się, że sprzedawcy wykorzystują niewiedzę klientów w celu ułatwienia sobie sprzedaży produktu lub usługi”.

Szczęśliwie jednak okazuje się, że o zgodę na potraktowanie takich praktyk, jako normy narzuconej przez obecne czasy, jest raczej trudno - 76% sprzedawców nie zgadza się ze zdaniem: „Pełna uczciwość wobec klienta, któremu oferuje się usługi lub produkty jest obecnie nieopłacalna”. Powyższe obserwacje przynoszą wyniki badań, jakie dla Polish National Sales Awards (PNSA) przeprowadził instytut Millward Brown w lutym tego roku.

- Z naszego badania wynika, że świadomości istnienia negatywnych zjawisk w branży sprzedażowej towarzyszy jednocześnie potrzeba utrzymania pozytywnego etosu sprzedawcy, jako osoby godnej zaufania. Sprzedawcy nie chcą zgodzić się na rolę „czarnego charakteru”. Spytani o cechy profesjonalnego sprzedawcy w pierwszej kolejności wskazują na „znajomość produktu lub usługi i rynku” (79%) oraz „budowanie długofalowych relacji z klientami” (79% - można było wskazać kilka cech). Znacząco rzadziej wskazują na „wyniki finansowe sprzedaży (36%), czy „znajomość zasad negocjacji” (20%). – komentuje wyniki badań Kuba Antoszewski z Millward Brown.

- Polski konsument jest coraz bardziej dojrzały, świadomy swych potrzeb oraz praw. Aby sprostać jego oczekiwaniom, a także osiągnąć wyniki finansowe, sprzedawca musi wykazać się nie tylko wysokim poziomem merytorycznym, ale także budować relacje oparte na wzajemnym zaufaniu, co oznacza konieczność etycznego postępowania. Wyniki badań pokazują ten trend rynkowy i jego zrozumienie ze strony sprzedawców – dodaje Elżbieta Pełka, prezes Polish National Sales Awards.

fot. mat. prasowe

Proszę wskazać nie więcej niż 3 kryteria charakteryzujące profesjonalnego sprzedawcę

Spytani o cechy profesjonalnego sprzedawcy w pierwszej kolejności wskazują na „znajomość produktu lub usługi i rynku” (79%) oraz „budowanie długofalowych relacji z klientami” (79% - można było wskazać kilka cech).


- W drugiej połowie roku planujemy realizację kolejnych badań wspólnie z PNSA, tym razem prezentujących obraz sprzedawcy w Polsce oczami konsumentów. – dodaje Paweł Wójcik z Millward Brown.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: