eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Klienci chcą tokenów

Klienci chcą tokenów

2005-08-23 00:04

Opublikowane przez firmę RSA Security wyniki badań wskazują, że mimo powszechnych obaw o oszustwa i kradzieże tożsamości, klienci są skłonni przeprowadzać za pośrednictwem Internetu coraz więcej transakcji, jeżeli ich banki i inni dostawcy usług online zaoferują dobre mechanizmy uwierzytelniania.

Przeczytaj także: Uwierzytelnianie przez telefon komórkowy

Prawie połowa respondentów uznała, że chętnie lub bardzo chętnie odeszłoby do konkurencji, jeżeli zaoferowałaby ona możliwość mocnego uwierzytelniania, nieobecną w ofercie ich bieżącego usługodawcy. Natomiast ponad dwie trzecie ankietowanych chętnie realizowałoby przez Internet większą liczbę transakcji, gdyby zaoferowano im urządzenia do uwierzytelniania. Klienci rzucają w ten sposób poważne wyzwanie firmom, które nie inwestują w odpowiednią ochronę tożsamości.

Najnowsze badanie podkreśla wyniki analizy RSA Security z lutego 2005 r., która wykazała, że niepokój o bezpieczeństwo sprzyjał niechęci klientów do wykonywania transakcji za pośrednictwem Internetu. W analizie tej niemal jedna czwarta respondentów ograniczyła liczbę internetowych zakupów, a jedna piąta nie godziła się na współpracę z instytucjami finansowymi za pośrednictwem Internetu. Chociaż niepokój wciąż się utrzymuje, najnowsze badanie sugeruje, że banki i inni dostawcy usług online mają nadal szansę na zwiększenie zaufania klientów do transakcji internetowych. Muszą w tym celu zapewnić dobre mechanizmy uwierzytelniania, które „wzmocnią” tradycyjne - i mało skuteczne - zabezpieczenia oparte na hasłach.

„Gdy tylko klienci zaczęli rozumieć elementy niezbędne dla bezpieczeństwa handlu elektronicznego - np. ikony „kłódki” w przeglądarkach - nagle uświadomiono im, że oszuści usilnie starają się zdobyć i wykorzystać ich dane osobowe” - powiedział Trent Henry, starszy analityk w Burton Group. „Proste metody nie wystarczą już, aby rozwiać obawy klientów. Przedsiębiorstwa szukają zatem sposobów na udoskonalenie technologii i procesów wykorzystywanych w Internecie, aby zarówno odzyskać zaufanie klientów, jak i zmniejszyć prawdopodobieństwo kradzieży tożsamości i związanych z tym problemów”.

Wyniki badania sugerują ponadto, że największą szansą na zdobycie zaufania klientów jest dla przedsiębiorstw znalezienie metod, dzięki którym mocne uwierzytelnianie stanie się stałym i wygodnym elementem internetowej rzeczywistości. Klienci, którym zaprezentowano różne osobiste rozwiązania zabezpieczające - w tym mechanizm mocnego uwierzytelniania, zaporę i system antywirusowy - wykazywali podobną chęć nabycia każdego z nich. Wskazuje to, że mechanizmy uwierzytelniania są równie niezbędne i powszechne, co dwie pozostałe, bardziej popularne technologie. Co ważniejsze, klienci chętnie zaakceptowali koncepcję sieciowej usługi uwierzytelniającej, która pozwoliłaby im korzystać z jednego urządzenia uwierzytelniającego w celu uzyskania dostępu do wielu serwisów i kont. Bardzo prawdopodobny zamiar korzystania z oferującej taką usługę sieci wyraziło o 40% więcej respondentów, niż w przypadku korzystania z tokenów umożliwiających dostęp do pojedynczych serwisów.

Badanie zlecone przez RSA Security wykonała firma LightSpeed Research. Miało ono na celu poznanie i pomiar zainteresowania klientów ochroną przed oszustwami internetowymi za pomocą mechanizmów mocnego uwierzytelniania oraz ich gotowości do zakupu i wdrożenia takiego rozwiązania. W ankiecie wzięło udział ponad 8000 klientów reprezentujących cztery profile konsumentów: prowadzący handel elektroniczny, uczestniczący w aukcjach internetowych, korzystający z banków internetowych oraz użytkownicy portali internetowych i poczty elektronicznej. Zadano im szereg pytań, aby sprawdzić, w jaki sposób oferta mocnego uwierzytelniania w formie pojedynczych urządzeń lub usługi sieciowej wpłynie na ich nastawienie i zachowania w Internecie. Za materiał porównawczy posłużyły zadawane równolegle pytania o produkty antywirusowe i zapory.

W badaniu pytano także o ogólne postrzeganie zagrożeń internetowych. 82,7% respondentów uznało się za zagrożonych lub bardzo zagrożonych kradzieżą tożsamości, a 83,2% czuło się zagrożonych lub bardzo zagrożonych oszustwami internetowymi. Obawy te miały niemal identyczne nasilenie w przypadku wszystkich grup posiadaczy kont internetowych, jednak poczucie zagrożenia wykazała procentowo największa liczba użytkowników poczty elektronicznej i portali internetowych. Jeżeli chodzi o konkretne rodzaje kont, ankietowani najbardziej obawiali się o to, że oszuści mogą uzyskać dostęp do ich kont w bankach internetowych.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: