eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak uchronić firmę przed lawiną Big Data?

Jak uchronić firmę przed lawiną Big Data?

2014-01-28 11:14

Jak uchronić firmę przed lawiną Big Data?

Jak uchronić firmę przed lawiną Big Data? © mindscanner - Fotolia.com

Jak wskazuje na to wiele dowodów, ilość danych zbliża się do osiągnięcia swojej masy krytycznej, gdyż mamy do czynienia z coraz większymi zbiorami, coraz większą liczbą typów danych i miejsc ich powstawania. Jednak nawet w przypadku niczym nieskrępowanego wzrostu ilości danych, technologia daje możliwości - i będzie nadal ewoluować, aby je zapewniać - dostępu do danych, ich analizy i wyciągania ostatecznych wniosków w taki sposób, jaki nie był możliwy jeszcze kilka lat temu. Nie zaskakuje zatem fakt, że firmy przykładają coraz większą wagę do analityki danych jako sposobu stymulowania wzrostu i osiągania sukcesu. Jest to bez wątpienia pomyślny rozwój wypadków i zapowiada on, że firmy podejmować będą bardziej przemyślane decyzje, gdyż proces ich podejmowania coraz bardziej opierać się będzie na wnioskach płynących z analizy danych.

Przeczytaj także: Big Data w Polsce: szanse i wyzwania

Jednakże, oddziaływanie analityki danych na tak dużą skalę niesie ze sobą pewne ryzyko. Tak jak w przypadku każdego masowego trendu, im bardziej analityka danych staje się rozpowszechniona, oraz im większa liczba branż stara się z niej korzystać, tym większe jest ryzyko, że dane stracą na sile oddziaływania. Dlatego, też tak ważne jest dążenie do nadania analityce danych odpowiedniego ciężaru gatunkowego. Na czym polega ciężar gatunkowy analizy danych? Po pierwsze, pojęcie analityka danych nie jest już wszechobecnym terminem, a jednocześnie nie wszystkie tworzone analizy przedstawiają jednakową wartość. Najważniejszym jednak jest fakt, że wartość analizy nie jest mierzona użytecznością uzyskanych wyników, lecz gotowością decydentów do skłaniania się w ich kierunku, do przyjęcia ich oraz wykorzystania do napędzania procesu zmian. Innymi słowy, nadanie ciężaru gatunkowego analityce danych stanowi obecnie tę część procesu, która niesie ze sobą praktyczną wartość.

Jak zatem wytworzyć tę siłę przyciągania analityki danych? Co mogą zrobić fachowcy zajmujący się analityką danych, aby zagwarantować, że ich analityka ma ten ciężar gatunkowy, który napędza proces zmian? Oto trzy kluczowe etapy:

Połączyć stare z nowym

Może bardziej adekwatne byłoby określenie mówiące o połączeniu tradycyjnego podejścia z nowoczesnym, bez względu na terminologię, raporty analityków mają większą siłę oddziaływania, gdy wykorzystują dane historyczne w celu uzyskania wglądu w przeszłe trendy, korzystając jednocześnie z nowych typów danych w celu sformułowania prognozy dotyczącej przyszłych zachowań. Oznacza to, że analitycy powinni skoncentrować się na połączeniu tradycyjnego wywiadu gospodarczego, którego celem jest ustalenie tego, co się wydarzyło z nowoczesną analityką Big Data, która z kolei dąży do określenia tego, co się wydarzy.

Wymaga to umiejętności zarówno całościowego spojrzenia na zagadnienie, jak i dostrzeżenia wszystkich jego składowych bez wyjątku. Dane historyczne znajdujące się w relacyjnych bazach danych nadal stanowią cenne zasoby, gdyż wiedza dotycząca zachowania się firmy w przeszłości jest kluczowym elementem całościowego obrazu firmy. Jednak nie jest niczym ponad bycie jedynie elementem całościowego obrazu. Obecnie, możliwość podłączania się do danych niestrukturalnych i ich analizowania jest jeszcze bardziej istotna. Należy podchodzić do danych w sposób niewybiórczy i szukać rozwiązań, które umożliwiają dostęp do wszystkich typów danych, we wszystkich miejscach. Tylko wówczas można powiązać wyniki tradycyjnego wywiadu gospodarczego z cennymi informacjami zawartymi w nietradycyjnych typach danych, takich jak media społecznościowe, uzyskując w ten sposób odpowiednio duży ciężar gatunkowy w oparciu o analitykę danych.

fot. mindscanner - Fotolia.com

Jak uchronić firmę przed lawiną Big Data?

Dane, w postaci surowej, nie stanowią szczególnej wartości. Wartość powstaje dopiero po przetworzeniu danych na informacje, które mogą być wykorzystane, jako siła napędowa podejmowanych decyzji. Jednak większość firm jest do tego stopnia przytłoczona ilością danych, że nie wiedzą, jak zabrać się do procesu przetwarzania ich na informacje.


Zarządzanie i wiarygodność wyników

Analityka danych, która nie jest odpowiednio uwierzytelniona lub zarządzana z trudem będzie wykazywała jakikolwiek ciężar gatunkowy. Istotą procesu zarządzania firmą jest zapewnienie, w oparciu o ustalone kryteria zarządzania, przeprowadzania analizy danych, które są aktualne i precyzyjne w każdym momencie. Przejawem zarządzania wątpliwej jakości jest łączenie ze sobą starych i nowych danych oraz przedstawianie w oparciu o nie kompletnego obrazu firmy. Prowadzi to do niespójnych - i często błędnych - wniosków. Gdy mamy do czynienia z rzetelnie zarządzanym środowiskiem, spójność danych jest zapewniona.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: