eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca w bankowości traci popularność

Praca w bankowości traci popularność

2014-02-14 00:36

Praca w bankowości traci popularność

Praca w bankowości traci popularność © stokkete - Fotolia.com

Młodzi ludzie na całym świecie oczekują od pracodawcy nie tylko dobrych zarobków, ale przede wszystkim możliwości rozwoju. A w życiu najważniejsza jest dla nich równowaga pomiędzy pracą, a sferą prywatną. Tego ich zdaniem obecnie nie gwarantują banki, które są coraz mniej popularnym miejscem zatrudnienia. Jak wynika z globalnego raportu firmy doradczej Deloitte „Generation why? Attracting the bankers of the future” od 2008 roku bankowość spadła o pięć miejsc w badaniu najbardziej atrakcyjnych i wymarzonych miejsc pracy. Dlatego zdaniem ekspertów Deloitte banki, jeśli chcą przyciągnąć najlepszych absolwentów, muszą zmienić swoje podejście do rekrutacji i rozwoju kariery.

Przeczytaj także: Pracodawca idealny wg specjalistów

Coroczne badanie dla Deloitte przeprowadziła międzynarodowa firma Universum, która przepytała 108 tys. studentów kierunków ekonomicznych z 1.350 uniwersytetów z całego świata. Na podstawie przeprowadzanych badań powstał ranking stu najbardziej pożądanych miejsc pracy.

Spośród odpowiedzi, firma Deloitte wybrała i przeanalizowała 32 tys. ankiet osób, które marzą o pracy w bankowości. Banki spadły z 30. (2008 r.) na obecne 35. miejsce (uśrednione odpowiedzi). W krajach rozwijających się bankowość znalazła się na 30., a w krajach rozwiniętych na 38. pozycji. Kariera bankowa największą popularnością cieszy się wśród studentów pochodzących z RPA, a w najmniejszym stopniu są nią zainteresowani młodzi Niemcy. „Ta sytuacja jest w znacznej części skutkiem kryzysu finansowego, a co za tym idzie ogólnego spadku zaufania do instytucji finansowych. Ucierpiał więc także wizerunek banku jako potencjalnego pracodawcy. Dodatkowo na przestrzeni ostatnich lat wymagania młodych ludzi znacznie się zmieniły. Tych zjawisk nie dostrzegają jeszcze menedżerowie działów HR i właściciele banków” – tłumaczy Zbigniew Szczerbetka, Lider Sektora Instytucji Finansowych w Europie Środkowej, Deloitte.

Ranking przedstawia atrakcyjność pracy w danym sektorze. Studenci mieli wskazać pięciu najbardziej pożądanych pracodawców z przygotowanej wcześniej listy 100 firm. Wykres przedstawia odpowiedzi tylko tych studentów, którzy wśród swoich odpowiedzi wskazali przynajmniej jeden bank.

Na liście stu najbardziej pożądanych pracodawców, bankowość średnio plasuje się na 35. Miejscu i jest drugim po audycie i rachunkowości, co do popularności sektorem. Trzecie miejsce zajął sektor informatyczny.

fot. stokkete - Fotolia.com

Praca w bankowości traci popularność

Jak wynika z globalnego raportu firmy doradczej Deloitte „Generation why? Attracting the bankers of the future” od 2008 roku bankowość spadła o pięć miejsc w badaniu najbardziej atrakcyjnych i wymarzonych miejsc pracy.


Młodzi ludzie oczekują dynamicznego i kreatywnego miejsca pracy, ale nie sądzą, że znajdą je właśnie w bankach. Mniej niż 40 proc. z nich wiąże te cechy z instytucjami bankowymi. Tymczasem nowoczesne banki proponują swoim pracownikom nowatorskie i unikatowe programy szkoleniowe, ale prawdopodobnie ten aspekt jest zbyt słabo wewnętrznie promowany i podkreślany podczas rekrutacji. Studenci nie spodziewają się także zindywidualizowanego podejścia do ich pracy oraz wsparcia ze strony bankowych menedżerów, tj. swoich przełożonych.

Największa rozbieżność pomiędzy ich oczekiwaniami a skojarzeniami dotyczy bezpieczeństwa/pewności zatrudnienia i przyjaznej atmosfery pracy (job security and friendlines in the workplace). Najlepiej pod tym względem postrzegane są banki inwestycyjne.

Studentom bankowość kojarzy się najczęściej z dużymi pieniędzmi, prestiżem oraz ze smakiem sukcesu, ale wbrew pozorom nie zawsze są to cechy pożądane przez nich samych. Studenci przede wszystkim chcą zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym - ale także w tym aspekcie nie spodziewają się, że umożliwi im to bank. Ta tendencja widoczna jest w badaniu już od lat. Ważniejszą od dobrych zarobków jest dla nich możliwość zdobycia doświadczenia i rozwoju, a także pewność zatrudnienia. Od 2008 roku spada zainteresowanie międzynarodową karierą oraz osiągnięciem stanowiska menedżerskiego.

Młodzi ludzie postrzegają bankowość jako konserwatywną i zachowawczą branżę. Według 65 proc. studentów banki nie respektują równości płci, a wg 74 proc. nie uznają mniejszości narodowych. Tak niekorzystne wrażenie sprawia, że mniej kobiet niż mężczyzn widzi banki jako swoje miejsce pracy.

Te wszystkie negatywne, często niesprawiedliwe opinie na temat bankowości sprawiają, że studenci kierunków ekonomicznych nie zamierzają wiązać całego swojego życia zawodowego z tym sektorem, traktując go raczej jako krótki przystanek na drodze do dalszej kariery. Aż 85 proc. studentów, dla których pierwszą pracą byłby bank, gotowych jest go porzucić już po pięciu latach, a sześciu na dziesięciu respondentów nawet już po trzech latach. Tylko co dziesiąty student jest skłonny spędzić w pierwszym miejscu pracy co najmniej dziesięć lat. „Jest to cecha charakterystyczna dla całego pokolenia ludzi urodzonych w latach 90-tych. Z drugiej jednak strony, takie podejście pokolenia Y powinno stanowić dla pracodawców ostrzeżenie. Pomimo zainwestowanych w millenialsów środków i czasu, nie czują się oni przywiązani do swojego miejsca pracy i są nieustannie gotowi aby iść dalej. Banki muszą zwracać na to większą uwagę i oferować im coś więcej poza comiesięczną pensją. W odniesieniu do tej konkretnie grupy pracowników więcej elastyczności może zaowocować większą lojalnością” – mówi Małgorzata Wnęk-Kolaska, Starszy Menedżer w dziale konsultingu, Lider Zespołu Doradztwa w Zakresie Zarządzania Kapitałem Ludzkim Human Capital, Deloitte.

Co w takim razie jeszcze powinny zrobić banki, aby przyciągnąć do siebie najbardziej wartościowe talenty? Z oczywistych względów nie mogą całkowicie zmienić swojego charakteru poważnych instytucji finansowych. Powinny również zadbać o swój wizerunek jako dbających o ekologię, odpowiedzialnych społecznie i etycznych organizacji. ”Banki czeka wiele zmian, które dotyczą także rekrutacji i ścieżek kariery. Jeśli przy coraz większym zaawansowaniu technologicznym chcą nadal zatrudniać najlepszych ludzi muszą przedstawić nową wizję i nowe cele oraz zgodny z nimi model biznesowy”– podsumowuje Zbigniew Szczerbetka.

Informacje o raporcie i badaniu:
Publikacja pt. „Generation why? Attracting the bankers of the future” jest corocznym raportem z cyklu Deloitte Talent in Banking Survey. Badanie objęło swoim zasięgiem 15 (najważniejszych z punktu widzenia bankowości) rynków na świecie: Brazylia, Kanada, USA, Chiny, Indie, Japonia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Rosja, Afryka Południowa, Hiszpania, Szwajcaria oraz Wielka Brytania.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: