eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Gender Słowem Roku 2013

Gender Słowem Roku 2013

2014-01-15 13:55

Gender Słowem Roku 2013

Gender Słowem Roku 2013 © hitdelight - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji Języka Polskiego z udziałem internautów wybrali Słowo Roku 2013, a PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i widzialni.pl przebadali medialność i popularność zwycięskiego słowa oraz wszystkich wyróżnionych w plebiscycie.

Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji Języka Polskiego z udziałem internautów wybrali Słowo Roku 2013, a PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i widzialni.pl przebadali medialność i popularność zwycięskiego słowa oraz wszystkich wyróżnionych w plebiscycie.

„Gender” zrobiło w 2013 r. błyskotliwą karierę. W ciągu dwunastu miesięcy pojawiło się w 17,5 tys. publikacji, ale… nie było najbardziej medialne.

Co powiecie na „eksperta”, który w różnych odmianach ponad dziesięciokrotnie przewyższył „gender”? Łącznie znalazł się w blisko 178 tys. informacji i to on dzierży palmę medialnego zwycięzcy. W dodatku świetnie trzymał się przez dwanaście miesięcy, podczas gdy „gender” na szeroką wodę wypłynął dopiero w październiku, wraz ze wzrostem zainteresowania nią polityków i duchownych.

Na medialnym firmamencie częściej niż „gender” pojawiała się również „tęcza”. Co ciekawe, wcale nie na wiosnę, lecz raczej jesienią, po tym jak dosięgnęły ją płomienie gorącego Marszu Niepodległości. Bilans tęczy wyniósł niemal 31 tys. materiałów.

fot. mat. prasowe

Wzrost popularności słowa "gender"

„Gender” zrobiło w 2013 r. błyskotliwą karierę. W ciągu dwunastu miesięcy pojawiło się w 17,5 tys. publikacji, ale… nie było najbardziej medialne.


Słowo Roku to jednak nie tylko częstotliwość występowania, ale i wpływ, jaki wywiera na odbiorców, a „gender” powodowało w ubiegłym roku burzliwe debaty. Podobnie rzecz miała się z „podsłuchem”. On również był przyczynkiem do ostrej wymiany poglądów – zarówno w kontekście krajowym, jak i międzynarodowym. „Podsłuch” w mediach wystąpił w przeszło 26 tys. publikacji, a prozaiczny „słoik” w 22 tys., więc także sporo więcej niż „gender”. Z tym ostatnim szans nie miały natomiast ani „Euromajdan”, ani „janosikowe”, które także znalazły się w puli wyrazów wyróżnionych przez naukowców i internautów.

fot. mat. prasowe

Wyróżnione słowa w 2013 roku

Na medialnym firmamencie częściej niż „gender” pojawiała się również „tęcza”. Co ciekawe, wcale nie na wiosnę, lecz raczej jesienią, po tym jak dosięgnęły ją płomienie gorącego Marszu Niepodległości. Bilans tęczy wyniósł niemal 31 tys. materiałów.


Na początku października, przy okazji przedszkolnej afery w Rybniku i dyskusji na ten temat podczas konferencji „Gender – ochroń swoje dziecko”, część ludzi zaczęła się zastanawiać nad tym, czym jest „gender”. Nie każdy do końca rozumiał czym (a może kim?) jest „gender”. Ideologia, wiara, moda czy orientacja seksualna? Rozpoczęto zatem poszukiwania znaczenia słowa w internecie. Jak pokazuje wykres Google Trends, było tak do 19 października, aby na chwilę temat przygasł. Wrócił jednak ze zdwojoną siłą na początku grudnia, żeby znów wybuchnąć pod koniec miesiąca. W październiku poprzez Wikipedię słowo „gender” wyszukiwano ponad 100 tys. razy, w listopadzie już prawie 150 tys., a w grudniu wynik wyniósł 290 tys. wyświetleń.

fot. mat. prasowe

Wyszukiwanie słowa "gender"

W październiku poprzez Wikipedię słowo „gender” wyszukiwano ponad 100 tys. razy, w listopadzie już prawie 150 tys., a w grudniu wynik wyniósł 290 tys. wyświetleń.


Zainteresowanie tematem i wyszukiwanie było zróżnicowane w poszczególnych regionach Polski. Najwięcej wyszukiwań odnotowano na Górnym Śląsku, a dokładnie w Rybniku, gdzie wybuchła afera „gender”. Kolejne najbardziej zainteresowane tym zagadnieniem miasta to Gdynia i Warszawa.

fot. mat. prasowe

Zainteresowanie słowem "gender" wg polskich miast

Zainteresowanie tematem i wyszukiwanie było zróżnicowane w poszczególnych regionach Polski. Najwięcej wyszukiwań odnotowano na Górnym Śląsku, a dokładnie w Rybniku, gdzie wybuchła afera „gender”. Kolejne najbardziej zainteresowane tym zagadnieniem miasta to Gdynia i Warszawa.


W plebiscycie często zgłaszano słowa: Franciszek, kibol, projekt, orkan, naród, miłość, kryzys, jakby, związki partnerskie, zboczeniec, zamach, wykluczenie, wiśnia, weganizm, szczaw i mirabelki, referendum 6 latków, przeciek, porażka, po prostu, pedofilia, papież, obłuda, młotek, majdan, like, lew, leming, lapsus, konklawe, komisja, jesteś cały?, innowacyjny, heca, grafen, genderyzm, epicki, dylemat, chrzan, brzoza, ateistyczne dewotki, abdykacja, Smoleńsk, Polska, OFE, Donald.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: monitoring mediów, media, gender

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: