Gender Słowem Roku 2013
2014-01-15 13:55
Gender Słowem Roku 2013 © hitdelight - Fotolia.com
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacji Języka Polskiego z udziałem internautów wybrali Słowo Roku 2013, a PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i widzialni.pl przebadali medialność i popularność zwycięskiego słowa oraz wszystkich wyróżnionych w plebiscycie.„Gender” zrobiło w 2013 r. błyskotliwą karierę. W ciągu dwunastu miesięcy pojawiło się w 17,5 tys. publikacji, ale… nie było najbardziej medialne.
Co powiecie na „eksperta”, który w różnych odmianach ponad dziesięciokrotnie przewyższył „gender”? Łącznie znalazł się w blisko 178 tys. informacji i to on dzierży palmę medialnego zwycięzcy. W dodatku świetnie trzymał się przez dwanaście miesięcy, podczas gdy „gender” na szeroką wodę wypłynął dopiero w październiku, wraz ze wzrostem zainteresowania nią polityków i duchownych.
Na medialnym firmamencie częściej niż „gender” pojawiała się również „tęcza”. Co ciekawe, wcale nie na wiosnę, lecz raczej jesienią, po tym jak dosięgnęły ją płomienie gorącego Marszu Niepodległości. Bilans tęczy wyniósł niemal 31 tys. materiałów.
fot. mat. prasowe
Wzrost popularności słowa "gender"
Słowo Roku to jednak nie tylko częstotliwość występowania, ale i wpływ, jaki wywiera na odbiorców, a „gender” powodowało w ubiegłym roku burzliwe debaty. Podobnie rzecz miała się z „podsłuchem”. On również był przyczynkiem do ostrej wymiany poglądów – zarówno w kontekście krajowym, jak i międzynarodowym. „Podsłuch” w mediach wystąpił w przeszło 26 tys. publikacji, a prozaiczny „słoik” w 22 tys., więc także sporo więcej niż „gender”. Z tym ostatnim szans nie miały natomiast ani „Euromajdan”, ani „janosikowe”, które także znalazły się w puli wyrazów wyróżnionych przez naukowców i internautów.
fot. mat. prasowe
Wyróżnione słowa w 2013 roku
Na początku października, przy okazji przedszkolnej afery w Rybniku i dyskusji na ten temat podczas konferencji „Gender – ochroń swoje dziecko”, część ludzi zaczęła się zastanawiać nad tym, czym jest „gender”. Nie każdy do końca rozumiał czym (a może kim?) jest „gender”. Ideologia, wiara, moda czy orientacja seksualna? Rozpoczęto zatem poszukiwania znaczenia słowa w internecie. Jak pokazuje wykres Google Trends, było tak do 19 października, aby na chwilę temat przygasł. Wrócił jednak ze zdwojoną siłą na początku grudnia, żeby znów wybuchnąć pod koniec miesiąca. W październiku poprzez Wikipedię słowo „gender” wyszukiwano ponad 100 tys. razy, w listopadzie już prawie 150 tys., a w grudniu wynik wyniósł 290 tys. wyświetleń.
fot. mat. prasowe
Wyszukiwanie słowa "gender"
Zainteresowanie tematem i wyszukiwanie było zróżnicowane w poszczególnych regionach Polski. Najwięcej wyszukiwań odnotowano na Górnym Śląsku, a dokładnie w Rybniku, gdzie wybuchła afera „gender”. Kolejne najbardziej zainteresowane tym zagadnieniem miasta to Gdynia i Warszawa.
fot. mat. prasowe
Zainteresowanie słowem "gender" wg polskich miast
W plebiscycie często zgłaszano słowa: Franciszek, kibol, projekt, orkan, naród, miłość, kryzys, jakby, związki partnerskie, zboczeniec, zamach, wykluczenie, wiśnia, weganizm, szczaw i mirabelki, referendum 6 latków, przeciek, porażka, po prostu, pedofilia, papież, obłuda, młotek, majdan, like, lew, leming, lapsus, konklawe, komisja, jesteś cały?, innowacyjny, heca, grafen, genderyzm, epicki, dylemat, chrzan, brzoza, ateistyczne dewotki, abdykacja, Smoleńsk, Polska, OFE, Donald.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Protest rolników w mediach europejskich. Gdzie najwięcej publikacji?
-
Najczęściej cytowane media 2023. Rzeczpospolita liderem
-
Najczęściej cytowane media XI 2023. TVN24 znów liderem
-
Którzy członkowie ustępującego rządu podbili media?
-
Szymon Hołownia - marszałek Sejmu, król mediów
-
Najczęściej cytowane media X 2023. TVN24 na czele
-
Liderzy polityczni w trakcie kampanii wyborczej 2023 - kto najcenniejszy medialnie?
-
Najczęściej cytowane media IX 2023. Gazeta Wyborcza, Onet i Rzeczpospolita na podium
-
Najsilniejsze marki w mediach 2023. Na podium Onet, PKO Bank Polski i Wirtualne Media
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)