eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › E-mail marketing: lista odbiorców podstawą sukcesu

E-mail marketing: lista odbiorców podstawą sukcesu

2013-12-28 00:32

E-mail marketing: lista odbiorców podstawą sukcesu

Lista odbiorców podstawą sukcesu e-mail marketingu © fotogestoeber - Fotolia.com

Śmiało można powiedzieć, że lista odbiorców jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących o sukcesie kampanii e-mail marketingowej. Bo cóż z tego, że napiszemy genialnego newslettera, jeśli nie będziemy mieli go do kogo wysłać albo wyślemy do osób, które tak naprawdę nie są nim zainteresowane? Tylko jak zbudować taką bazę odbiorców?
Od czego zacząć?

Najpierw musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie dane odbiorców tak naprawdę są nam potrzebne. Z punktu widzenia marketera im więcej zebranych danych, tym lepiej. Ale z perspektywy subskrybenta wygląda to oczywiście inaczej – im więcej pól do wypełnienia w formularzu zapisu, tym gorzej. A przecież nie można na samym początku zniechęcać, trzeba zrobić wszystko, żeby jak najwięcej osób zachęcić do zapisania się do naszego newslettera.

Praktyka pokazuje, że najskuteczniejsze jest poproszenie o podanie e-maila oraz imienia. Te dwie podstawowe informacje są w zupełności wystarczające, aby rozpocząć kampanię e-mail marketingową. Pozostałe dane, takie jak miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania można zdobyć nieco później.

Po co imię?

Adres e-mail to oczywista sprawa, ale po co imię? Po to, żeby móc personalizować wysyłane wiadomości. Liczne badania pokazują, że zastępowanie zwrotu „Szanowna Pani” bardziej osobistym, takim jak: „Pani Magdo” czy nawet zwracanie się po imieniu do odbiorcy sprawia, że e-maile są dużo chętniej otwierane.

Gdzie zbierać adresy e-mail?

Nikogo nie trzeba przekonywać, że pozyskiwanie odbiorców newslettera nie jest proste. Gdzie zatem szukać wartościowych subskrybentów? Skąd brać adresy e-mail? Sposobów jest wiele, my proponujemy kilka.

Najpopularniejszym i najskuteczniejszym sposobem budowania listy odbiorców jest formularz zapisu na swojej stronie internetowej. Powinien znajdować się w widocznym miejscu, ażeby nie było problemu ze znalezieniem go. Jeżeli formularza nie będzie można łatwo namierzyć wzrokiem na stronie, to nie ma co liczyć, że ktoś zada sobie trud jego odnalezienia.

Zachęcamy też do zastosowania papierowych formularzy zapisu. Należy tylko pamiętać o dołączeniu informacji o wyrażeniu zgody odbiorcy na przetworzenie jego danych osobowych lub otrzymywanie informacji handlowych. Gdzie można wykorzystać ten sposób? Na przykład na targach czy konferencjach.

Dlaczego nie wykorzystać w swoim e-mail marketingu potężnego narzędzia, jakim jest Facebook? Jeżeli Twoja firma prowadzi aktywną komunikację w mediach społecznościowych, to zamieszczenie tam formularza zapisu może okazać się strzałem w dziesiątkę.

fot. fotogestoeber - Fotolia.com

Lista odbiorców podstawą sukcesu e-mail marketingu

Najpopularniejszym i najskuteczniejszym sposobem budowania listy odbiorców jest formularz zapisu na swojej stronie internetowej. Powinien znajdować się w widocznym miejscu, ażeby nie było problemu ze znalezieniem go.


A może kupić gotową bazę odbiorców zamiast budować swoją od zera?

Dlaczego nie kupić gotowej bazy liczącej np. 500 albo 5 tys. kontaktów? Dlaczego pozyskiwać adresy e-mail samodzielnie? Przecież kosztuje to dużo więcej czasu i wysiłku. „Argument, który powinien Cię przekonać może wydawać się banalny, ale jest prawdziwy: ważna jest jakość, a nie ilość. Zbudowanie własnej bazy kontaktów od zera zapewni Ci skuteczność przyszłych kampanii e-mail marketingowych. Jest to jedyny sposób, aby na liście odbiorców znalazły się adresy e-mailowe osób, które faktycznie są zainteresowane tym, co się dzieje w Twojej firmie. Poza tym, kupując gotową bazę możesz sobie przysporzyć sporych problemów” – podkreśla Maciej Wrzalik z NinjaMail.

Z potwierdzeniem zapisu?

Subskrybent wypełnia formularz zapisu. Następnie, na podany przez niego adres e-mail zostaje wysłany mail z prośbą o potwierdzenie zapisu. Dopiero po potwierdzeniu, czyli kliknięciu w odpowiedni link, adres e-mail zostaje dodany do Twojej bazy odbiorców. Najlepiej, aby właśnie tak wyglądał proces zapisu do newslettera.

Jaką Ty masz korzyść z potwierdzenia rejestracji? Twój newsletter będzie trafiał wyłącznie do tych osób, które rzeczywiście są nim zainteresowane. A odbiorca? Będzie miał poczucie, że szanujesz jego prywatność i nie chcesz mu przesyłać niechcianych wiadomości, które prawdopodobnie i tak potraktowałby jako spam.

Co na to prawo?

Musisz pamiętać, że konieczne jest uzyskanie zgody subskrybentów Twojego newslettera na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twój newsletter nie zawiera informacji handlowych. Poza tym, na pewno nie zaszkodzi zbierać zgody dotyczącej przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych oraz chronić te dane zgodnie z ustawą.

Jak zbierać powyższe zgody? Odpowiednie regułki można zamieścić pod formularzem zapisu albo w mailu potwierdzającym. Z punktu widzenia prawa pierwszy sposób jest bezpieczniejszy. Odsyłamy Cię do ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

I w końcu… mail powitalny

Zdobyć nowego odbiorcę nie jest łatwo, ale utrzymać go jest jeszcze trudniej. Dlatego tak ważne jest dobre pierwsze wrażenie, które można wywrzeć za pomocą maila powitalnego. Katalog z produktami, jakiś drobny prezent albo informacja o tym, jak często będziesz przesyłał newslettery na pewno zostaną odebrane pozytywnie. Jeżeli Twoi odbiorcy zobaczą, że przesyłasz wartościowe treści, chętniej otworzą kolejne maile.

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Skuteczny Email Marketing

    Dochodowy-Ebiznes / 2013-12-28 11:11:00

    Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2013-12-28 11:15:20)

    Wpoście zabrakło mi jeszcze jednej metody a mianowicie co-regu. Dzięki temu urządzeniu mam ponad 33% kupujących subskrybentów.
    (http://skocz.pl/cooreg)

    Inną formą zbierania emaili, które mi pomogły to SP-Strona Przechwytująca (Squezze Page). Jej skuteczność wynosi od 15% do nawet 55%. Jest ona bardzo prosta i krótką treść i formularz.

    O email marketingu mozna byłoby pisać jeszcze długo, ale ten artykuł to dobry początek.

    Pozdrawiam
    Kamil Kuczyński odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.