eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Numer 112: powiadamianie ratunkowe już działa

Numer 112: powiadamianie ratunkowe już działa

2013-12-29 23:51

Numer 112: powiadamianie ratunkowe już działa

Numer 112 już działa © ArTo - Fotolia.com

Prezydent popisał ustawę o systemie powiadamiania ratunkowego. Ustawa zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku. Obecnie jednak już każde zgłoszenie na numer 112 odbierane jest w Polsce w profesjonalnych centrach powiadamiania ratunkowego.

Przeczytaj także: Jak działa numer alarmowy 112?

Numer alarmowy 112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym. Z numerem alarmowy 112 można połączyć się na trenie całej Polski zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego (także bez karty SIM). Połączenia są obsługiwane przez służby ratunkowe, które mają możliwość koordynowania pomiędzy sobą działań ratowniczych. Operator numeru alarmowego ma możliwość identyfikacji numeru osoby dzwoniącej (także numerów zastrzeżonych i danych telefonów bez karty SIM) oraz lokalizacji osoby dzwoniącej (z dokładnością w zakresie możliwości technicznych sieci telekomunikacyjnej).

Podpisana przez prezydenta ustawa tworzy podstawy prawne jednolitego systemu obsługi zgłoszeń na numer 112 i inne numery alarmowe. Określa zadania i zasady działania w ramach systemu powiadamiania ratunkowego, zasady jego finansowania oraz organy właściwe w sprawach powiadamiania ratunkowego (dotychczas w polskim systemie prawnym nie występował akt rangi ustawowej, który kompleksowo regulowałby tę problematykę).

Ustawa reguluje system oparty na centrach powiadamiania ratunkowego (CPR). Za organizację i koordynację funkcjonowania systemu odpowiada minister administracji i cyfryzacji, a wojewodowie odpowiadają za tworzenie centrów. Dzięki temu możliwe jest ustalenia jednolitych standardów działania (obsługi zgłoszeń alarmowych i warstwy teleinformatycznej), z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i potrzeb.

Zatrudnieni w CPR operatorzy numerów alarmowych obsługują zgłoszenia alarmowe kierowane do numeru 112, a w przyszłości również numerów 997, 998, 999 oraz – na zasadzie dobrowolności – innych numerów. Przyjęte i obsłużone w CPR zgłoszenie jest następnie przekazywane do odpowiednich służb ratunkowych, które na podstawie otrzymanych informacji decydują o rodzaju wysyłanej na miejsce zdarzenia pomocy. CPR współpracują m.in. z Policją, Państwową Strażą Pożarną i dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Telefon myPhone HAMMER

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: