eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › NIK o "schetynówkach"

NIK o "schetynówkach"

2014-04-11 18:07

NIK o "schetynówkach"

Drogi © remik44992 - Fotolia.com

Budowa tzw. schetynówek, czyli zainicjowany przez byłego wicepremiera Grzegorza Schetynę program remontów i budowania dróg lokalnych poprawił jakość sieci dróg powiatowych i gminnych oraz poziom bezpieczeństwa na nich - twierdzi Najwyższa izba Kontroli. Jednak z powodu ograniczeń w finansowaniu tego projektu, NIK widzi realne zagrożenie dla jego przyszłości, co szczególnie niepokoi w obliczu widocznych już korzyści z jego funkcjonowania.

Przeczytaj także: Ponad 2 tysiące kilometrów "schetynówek" w dwa lata

Sieć dróg lokalnych w Polsce jest słabo rozwinięta, w dodatku na ogół ma jakość nawierzchni. Drogi powiatowe mają ponad 127 tys. km długości, a gminne 237 tys. km, co stanowi 88 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce. Kiepski stan lokalnej infrastruktury drogowej jest istotną barierą rozwoju poszczególnych regionów - hamuje ich aktywność gospodarczą, obniża atrakcyjność inwestycyjną oraz konkurencyjność. Negatywnie wpływa również na poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg. Według policyjnych statystyk co roku trzy czwarte wypadków ma miejsce właśnie na drogach lokalnych.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych miał poprawić stan lokalnej infrastruktury. W pierwszej jego edycji, realizowanej w latach 2009-2011, kosztem 6,1 mld zł (w tym 2,9 mld zł z dotacji budżetu państwa) zmodernizowano i rozbudowano sieć dróg lokalnych o łącznej długości ponad 8,2 tysięcy kilometrów, w tym 4,7 tys. km dróg powiatowych i 3,5 tys. km dróg gminnych. W drugiej edycji programu, realizowanej do końca 2012 roku, zmodernizowano i rozbudowano sieć dróg o długości 827 km.

W opinii NIK, realizacja programu "schetynówek" przyczyniła się do poprawy stanu technicznego dróg lokalnych oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, bowiem w trakcie inwestycji wybudowano chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe oraz postawiono sygnalizację świetlną i oświetlenie. Ze względu na pozytywne efekty, NIK krytycznie ocenia spadek jego dofinansowania z budżetu państwa, tym bardziej, że samorządów nie stać na samodzielne finansowanie remontów i budowy dróg lokalnych.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: